Sommer2464 Skrevet 5. november 2022 #1 Del Skrevet 5. november 2022 https://www.vl.no/religion/2022/11/03/statsforvalteren-har-sendt-jehovas-vitner-varsel-om-tap-av-registrering-som-trossamfunn/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 5. november 2022 #2 Del Skrevet 5. november 2022 Sommer2464 skrev (4 minutter siden): https://www.vl.no/religion/2022/11/03/statsforvalteren-har-sendt-jehovas-vitner-varsel-om-tap-av-registrering-som-trossamfunn/ Samtidig vann Jehovas Vitne fram i Høgsterett, då dei ekskluderte eit medlem. Her kan du høyre NRK Kompass/Jehovas vitner vann i Høyesterett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 5. november 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 5. november 2022 Så nå har de fire uker på å ende ekskluderingspraksisen(noe de neppe kommer til å gjøre) så basically vil Jehovas vitner slutte å bli regnet som en religion ifølge norsk lov. 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Del Skrevet 5. november 2022 👏👏 På tide! Anonymkode: 8db4c...4c7 11 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 5. november 2022 #5 Del Skrevet 5. november 2022 Organisert religion bør ikke skattefinansieres enten det er Jehovas vitner eller Den norske kirke, men når man først skattefinansierer Den norske kirke, så bør også Jehovas vitner få den samme økonomiske støtten fra staten selv om Jehovas vitner er upopulære 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Del Skrevet 5. november 2022 CAPS LOCK skrev (Akkurat nå): Organisert religion bør ikke skattefinansieres enten det er Jehovas vitner eller Den norske kirke, men når man først skattefinansierer Den norske kirke, så bør også Jehovas vitner få den samme økonomiske støtten fra staten selv om Jehovas vitner er upopulære Enig, forskjellsbehandlingen staten driver med er i strid med menneskerettighetene. Får de først begynne med JV kan de fort ta det videre og gjøre det samme mot andre trossamfunn som ikke følger statens vilje, da er trosfriheten borte. Anonymkode: 1fdba...20d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 5. november 2022 #7 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, forskjellsbehandlingen staten driver med er i strid med menneskerettighetene. Får de først begynne med JV kan de fort ta det videre og gjøre det samme mot andre trossamfunn som ikke følger statens vilje, da er trosfriheten borte. Anonymkode: 1fdba...20d Det har du rett i. Mange politikere ønsker at alle skal tro og mene det samme som dem selv, og de ønsker å bruke lovverket og statsbudsjettet for å tvinge sine meninger igjennom også når det gjelder religion, som staten ikke burde legge seg bort i. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 5. november 2022 #8 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig, forskjellsbehandlingen staten driver med er i strid med menneskerettighetene. Får de først begynne med JV kan de fort ta det videre og gjøre det samme mot andre trossamfunn som ikke følger statens vilje, da er trosfriheten borte. Anonymkode: 1fdba...20d Jeg er også imot at religion skal statsfinansieres. jeg synes religioner som holder tilbake dokumenter om overgrep mot barn, og som utstøter medlemmer, og oppfordrer familier til å ikke ha kontakt med mennesker som har forlatt trosretningen, bør miste støtten først, om ikke alle skal miste støtten samtidig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #9 Del Skrevet 5. november 2022 Når det er snakk om negativ sosial kontroll og diskriminering så burde de ta en titt islamske trossamfunn også, de burde ikke fått en eneste krone før kvinner og homofile er 100% likestilt med menn både innenfor og utenfor moskeenes vegger. Trossamfunn som ikke respekterer likestilling og menneskerettigheter burde faktisk ikke fått holde på i Norge i det heletatt. Dessuten så er det bare tull at religiøse samfunn skal få støtte, religion er en privatsak og ikke noe skattebetalerne må sponse. Anonymkode: 219f6...138 5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 5. november 2022 #10 Del Skrevet 5. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når det er snakk om negativ sosial kontroll og diskriminering så burde de ta en titt islamske trossamfunn også, de burde ikke fått en eneste krone før kvinner og homofile er 100% likestilt med menn både innenfor og utenfor moskeenes vegger. Trossamfunn som ikke respekterer likestilling og menneskerettigheter burde faktisk ikke fått holde på i Norge i det heletatt. Dessuten så er det bare tull at religiøse samfunn skal få støtte, religion er en privatsak og ikke noe skattebetalerne må sponse. Anonymkode: 219f6...138 Jeg er helt enig. Jeg synes det er kjemperart at vi som samfunn støtter grupper som diskrimenerer kvinner, homofile og ikke rapporterer om vold og overgrep mot barn eller vold i hjemmet. "de må få lov til å dulle med sin lille bok som sier ditt og datt"? At religion skal være en unnskyldning for å ikke følge norges lover, og at jeg i tillegg skal betale for dette? Hardt nei fra meg. Endret 5. november 2022 av Helene1982 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 5. november 2022 #11 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Enig, forskjellsbehandlingen staten driver med er i strid med menneskerettighetene. Får de først begynne med JV kan de fort ta det videre og gjøre det samme mot andre trossamfunn som ikke følger statens vilje, da er trosfriheten borte. Anonymkode: 1fdba...20d Så det jehoves vitne driver på med er ikke i strid med menneskerettighetene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 5. november 2022 #12 Del Skrevet 5. november 2022 Laraa skrev (2 minutter siden): Så det jehoves vitne driver på med er ikke i strid med menneskerettighetene? Menneskerettighetene er jus laget av politikere og i stadig forandring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #13 Del Skrevet 5. november 2022 Laraa skrev (6 minutter siden): Så det jehoves vitne driver på med er ikke i strid med menneskerettighetene? I følge dommen ei Høyesterett så har JV rett til å ekskludere medlemmer: https://rett24.no/articles/ekskludert-jehovas-vitne-nadde-ikke-frem-i-hoyesterett?fbclid=IwAR1K9T6LVGAaI_tHyQccmUPHyYQy8Dsgd_oWpHBruf3tYDf4G7eKHRO--e8 Anonymkode: 83f32...849 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 5. november 2022 #14 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I følge dommen ei Høyesterett så har JV rett til å ekskludere medlemmer: https://rett24.no/articles/ekskludert-jehovas-vitne-nadde-ikke-frem-i-hoyesterett?fbclid=IwAR1K9T6LVGAaI_tHyQccmUPHyYQy8Dsgd_oWpHBruf3tYDf4G7eKHRO--e8 Anonymkode: 83f32...849 Jeg leste én setning: "Medlem ekskludert på grunn av seksuell umoral" saken handler om en kvinne som føler seg urettmessig kastet ut av menigheten, da hun ble utsatt for overgrep. For meg er det ikke viktig om hun var utro eller utsatt for overgrep. Er det sånn at mine skattepenger brukes til en rettsprosess som handler om at noen skal få være med i en menighet eller ikke? Jeg tror kvinnen har det bedre om hun ikke får være med i menigheten, men hva er det som foregår? Og hvorfor betaler jeg for dette surret? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #15 Del Skrevet 5. november 2022 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Jeg leste én setning: "Medlem ekskludert på grunn av seksuell umoral" saken handler om en kvinne som føler seg urettmessig kastet ut av menigheten, da hun ble utsatt for overgrep. For meg er det ikke viktig om hun var utro eller utsatt for overgrep. Er det sånn at mine skattepenger brukes til en rettsprosess som handler om at noen skal få være med i en menighet eller ikke? Jeg tror kvinnen har det bedre om hun ikke får være med i menigheten, men hva er det som foregår? Og hvorfor betaler jeg for dette surret? Kanskje lese hele artikkelen? ☺️ Anonymkode: 83f32...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 5. november 2022 #16 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje lese hele artikkelen? ☺️ Anonymkode: 83f32...849 Jeg kjenner selvsagt saken. jeg mener at rettsaken bør handle om overgrepet og ikke om kvinnen får lov til å være med i en menighet eller ikke. Jeg har ikke lyst til å betale for noen menighet, men en ekskluderende og dømmende menighet ……… mmmmmmmnnnn... nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 5. november 2022 #17 Del Skrevet 5. november 2022 Helene1982 skrev (4 minutter siden): Jeg leste én setning: "Medlem ekskludert på grunn av seksuell umoral" saken handler om en kvinne som føler seg urettmessig kastet ut av menigheten, da hun ble utsatt for overgrep. For meg er det ikke viktig om hun var utro eller utsatt for overgrep. Er det sånn at mine skattepenger brukes til en rettsprosess som handler om at noen skal få være med i en menighet eller ikke? Saken handler om religiøse organisasjoner skal kunne bestemme selv hvem som får være medlemmer i organisasjonen. Selvsagt bør de selv kunne bestemme dette, for ellers er det ikke organisasjonsfrihet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 5. november 2022 #18 Del Skrevet 5. november 2022 (endret) CAPS LOCK skrev (6 minutter siden): Saken handler om religiøse organisasjoner skal kunne bestemme selv hvem som får være medlemmer i organisasjonen. Selvsagt bør de selv kunne bestemme dette, for ellers er det ikke organisasjonsfrihet. Jeg har bare ikke lyst til å betale for organisasjoner som ikke følger norske lover. Jeg mener at staten bør sette betingelser for statsstøtte. eller aller helst ikke støtte trossamfunn. Endret 5. november 2022 av Helene1982 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 5. november 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 5. november 2022 Lurer på når det samme skjer med muslimske trossamfunn. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #20 Del Skrevet 5. november 2022 Helene1982 skrev (3 timer siden): Jeg kjenner selvsagt saken. jeg mener at rettsaken bør handle om overgrepet og ikke om kvinnen får lov til å være med i en menighet eller ikke. Jeg har ikke lyst til å betale for noen menighet, men en ekskluderende og dømmende menighet ……… mmmmmmmnnnn... nei Du kjenner tydeligvis ikke denne saken, nei. Saken om overgrepet ligger flere år tilbake i tid. Anonymkode: 83f32...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå