AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Skrevet 5. november 2022 Jeg trenger seriøst hjelp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. I det siste har samboeren min vært veldig deprimert, han jobber mye, har ikke kontroll på økonomien og vi har en valp som krever mye. Nå som det har vært så mye så har vi ikke hatt tid til hverandre og når samboer kommer hjem fra jobb sitter han bare på tlf og vil være i fred. i går tok jeg opp med han at jeg syns han er dårlig til å anerkjenne meg. Vi har sex 1 gang i uka eller mindre, og han er aldri noe kosete eller sier hyggelige ting. Han var sånn før. Men når jeg tok opp dette så ble det en krangel for han mente at jeg bare masa på han, og ja jeg blir veldig masete,frustrert og lei meg når han er så fraværende..han tåler ikke at jeg kommer med «kritikk» og klager, så det endte med at han dro ut døra og kjørte seg en tur. Han ringte meg 20 min etterpå og krangelen fortsatte, jeg sa at det var «barnslig» av han å lage så mye styr ut av en liten ting å da begynte han å snakke om at han ikke orker å leve mer å så la han på. Ringte han 20 ganger å sendte mange meldinger og han svarte ikke. Jeg ble redd men innerst inne at at han vare gjør dette for å være idiot mot meg. Han kom hjem tilslutt og jeg orket ikke å prate med han mer om det. jeg er redd for å ta opp ting med han fordi han begynner å ta opp det med selvmord. i dag så måtte han gå morgentur med hunden vår, og han er så utrolig treig og jeg må alltid mase på han at han må skynde seg sånn at hunden ikke gjør fra seg inne. Da ble han sur. Når han kom inn så spirte han meg om å låne penger til å dra på hytta til en kompis, det ble en krangel ut av dette for jeg sa til han at han må bli flinkere til å prioritere pengene sine! Men han skulle få penger av meg. Men tydeliggjorde at man ikke alltid ha det gøy hvis man egentlig har andre ting å bruke pengene på. Og da sa jeg at han må begynne å betale regningene sine først osv.. ble et kjempestyr.. han begynte å true med selvmord å slå opp meg meg og gikk på badet. Jeg sa at jeg var så drittlei av at han skal true med selvmord vær gang og at han måtte slutte med det, fordi det er helt jævlig å høre noe slikt.. han sa at jeg måtte snakke roligere pga at han var redd for at naboene hørte osv.. men jeg snakka tydeligvis for høyt så ble han forbanna og tok tak i meg og dytta meg i veggen mens han holdt meg rundt halsen, sølvsmykket mitt ble ødelagt så så ille var det. Jeg begynte å gråte og han sa noe slikt «det er like før at jeg knivstikker meg selv» mens han gikk mot kjøkkenet. Da skulle han ta livet sitt foran meg. Og jeg sa at han måtte slutte å si sånne ting for da må jeg ringe etter hjelp, da sa han noe slikt «hvis du ringer etter hjelp så gjør jeg det ihvertfall». jeg blir så frustrert for vi har det jo så bra ellers på en måte, men hvis det er en krangel så kan det bli et helvette, og jeg vet han har mye å tenke på nå.. men det er ikke greit å gjøre sånn fordi. Han vil ikke ha hjelp heller. nå har vi roet ned og han later som ingenting har skjedd, sa ikke unnskyld for å ha vært fysisk mot meg. Jeg er ikke redd han, men er redd for hva han kan finne på å gjøre mot seg selv.. jeg elsker han veldig mye, men jeg vet ikke om det er til å holde ut lenger.. jeg sa at hvis dette ikke blir bedre om en uke så flytter jeg ut. Men det som er problemet er at jeg er student og har ingen familie i nerheten, pluss en hund jeg må ta hand om, så jeg er avhengig av han og hans økonomi hvis dere forstår..og jeg vill ikke flytte fra han, men jeg vet jeg burde om det ikke blir bedre.. jeg vet at jeg ikke kommer til å klare det økonomisk Anonymkode: bbcc6...108
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #2 Skrevet 5. november 2022 Du kan ikke bli i et voldelig forhold fordi du er økonomisk avhengig av voldsmannen! Jeg kan ikke med krisesenter, men jeg ville snakket med de om de vet hva du kan gjøre for å klare deg på egenhånd. Studenter bor jo på hybel med lite penger. Er det mulig å ta studiene over nett? Slik at du kan bo hos familie til du har fått studielån eller jobb? Anonymkode: 861e2...69a 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #3 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kan ikke bli i et voldelig forhold fordi du er økonomisk avhengig av voldsmannen! Jeg kan ikke med krisesenter, men jeg ville snakket med de om de vet hva du kan gjøre for å klare deg på egenhånd. Studenter bor jo på hybel med lite penger. Er det mulig å ta studiene over nett? Slik at du kan bo hos familie til du har fått studielån eller jobb? Anonymkode: 861e2...69a Jeg vet.. desverre kan jeg ikke ta utdanningen over nett, hvis jeg flytter ut så blir jeg boende til min far en stund til jeg finner ut noe annet Anonymkode: bbcc6...108
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg trenger seriøst hjelp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. I det siste har samboeren min vært veldig deprimert, han jobber mye, har ikke kontroll på økonomien og vi har en valp som krever mye. Nå som det har vært så mye så har vi ikke hatt tid til hverandre og når samboer kommer hjem fra jobb sitter han bare på tlf og vil være i fred. i går tok jeg opp med han at jeg syns han er dårlig til å anerkjenne meg. Vi har sex 1 gang i uka eller mindre, og han er aldri noe kosete eller sier hyggelige ting. Han var sånn før. Men når jeg tok opp dette så ble det en krangel for han mente at jeg bare masa på han, og ja jeg blir veldig masete,frustrert og lei meg når han er så fraværende..han tåler ikke at jeg kommer med «kritikk» og klager, så det endte med at han dro ut døra og kjørte seg en tur. Han ringte meg 20 min etterpå og krangelen fortsatte, jeg sa at det var «barnslig» av han å lage så mye styr ut av en liten ting å da begynte han å snakke om at han ikke orker å leve mer å så la han på. Ringte han 20 ganger å sendte mange meldinger og han svarte ikke. Jeg ble redd men innerst inne at at han vare gjør dette for å være idiot mot meg. Han kom hjem tilslutt og jeg orket ikke å prate med han mer om det. jeg er redd for å ta opp ting med han fordi han begynner å ta opp det med selvmord. i dag så måtte han gå morgentur med hunden vår, og han er så utrolig treig og jeg må alltid mase på han at han må skynde seg sånn at hunden ikke gjør fra seg inne. Da ble han sur. Når han kom inn så spirte han meg om å låne penger til å dra på hytta til en kompis, det ble en krangel ut av dette for jeg sa til han at han må bli flinkere til å prioritere pengene sine! Men han skulle få penger av meg. Men tydeliggjorde at man ikke alltid ha det gøy hvis man egentlig har andre ting å bruke pengene på. Og da sa jeg at han må begynne å betale regningene sine først osv.. ble et kjempestyr.. han begynte å true med selvmord å slå opp meg meg og gikk på badet. Jeg sa at jeg var så drittlei av at han skal true med selvmord vær gang og at han måtte slutte med det, fordi det er helt jævlig å høre noe slikt.. han sa at jeg måtte snakke roligere pga at han var redd for at naboene hørte osv.. men jeg snakka tydeligvis for høyt så ble han forbanna og tok tak i meg og dytta meg i veggen mens han holdt meg rundt halsen, sølvsmykket mitt ble ødelagt så så ille var det. Jeg begynte å gråte og han sa noe slikt «det er like før at jeg knivstikker meg selv» mens han gikk mot kjøkkenet. Da skulle han ta livet sitt foran meg. Og jeg sa at han måtte slutte å si sånne ting for da må jeg ringe etter hjelp, da sa han noe slikt «hvis du ringer etter hjelp så gjør jeg det ihvertfall». jeg blir så frustrert for vi har det jo så bra ellers på en måte, men hvis det er en krangel så kan det bli et helvette, og jeg vet han har mye å tenke på nå.. men det er ikke greit å gjøre sånn fordi. Han vil ikke ha hjelp heller. nå har vi roet ned og han later som ingenting har skjedd, sa ikke unnskyld for å ha vært fysisk mot meg. Jeg er ikke redd han, men er redd for hva han kan finne på å gjøre mot seg selv.. jeg elsker han veldig mye, men jeg vet ikke om det er til å holde ut lenger.. jeg sa at hvis dette ikke blir bedre om en uke så flytter jeg ut. Men det som er problemet er at jeg er student og har ingen familie i nerheten, pluss en hund jeg må ta hand om, så jeg er avhengig av han og hans økonomi hvis dere forstår..og jeg vill ikke flytte fra han, men jeg vet jeg burde om det ikke blir bedre.. jeg vet at jeg ikke kommer til å klare det økonomisk Anonymkode: bbcc6...108 Disse selvmordstruslene er jo bare vås han bruker for å få deg til å gjøre som han vil. Han er voldelig, kan ikke prioritere økonomien, respekterer deg ikke og du blir i dette på grunn av en hund. Da har du det ikke ille nok. Flytt. Og selg hunden om du ikke kan ta vare på den. Anonymkode: 245e6...dde 4
Troyamin Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 Du vet han er deprimert, men velger likevel å sutre over mangel på anerkjennelse. I tillegg maser du på han. Han truer med selvmord. Noe som mest sannsynlig ikke er reelt, men et rop om hjelp for å få alt det vonde til å forsvinne. Du går etter han når han forsøker å få avstand til deg, ved igjen true med selvmord. Han går til og med så langt at han griper tak i deg, for å få deg til å la han være i fred. Jeg forsvarer ikke hans bruk av trusler om selvmord eller hans voldsbruk. Men det gir en forklaring på hvorfor han gjør som han gjør. Og din oppførsel hjelper ikke på hans depresjon. Her må dere gå hver til deres og så jobbe med dere selv. Han må få hjelp via fastlegen og du bør ta tak i din oppførsel. Vil han ikke ta i mot hjelp, neivel, men da er det ikke ditt problem lenger, så lenge dere har flyttet fra hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet.. desverre kan jeg ikke ta utdanningen over nett, hvis jeg flytter ut så blir jeg boende til min far en stund til jeg finner ut noe annet Anonymkode: bbcc6...108 Supert! Da har du en løsning! Fortell faren din hvordan du har det sånn at dere kan starte flytting nå med én gang. La han være med deg når du skal hente tingene dine. Evt flytt ut mens han er på jobb/skole om du rekker det da. Husk å endre alle passord som han vet. Og logg ut alle brukere på f.eks tv, playstation,hans pc, etc som er dine. Prøv også å tenke over om du har lagt inn visakortet ditt på kontoer dere begge bruker. Playstation, viaplay, etc, og fjerne dette derfra så han ikke kan kjøpe filmer og spill på ditt kort. Anonymkode: 861e2...69a 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 Vil anbefale deg å lese om borderline personlighetsforstyrrelse / emosjonelt ustabil. Å true med selvmord er psykt. Anonymkode: 20a98...244
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #8 Skrevet 5. november 2022 Det er jo mye her. Men la oss først ta det DU kan og bør endre på. Du påstår at du «blir» masete når han jobber mye og er sliten og lei. Og det er en helt åpenbar løgn. Du velger å bli masete. Du kan helt fint velge å la være. Noe ethvert voksent menneske bør velge, for å være en ok partner eller venn. Så velg bedre. Og ikke si at du «blir» ting. Du velger alle dine reaksjoner, alle dine ord og alle dine handlinger. Og er ansvarlig for alle sammen, til enhver tid. Så ta det ansvaret. Så er det dette han er deprimert, påstår dere. Har han en diagnose på det? Verken du eller han er kvalifisert til å påstå han deprimert. Lege - diagnose. Frem til diagnose er han ikke deprimert, han antar seg deprimert. Deretter er det dette med selvmordstrusselen. Den er ikke ok. Og den skal du aldri, fra noen, akseptere. Så sett ned foten. Si at truer han en gang til med selvmord så velger du å forlate forholdet. Du er nemlig ikke en slik person som blir i et forhold preget av trusler og psykisk vold, er du vel? Og truer han en gang til? Gå fra han. Finn en ny og bedre fungerende partner. Vi er millioner av mennesker bare i Norge, det bør være lett nok å finne en ny. Sist: hans psykiske helse er hans ansvar. Ikke ditt. Å ikke søke hjelp for psykisk uhelse er som å gå med brukket fot og nekte helsehjelp. Ikke forenelig med å være et fungerende menneske. Så sett ned foten. Man søker hjelp for helseproblemer, man går ikke og gnager. Anonymkode: 13e05...ed5 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #9 Skrevet 5. november 2022 Troyamin skrev (1 time siden): Du vet han er deprimert, men velger likevel å sutre over mangel på anerkjennelse. I tillegg maser du på han. Han truer med selvmord. Noe som mest sannsynlig ikke er reelt, men et rop om hjelp for å få alt det vonde til å forsvinne. Du går etter han når han forsøker å få avstand til deg, ved igjen true med selvmord. Han går til og med så langt at han griper tak i deg, for å få deg til å la han være i fred. Jeg forsvarer ikke hans bruk av trusler om selvmord eller hans voldsbruk. Men det gir en forklaring på hvorfor han gjør som han gjør. Og din oppførsel hjelper ikke på hans depresjon. Her må dere gå hver til deres og så jobbe med dere selv. Han må få hjelp via fastlegen og du bør ta tak i din oppførsel. Vil han ikke ta i mot hjelp, neivel, men da er det ikke ditt problem lenger, så lenge dere har flyttet fra hverandre. Du har et poeng. Tenkte jeg skulle skrive det samme til TS, men visste ikke hvordan jeg skulle formulere meg i et innlegg. TS: Ønsker han fred, så la han være. La han få den avstanden han trenger. Du er med på å trigge og bygge opp hans følelser og handlinger. Du er en trigger når du oppfører deg slik. Du kaster bensin på bålet. Begge to har mye å jobbe med. Anonymkode: b1238...929
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #10 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trenger seriøst hjelp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. I det siste har samboeren min vært veldig deprimert, han jobber mye, har ikke kontroll på økonomien og vi har en valp som krever mye. Nå som det har vært så mye så har vi ikke hatt tid til hverandre og når samboer kommer hjem fra jobb sitter han bare på tlf og vil være i fred. i går tok jeg opp med han at jeg syns han er dårlig til å anerkjenne meg. Vi har sex 1 gang i uka eller mindre, og han er aldri noe kosete eller sier hyggelige ting. Han var sånn før. Men når jeg tok opp dette så ble det en krangel for han mente at jeg bare masa på han, og ja jeg blir veldig masete,frustrert og lei meg når han er så fraværende..han tåler ikke at jeg kommer med «kritikk» og klager, så det endte med at han dro ut døra og kjørte seg en tur. Han ringte meg 20 min etterpå og krangelen fortsatte, jeg sa at det var «barnslig» av han å lage så mye styr ut av en liten ting å da begynte han å snakke om at han ikke orker å leve mer å så la han på. Ringte han 20 ganger å sendte mange meldinger og han svarte ikke. Jeg ble redd men innerst inne at at han vare gjør dette for å være idiot mot meg. Han kom hjem tilslutt og jeg orket ikke å prate med han mer om det. jeg er redd for å ta opp ting med han fordi han begynner å ta opp det med selvmord. i dag så måtte han gå morgentur med hunden vår, og han er så utrolig treig og jeg må alltid mase på han at han må skynde seg sånn at hunden ikke gjør fra seg inne. Da ble han sur. Når han kom inn så spirte han meg om å låne penger til å dra på hytta til en kompis, det ble en krangel ut av dette for jeg sa til han at han må bli flinkere til å prioritere pengene sine! Men han skulle få penger av meg. Men tydeliggjorde at man ikke alltid ha det gøy hvis man egentlig har andre ting å bruke pengene på. Og da sa jeg at han må begynne å betale regningene sine først osv.. ble et kjempestyr.. han begynte å true med selvmord å slå opp meg meg og gikk på badet. Jeg sa at jeg var så drittlei av at han skal true med selvmord vær gang og at han måtte slutte med det, fordi det er helt jævlig å høre noe slikt.. han sa at jeg måtte snakke roligere pga at han var redd for at naboene hørte osv.. men jeg snakka tydeligvis for høyt så ble han forbanna og tok tak i meg og dytta meg i veggen mens han holdt meg rundt halsen, sølvsmykket mitt ble ødelagt så så ille var det. Jeg begynte å gråte og han sa noe slikt «det er like før at jeg knivstikker meg selv» mens han gikk mot kjøkkenet. Da skulle han ta livet sitt foran meg. Og jeg sa at han måtte slutte å si sånne ting for da må jeg ringe etter hjelp, da sa han noe slikt «hvis du ringer etter hjelp så gjør jeg det ihvertfall». jeg blir så frustrert for vi har det jo så bra ellers på en måte, men hvis det er en krangel så kan det bli et helvette, og jeg vet han har mye å tenke på nå.. men det er ikke greit å gjøre sånn fordi. Han vil ikke ha hjelp heller. nå har vi roet ned og han later som ingenting har skjedd, sa ikke unnskyld for å ha vært fysisk mot meg. Jeg er ikke redd han, men er redd for hva han kan finne på å gjøre mot seg selv.. jeg elsker han veldig mye, men jeg vet ikke om det er til å holde ut lenger.. jeg sa at hvis dette ikke blir bedre om en uke så flytter jeg ut. Men det som er problemet er at jeg er student og har ingen familie i nerheten, pluss en hund jeg må ta hand om, så jeg er avhengig av han og hans økonomi hvis dere forstår..og jeg vill ikke flytte fra han, men jeg vet jeg burde om det ikke blir bedre.. jeg vet at jeg ikke kommer til å klare det økonomisk Anonymkode: bbcc6...108 uff glad jeg er single når jeg leser sånt altså. Alt folk roter seg borti. Dette er ting en burde finne ut før en flytter sammen. Aldri lurt å flytte inn før man kjenner alle sider av sin partner. Og at folk gidder å være samboere er meg en gåte. Særboere så hadde mye av dissse problemene vært unngått.. hadde han slitt med økonomien eller motsatt så hadde den andre ikke merket det så godt. Og han hadde måttet ordne opp selv som alle andre voksne folk. Høres ut som sønnen din istedet for partneren din. Nå har du havna i den sirkelen at det er vondt mellom dere og det blir vanskeligere og vanskeligere og diskutere ting for alt vil ende med krangel. Så nei .. dette forholdet tror jeg er fucked. Men kan håpe at han tar til vettet da. Han høres dritt lei ut. Anonymkode: 2610d...67d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #11 Skrevet 5. november 2022 Vil du bo i et hjem med trusler, vold og emosjonell utpressing? Enig med de andre. Flytt til faren din. Denne mannen trenger hjelp og du er nå med på å skjule og kompensere for vanskene hans. Du bør IKKE være alene med han når du sier du skal gå. Her MÅ du alliere deg med noen. Anonymkode: 7de96...b87
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #12 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): TS: Ønsker han fred, så la han være. La han få den avstanden han trenger. Du er med på å trigge og bygge opp hans følelser og handlinger. Du er en trigger når du oppfører deg slik. Du kaster bensin på bålet. Begge to har mye å jobbe med. Det kan godt hende at hun kaster bensin på bålet, men det betyr ikke at hun trenger å bli. Kanskje hun ikke trenger å være sammen med et "bål" som man må gå på nåler rundt? Anonymkode: 861e2...69a 2 2
orkide1 Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Hvordan går dette? Håper du kommer deg ut av dette forholdet! 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Penger er ikke mer verdt enn din psykiske helse. Du bør gå før du får ordentlig problemer med deg selv, fordi dette kan ikke penger fikse da skaden er gjort. Gå før det er for sent Anonymkode: 4715b...3a8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 Ikke alle forhold er ment å vare. Du maser, han sliter, og dere støtter ikke hverandre - altså bør dere la hverandre slippe fri. Anonymkode: a651b...3df
AnonymousBruker Skrevet 9. november 2022 #16 Skrevet 9. november 2022 Dette hørtes veldig vanskelig og vondt ut for dere begge, og jeg tenker at det beste hadde vært en pause fra hverandre. Det er for å enten redde forholdet, eller finne deres egne veier slik at ikke energien blir forgjeves og livet svært vanskelig å takle. Virker som at dere er unge, og det er her man må være veldig bevisst på hvordan dere ønsker å ha det. Du virker veldig reflektert og omsorgsfull overfor han, og det er veldig bra, men samtidig så er det viktig å se hvor grenser går og når man skal overlate hverandre til noen utenfor som kan hjelpe dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå