Gå til innhold

Samboer går fra meg og valpen vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Meg og samboeren min skaffet oss en valp sammen i mai, han er nå 7mnd gammel. Vi har samarbeidet veldig bra om valpen, han har fleksitid på jobb og jeg jobber turnus. Han har nå ut av det blå bestemt seg for å gå fra meg, og vil ikke ha noe med valpen å gjøre. Jeg elsker hunden vår mer enn noe annet, og kunne virkelig ikke tenke meg å måtte omplassere den, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få kabalen til å gå opp. 
Vi flytter fra hverandre på nyåret, og etter det er jeg 100% alene med valpen. Jeg jobber som sagt turnus (kveld-dagvakter) i 100% jobb, og jeg føler det blir for mye å være alene for en hund.

jeg har lite familie som kan hjelpe til, og andre jeg kjenner er også i 100% jobb, og har derfor dårlige muligheter til å hjelpe. Jeg vil jo selvfølgelig det beste for hunden, men tanken på å gi han fra meg knuser meg helt. 
har prøvd å foreslå å bytte litt på han til samboeren min, men han vil ikke ha noe med den å gjøre etter vi har gått fra hverandre. Dette gjør så utrolig vondt for meg.

er det noen som har forslag til hvordan jeg kan få løst dette? Er det noen andre som har en hund, men er i 100% jobb, og hvordan gjør dere det?

jeg har så mange bekymringer, og trenger litt tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen form for Doggy DayCare der du bor?

• Liker 4
Skrevet

Har du naboer? Her hvor jeg bor kjenner hundeeierne hverandre veldig godt. Kan tenke meg jeg hadde fått minst fem ja på en vanlig tur i nabolaget blant pensjonister, kriminelle og uføretrygdede som eier hund. Lokker du med litt penger eller annet, er det nesten bombesikkert at de stiller opp... Her hvor jeg bor raner man andre, men stiller opp for hverandre. Men det er mitt nabolag. Du bør selv sondere ditt eget!!

Anonymkode: bf802...6ab

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble alene med hunden da han var ca ett år, så litt eldre enn din. Vi brukte en periode, ca én måned, på å gradvis venne ham til å være alene en hel arbeidsdag. Jeg gikk en god tur med ham like før jeg gikk på jobb, og en ny etter at jeg kom hjem. Monterte kamera i stuen der han oppholdt seg og som jeg kunne sjekke via mobil, og det viste seg at han sov 95 prosent av tiden. Så det kan gå greit, iallfall etter hvert. 

Kanskje er det noen i nabolaget som har lyst å gå tur med ham, uten eller med litt betaling. En pensjonist eller en ungdom? 

Anonymkode: 1f336...97d

• Liker 6
Skrevet

Om du elsker valpen mer enn noe annet, så har jeg en mistanke om hvorfor han går.. 

Anonymkode: ab0e3...68e

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke naboer eller bhg for hund er et alternativ kan du spørre på den lokale gruppen på facebook (de fleste steder har enten en sånn «hva skjer i oslo» gruppe eller kjøp og salg), eller så kan du legge ut annonse på finn.

Anonymkode: a67e9...210

• Liker 2
Skrevet

Ta med hunden på jobb om du har mulighet, evt han den i bur i bil og luft den i pausa om du har mulighet til det. 

Sett ut en annonse om noen vil passe hunden din noen dager i uka 😊 det kan godt være noen har lyst til det!

Hør med naboer eller venner om de kan hjelpe deg. 
Når hunden blir eldre må den nok lære seg å være hjemme alene  når du er på jobb, så det kan være lurt å begynne øve etterhvert for å unngå separasjonsangst, noe mange av covid-hundene sliter med har jeg fått inntrykk av. 

krysser fingrene for at det ordner seg ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke ideelt men en unghund, men på nyåret vil den være 9 mnd og kunne være hjemme alene fulle dager. Som nevnt over sjekk om det er noen nabolagsgrupper eller lignende der du kan finne en person som kan bidra med lufting ved behov. 

• Liker 1
Skrevet
Arx skrev (31 minutter siden):

Ikke ideelt men en unghund, men på nyåret vil den være 9 mnd og kunne være hjemme alene fulle dager. 

Det er langt ifra noen selvfølge. En del hunder behøver også å begynne helt på nytt med alenetreningen etter flytting.

Anonymkode: f8581...892

• Liker 1
Skrevet

Synes helt ærlig ikke det virker ideelt å skulle være helt avhengig av noen andre til å påta seg ansvar for hunden i det daglige for å få det til å gå rundt permanent. Det tror jeg ikke vil være noen god løsning. Men hundebarnehage eller en profesjonell hundelufter kan jo være et alternativ å prøve ut om det er i nærheten av der du bor.

Anonymkode: f8581...892

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Om du elsker valpen mer enn noe annet, så har jeg en mistanke om hvorfor han går.. 

Anonymkode: ab0e3...68e

Regner med at du også skjønner at dette kun var en uttrykksmåte for å få frem at hun er veldig glad i valpen sin. Det er da vitterlig ikke noe poeng i at du sitter hjemme og spekulerer i om hennes kjærlighet til valpen er skyld i bruddet.

Anonymkode: 36375...a45

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er jo normalt å bo alene med hund.

Med nok aktivisering, sover de en arbeidsdag.

Tur,trening,joggetur,løpe time løs i skogen ect før jobb, så sover den.

Dette gjelder jo etter jobb også. Få den skikkelig sliten par ganger om dagen.

Anonymkode: a6576...dbb

• Liker 4
Skrevet

Hei og takk for mange gode svar, det setter jeg veldig pris på!

jeg har muligheter til å ta hunden med på jobb enkelte dager, men ikke hver dag eller for ofte. Jeg har også noen som har muligheter til å lufte den på dagen. Hunden er per nå vant til å være 4-5t alene, men må nok ta det litt forsiktig igjen etter flyttingen.

Jeg vil jo kun det beste for hunden, og det blir en annerledes hverdag for oss begge, men håper det går greit med oss til tross for det.

Jeg skal se litt rundt på facebook grupper, og kanskje finn-annonser for å se om det er noen i området som er interessert i å lufte han inni mellom. 
Det kommer nok til å bli litt ekstra styr i begynnelsen, men krysser alle fingrer for at vi får det til.

• Hjerte 3
Gjest Agent smith
Skrevet

Hunden din kan jo være hjemme alene, trengs bare litt tilvenning. Så kan du montere kamera der den oppholder seg

Skrevet

kanskje alliere seg med noen naboer eller noe, hvis dette er mulig? 

en del folk arbeider vel hjemmefra, eller holder seg hjemme av andre årsaker. Kanskje de har tid til å stikke innom, og for eksempel gå seg en tur med hunden deres? 

Anonymkode: dbd1c...19e

Skrevet

Noen familier deler en hund,  på den måten at de har den annen hver uke. Det er jo vanskelig å få til siden det er sjeldent noen vil dele på hunden sin, men høres veldig koselig og praktisk ut. Kanskje noen har lyst til å dele hund med deg? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...