Gå til innhold

Hvordan gjennomføre innetider når tenåringen ikke bryr seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 14 år som ikke klarer å forholde seg til regler som innetider. Drar med venner etter skolen og kommer hjem når det passer han. Å det kan være kl 23, 24 om kvelden. vet som regel ikke hvor han er mellom skolen og når han kommer hjem. Overalt sier han. Strever med å få han opp og på skole, men lar jeg være å vekke og sende på skolen så dropper han bare skole. Han drar på skolen, men det går dårlig der, han gjør ingen lekser og sover i timene. 

Har vært i kontakt med helsesykepleier, får beskjed om å prate med han, høre hvordan han har det også videre. Men han er helt uinteressert i å prate med meg eller faren (vi bor sammen). Om han i det heletatt svarer så svarer som regel bare "vet ikke" og "bryr meg ikke" til alt.. Har også pratet med Bup, vi har alle flyt ut slike spørreskjema og vært innom på samtale. Og de sier at det bare er tenåringsfekter og lite å gjøre med, bare ha tydelige regler og forventninger. Men det er jo ikke lett for han er jo aldri hjemme..

Kunne egentlig tenkt meg å satt mer konsekvenser med tanke på at han kommer sent hjem, men selv om jeg sier han da må komme tidligere hjem eller rett etter skolen, så kommer han jo ikke hjem...  

Han får ikke særlig med penger, ingen fast ukelønn, så kan ikke trekke han der. Kan stenge mobil abonnement, men da vil jeg vel iallefall ikke få tak i han. Så vet ikke hvilken konsekvenser jeg egentlig kan gi... Er rådløs.. En positiv ting da, han kommer hjem hver kveld.. 

Må legge til, han var en høflig og pliktoppfyllende gutt helt til han startet på ungdomsskolen, da mister vi han. Har ikke luktet eller sett noe som tyder på rus, røyk eller alkohol. 

Anonymkode: 68909...8a1

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lett. Har en søster som opplevde noe av det samme. Hvis sønn ikke holdt avtale, kjørte de rundt og innom alle venner, snakkes med foreldre osv, for å finne han. Det var flaut og det hjalp. Avtalen de etter hvert laget sammen med ungdommen var enkel. Ungdom gir beskjed hvor han er og hvem han er med, da fikk han ganske frie tøyler. Men responderte han ikke på melding/anrop hoppet foreldrene i bilen og satte himmel og jord i bevegelse for å hente sønn hjem. Han er 22 år nå og har orden på livet sitt.

Anonymkode: 94419...8af

• Liker 37
  • Nyttig 9
Skrevet

Uff, dette er vanskelig. Jeg synes det høres ut som om du/dere tenker fornuftig og gjør det dere kan både hjemme og ift at dere har søkt råd hos andre instanser. Det er godt dere ikke mistenker alkohol og røyk, men hva med annen rus? Og vet dere hvilke venner han er sammen med? Evt ta kontakt med foreldrene? Det er litt urovekkende når ting forandrer seg så mye i løpet av bare et år, derfor bør man ikke utelukke rus, selv om det er en skummel tanke. Det å sette grenser og ha klare forventninger er uansett viktige signaler å sende, selv om gutten deres tilsynelatende ikke bryr seg. Det har med trygghet og rammer å gjøre. Ikke så mye konstruktivt her kanskje, men ville si at dere virker for å gjøre mye bra allerede!❤️

Anonymkode: bd8d1...473

Skrevet

Han kommer jo hjem en gang, da får dere prate da. Si at han kommer hjem til klokka XX, hvis han ikke kommer seg hjem selv må han ringe og dere henter han. Ikke vær sint, vær konsekvent og bestemt. Har dere kontakt med foreldrene til kompiser/klassekamerater? 

Anonymkode: 08423...cbd

• Liker 1
Skrevet

Inndra telefonen og la han ha en mobilklokke i mellomtiden, han får tilbake den vanlige telefonen når han har lært seg å overholde klokkeslettene!

Anonymkode: bdd6e...28c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Inndra telefonen og la han ha en mobilklokke i mellomtiden, han får tilbake den vanlige telefonen når han har lært seg å overholde klokkeslettene!

Fristet til å gjøre noe ala dette, men litt redd at jeg da går i krig. Å det lille av relasjon vi har igjen vil bli ødelagt. Har du erfaring å gjøre dette med tenåring?  Kanskje jeg er feig, men vet jammen ikke om jeg tørr, redd for at han rømmer hjemmefra eller tar det ut over noe av vårt ved ødeleggelser. Han er litt eksplosiv også for tiden, det smelles med dører iblant. 

Han har dessuten kjøpt telefon av egen penger, så har jeg egentlig lov? 

Hi. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke lett. Har en søster som opplevde noe av det samme. Hvis sønn ikke holdt avtale, kjørte de rundt og innom alle venner, snakkes med foreldre osv, for å finne han. Det var flaut og det hjalp. Avtalen de etter hvert laget sammen med ungdommen var enkel. Ungdom gir beskjed hvor han er og hvem han er med, da fikk han ganske frie tøyler. Men responderte han ikke på melding/anrop hoppet foreldrene i bilen og satte himmel og jord i bevegelse for å hente sønn hjem. Han er 22 år nå og har orden på livet sitt.

Anonymkode: 94419...8af

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han kommer jo hjem en gang, da får dere prate da. Si at han kommer hjem til klokka XX, hvis han ikke kommer seg hjem selv må han ringe og dere henter han. Ikke vær sint, vær konsekvent og bestemt. Har dere kontakt med foreldrene til kompiser/klassekamerater? 

Anonymkode: 08423...cbd

Vi kjenner noen av vennene og foreldre, men langt fra alle, nettverket har eksplodert den siste tiden. I samtaler med han dukker stadig nye navn opp fra mange forskjellige skoler. Er i neste daglig kontakt med foreldre til venner for å finne ut hvor han er/få han hjem, ser ikke ut til han blir flau.. Han blir med når jeg har funnet han og står på trappen. Men slitsomt og skulle lete og hente hver kveld også.. 

Hi

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fristet til å gjøre noe ala dette, men litt redd at jeg da går i krig. Å det lille av relasjon vi har igjen vil bli ødelagt. Har du erfaring å gjøre dette med tenåring?  Kanskje jeg er feig, men vet jammen ikke om jeg tørr, redd for at han rømmer hjemmefra eller tar det ut over noe av vårt ved ødeleggelser. Han er litt eksplosiv også for tiden, det smelles med dører iblant. 

Hi. 

Nei, ikke jeg, men naboen gjorde dette med tolvåringen sin. Det ble skikkelig rabalder men han han skjønte det til slutt! Måtte vel bruke mobilklokken i to uker, og telefonen var inndratt selv om han hadde kjøpt den for bursdagspengene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hi. 

Vet ikke helt om det er lov, men idiotisk forslag. Da vil han jo ikke få tak i deg om han trenger det, og nettopp det med relasjon, du vil komme nærmere han, ikke gjøre han forbanna. 

Anonymkode: 6cc27...aee

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja.. var ute til 23-24 når jeg var på den alderen selv, men kom meg opp om morgnen og fikk gode karakterer og hadde god dialog med foreldrene mine. 
jeg synes det høres ut som du har gjort alt riktig med bup, helsesykepleier osv , hvis det ikke er mistanke om rus eller kriminalitet fra noe hold, jeg tenker straff og konsekvenser bare vil gjøre ting verre. Hvis han « bare» er innesluttet tenåring som er b- menneske og ikke skoleflink kan jo straff og større distanse dere imellom føre til verre ting. Tror jeg hadde fortsatt og prøve og få kontakt med foreldrene til vennene, fulgt nøye med etter tegn på rus og evt penger, men prøvd og få til en dialog om det er noe som plager han og at du alltid er der og er trygg og prate med og ikke blir sint. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vet ikke helt om det er lov, men idiotisk forslag. Da vil han jo ikke få tak i deg om han trenger det, og nettopp det med relasjon, du vil komme nærmere han, ikke gjøre han forbanna. 

Godt å høre det ikke bare var jeg som er for myk. For tenker også det vil skade mer enn nytte, selv om det frister med slike tiltak når en kjenner seg irritert og fortvilt. Prøver så godt jeg klarer å være varm, tryg, men tydelig. Å prate fremfor kjefte, kjefter jeg så stenger han seg bare inn eller går så det har ingen hensikt. 

Men føler vi står litt fast 

Ts

• Hjerte 3
Skrevet

Han bruker å spørre om penger til mat på ettermiddagen. Da bruker jeg å spørre hvor han er og vippse 20-30kr og henvisninge han til matbutikk. (og så ser jeg inne på nettbank hvor han handler og får en pekepinn hvor han er). Han svare gjerne hvor han    er og sier ofte takk. Så føler egentlig jeg kjøper meg litt kontakt med han. Men likevel litt usikker om jeg gjør feil å vippse disse småbeløpene. Har sagt han kan komme hjem og spise, men det gjør han ikke. Har prøvde en hel uke å ikke vippse, resultatet var bare en sur/hungry ungdom som kom hjem like sent om kveldene og som sluttet å sende meg mld..  

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innmari dårlig forslag 

Anonymkode: 736d4...993

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke jeg, men naboen gjorde dette med tolvåringen sin. Det ble skikkelig rabalder men han han skjønte det til slutt! Måtte vel bruke mobilklokken i to uker, og telefonen var inndratt selv om han hadde kjøpt den for bursdagspengene.

Alldelew ikke greit!

Anonymkode: 736d4...993

Skrevet

Kan han være redd for å gå glipp av noe sosialt? Men rart ikke andre foreldre reagerer på besøk av en 14-åring når kl har bikket 23-24 da…

• Liker 1
Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Kan han være redd for å gå glipp av noe sosialt? Men rart ikke andre foreldre reagerer på besøk av en 14-åring når kl har bikket 23-24 da…

Han er absolutt redd for å gå glipp av ting. Det er mye fri oppdragelse i nærområdet, så tror mange ikke har innetider.  Jeg blir nok sett på som hysterisk.. Men de fleste er hyggelig og hjelpsom når jeg tar kontakt. Ungdommene er en del ute også. Ved skoler, fotballbaner, senter, ungdomsklubber. Er vel mer 23 i ukedagene og 24 i helger. Vi har egentlig 22.00 som innetid, men det gjelder vist ikke... Men er kl 22.00 vi starte å mase/lete. 

Ts

Skrevet (endret)

Forsøk 1:

»Vær hjemme kl X, etter det begynner vi å ringe rundt til alle du kjenner for å hente deg».

Forsøk 2:

Faktisk ringe rundt, og hente. 

Prøv å være litt ekstra raus med avtalen på tid (gi ham 30-60 min mer enn vanlig på den alderen). 

Forsøk 3:

»Vi ringer deg, neste stopp er politi». 

Men aller først ville jeg jo faktisk ringt foreldrene til nærmeste kamerater og hørt om de er sammen, og om ståa er lik hos dem. 

Jeg var og veldig lite interessert i å være hjemme på den alderen, men fikk ikke komme hjem 23-24 på hverdager. Mener kl 21.30-22 var maks. 

Forsøk 4 hadde vært:

»En siste sjanse, alternativet er at vi bytter på hjemmekontor og henter deg på skolen. Du får ikke gå ut, men kan ha besøk». 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 7
Skrevet

Har familie medlemmer som sperret mobil abonnement i 3 dager når barnet ikke svarer mobilen. 

Anonymkode: 4f497...c9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva sier foreldrene til de andre guttene? Det kan vel ikke være greit for de at ungene er så sent ute eller at de har besøk så sent? Tror også jeg kunne vært fristet til å gi han en doro mobiltelefon i gave med kontantkort, og si at han får tilbake sin når han gidder å høre etter. 

Selv om du ikke gir han lommepenger, så er det vel du som gir han nye klær, betaler mobilabonnement, betaler eventuelle aktiviteter han er på? Kan du kutte noen goder der? At et minimumskrav for at han skal få disse, er at han skal være inne kl 21 i hverdagene, og at lekser skal gjøres? Har du snakket med han om konsekvensene av å ikke følge opp skole? Kan det tenkes at han strever med noe? Er tusen innfallsvinkler på det her, og hvilken som er riktig, er vanskelig å si.. 

Anonymkode: ccbf6...d51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Forsøk 1:

»Vær hjemme kl X, etter det begynner vi å ringe rundt til alle du kjenner for å hente deg».

Forsøk 2:

Faktisk ringe rundt, og hente. 

Prøv å være litt ekstra raus med avtalen på tid (gi ham 30-60 min mer enn vanlig på den alderen). 

Forsøk 3:

»Vi ringer deg, neste stopp er politi». 

Men aller først ville jeg jo faktisk ringt foreldrene til nærmeste kamerater og hørt om de er sammen, og om ståa er lik hos dem. 

Jeg var og veldig lite interessert i å være hjemme på den alderen, men fikk ikke komme hjem 23-24 på hverdager. Mener kl 21.30-22 var maks. 

Forsøk 4 hadde vært:

»En siste sjanse, alternativet er at vi bytter på hjemmekontor og henter deg på skolen. Du får ikke gå ut, men kan ha besøk». 

Vi har gjort/gjør allerede 1 og 2, har truet med nr 3, men han kommer jo hjem til slutt så ikke vært nødvendig. (om han ikke hadde dukket opp innen 00.30 og jeg ikke får tak i han ville jeg ringt politiet) 

Og vi foreldre bytter på å forskyve arbeidstid for å få han på skolen om morgen.

Vet ikke om nr 4 er gjennomførbar egentlig? kan jo ikke ta han med makt fra skolen, han er faktisk sterkere enn meg så ser for meg at han bare ville gått rett forbi meg om jeg stod utenfor skolen. 

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...