Gå til innhold

Noen foreldre bidrar virkelig ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare slitsomt å drive frem et lokalmiljø når noen både vil ha alt gratis og i tillegg ikke vil bidra. Jeg er bare så lei og tror jeg gir meg som trener nå. 

Greit å få dekket det meste, men når de ikke engang vil betale en engangs registrering på 300kr som en egenandel og de får et tilbud med treninger, kamper, cup og utstyr til sikkert 10.000 i året så blir jeg matt. De er 11 år. 

En mor klarte ikke å takke ja til gratis treningsklær selv etter tre purringer og når datteren da ikke fikk klærne, ble hun rasende. 
Hun har ikke bil og kjører derfor aldri. Vil ikke at de skal ta buss. Hun kan aldri bidra med noe som vakt eller boller til kafeen. 
Når det er kamp spør hun bare ‘hvem tar med datteren min?’. 

Nei, det er ikke østre Bærum dette og jeg orker og gidder snart ikke mer. 

Anonymkode: c192d...060

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk at dine barn er heldige som har ressurssterke foreldre som er gode forbilder og som kan bidra og fra i gang ting.

Disse barna merker det nok på andre vis også dessverre, idrett kan være et godt fristed for de med trygge voksne rundt.

Anonymkode: 4e90c...9a4

• Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ut fra det du sier, er det ikke bare snakk om ikke å bidra, det er snakk om å ikke gidde/orke å ta imot det som blir lagt i hendene på en.

Men det er vel neppe oppegående, ressurssterke mennesker dette er snakk om. Og det kan vel ikke være så mange av akkurat disse heller?

Skrevet

Her er det jo langt unna å ikke bidra. Her er det snakk om en mor (og far?) som jeg tenker er rimelig spesiell, og det gjelder nok ikke bare rundt aktiviteter. Så jeg lurer på hvordan barnet egentlig har det oppi det hele.

Anonymkode: f678d...b7e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det jo langt unna å ikke bidra. Her er det snakk om en mor (og far?) som jeg tenker er rimelig spesiell, og det gjelder nok ikke bare rundt aktiviteter. Så jeg lurer på hvordan barnet egentlig har det oppi det hele.

Anonymkode: f678d...b7e

Jeg tror barnet har det helt ok hjemme. Ingen grunn til å tvile på det selv om mor er utrolig lat. Det er holdningen om at alt skal komme i hendene på henne, som driver meg til vanvidd. 

TS. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tenk at dine barn er heldige som har ressurssterke foreldre som er gode forbilder og som kan bidra og fra i gang ting.

Disse barna merker det nok på andre vis også dessverre, idrett kan være et godt fristed for de med trygge voksne rundt.

Men det går jo en grense når man opplever å bli utnyttet over tid. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette var et godt svar. Kjenner igjen frustrasjonen over foreldre som aldri bidrar, men som veldig lett klager over div. Men det kommer helt sikkert en dag hvor barna merker at deres foreldre ikke bidrar, så tenk at dine barn er heldige! Og så er det jo også mye positivt som følger med det å være på de arenaene ungene har. Man blir kjent med hyggelige mennesker og man får et godt innblikk i barnas verden. Men du verden som jeg allikevel kjenner igjen frustrasjonen din! 

Anonymkode: 36219...081

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det går jo en grense når man opplever å bli utnyttet over tid. 

Sett grenser for mor da. Men ville vært forsiktig med å la det gå utover barnet. Her er det vel ting som tyder på at alt ikke er på stell.

• Liker 1
Skrevet

Kan være sykdom, økonomi  eller annet som hindrer mor i å bidra. Mye som kan være skambelagt og som man sliter med å formidle videre. Hva med å spørre mor om det er noe hun trenger hjelp til mtp på datteren. Du kan ikke forandre et annet menneske, når man allikevel må forholde seg til det så må man bare tenke at «sånn er der bare der» -så får man heller yte den ekstra servicen slik at datteren ihvertfall føler seg ivaretatt.  Vært mye med på frivillig arbeid selv og det vil alltid være foreldre man ikke forstå valgene til -men det viktigste da er å bidra til at barna der opplever å bli inkludert allikevel. «It takes a village to raise a child»  må man bare tenke noen ganger. 

Anonymkode: 67c39...ee7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare slitsomt å drive frem et lokalmiljø når noen både vil ha alt gratis og i tillegg ikke vil bidra. Jeg er bare så lei og tror jeg gir meg som trener nå. 

Greit å få dekket det meste, men når de ikke engang vil betale en engangs registrering på 300kr som en egenandel og de får et tilbud med treninger, kamper, cup og utstyr til sikkert 10.000 i året så blir jeg matt. De er 11 år. 

En mor klarte ikke å takke ja til gratis treningsklær selv etter tre purringer og når datteren da ikke fikk klærne, ble hun rasende. 
Hun har ikke bil og kjører derfor aldri. Vil ikke at de skal ta buss. Hun kan aldri bidra med noe som vakt eller boller til kafeen. 
Når det er kamp spør hun bare ‘hvem tar med datteren min?’. 

Nei, det er ikke østre Bærum dette og jeg orker og gidder snart ikke mer. 

Sykdom hos den foreldrene muligens 

Skrevet

Tror det er greit du gir deg som trener. Du virker utbrent. 

Jeg er forelder som engasjerer meg, men det er fordi jeg syns det er veldig gøy. Og blåser i hva andre foreldre bruker tiden på.

Anonymkode: fc937...3c2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Men dette er jo slik det er... Du har en slik kollega, en slik slektning, ei slik i vennegjengen... 

Det handler bare om å leve sitt liv på sin måte, og å ikke ofre disse en tanke. Irritasjon går bare ut over en selv. Så er du såpass mottakelig for irritasjon bør du mulig kutte egen frivillig innsats. 

Anonymkode: bb447...cfe

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror det er greit du gir deg som trener. Du virker utbrent. 

Jeg er forelder som engasjerer meg, men det er fordi jeg syns det er veldig gøy. Og blåser i hva andre foreldre bruker tiden på.

Jeg er utbrent av moren, ikke av idretten og barna. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror barnet har det helt ok hjemme. Ingen grunn til å tvile på det selv om mor er utrolig lat. Det er holdningen om at alt skal komme i hendene på henne, som driver meg til vanvidd. 

TS. 

Hadde tatt det med henne på nordnorsk. 
Men folk er blitt ufattelig frekke. Vet ikke om det er et resultat av sosiale medier, mangel på oppdragelse, lav IQ eller en kombinasjon av de tre, men folk har ikke integritet lenger.

du ser det samme andre steder. Og resultatet er jo at ingen gidder. 
Er du f.ex formann/ styremedlem i en eller annen frivillig XYZ, kan du banne på at ingen berømmer deg for alt gratisarbeidet. Istedet mottar man sure henvendelser fra medlemmer, som om det var jobben din å betjene dem.

sett ned foten. Si ifra. Disse som har fått frekkhetens nådegave kan ikke få diktere. La det bli konsekvenser. 

Anonymkode: a058e...44f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde tatt det med henne på nordnorsk. 
Men folk er blitt ufattelig frekke. Vet ikke om det er et resultat av sosiale medier, mangel på oppdragelse, lav IQ eller en kombinasjon av de tre, men folk har ikke integritet lenger.

du ser det samme andre steder. Og resultatet er jo at ingen gidder. 
Er du f.ex formann/ styremedlem i en eller annen frivillig XYZ, kan du banne på at ingen berømmer deg for alt gratisarbeidet. Istedet mottar man sure henvendelser fra medlemmer, som om det var jobben din å betjene dem.

sett ned foten. Si ifra. Disse som har fått frekkhetens nådegave kan ikke få diktere. La det bli konsekvenser. 

Anonymkode: a058e...44f

Kan sitere på den at folk er frekke, sto i kafeen på dugnad for idrettslaget,  så kommer det en gubbe med ei 20år gammel datter og sier du må søke på det studiet ellers så ender du opp som henne bak disken der, altså meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det gamle uttrykket "gjør din plikt, krev din rett" har mye godt i seg. Veldig mange i dagen samfunn, glemmer det med plikten...

De som er opptatt av at fritidsaktiviteter for barn, er de som er fraværende ved dugnad. Og ikke kom med den "psykiske problemer, fibromyalgi" og andre mystiske tilstander som ikke er synlige. Kall en spade for en spade: I de fleste tilfeller skyldes det latskap og at det er deilig å overlate kjedelige oppgaver til andre...

Anonymkode: fc7e9...179

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

utakk er verdens lønn... 

Anonymkode: a4486...648

• Liker 2
Skrevet

For å snu det på den andre siden.

Jeg er et av de barna, hvor foreldrene aldri bidro med kjøring eller liknende. 

Jeg er så glad for at jeg fikk lov til å være med på fellesskapet, selv om mine foreldre investerte tiden sin i viktigere ting enn meg.

Det har vært viktig for min utvikling og mitt voksne liv. I dag fungerer jeg helt greit, jobber selv med ungdom og bidrar til alle dugnader og sitter i foreldreutvalg. Nettopp fordi jeg hadde andre forbilder enn mine foreldre

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Slik er det overalt. Mange foreldre som av ulike grunner ikke evner å følge opp barna sine skikkelig. Om det er på grunn av sykdom, latskap, dårlige prioriteringer eller andre ting vites ikke alltid. 
Men alle burde bidra med et minimum hvis de skal benytte seg av fellesskapets goder. 

Anonymkode: ae596...115

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså - én ting må dere overaktive foreldre ha klart for dere: Vi er mange som IKKE er interesserte i høyterskelaktiviterer for barna våre, spesielt de minste. 

Om dere har påtatt dere en trener- eller lederrolle, så går vi utfra at dette er noe dere ØNSKER å gjøre, og har VELDIG LYST TIL. Ikke for at en idrett eller aktivitet fortsatt skal holdes liv i - da er det bare å la det dø ut.

Om jeg melder mitt barn på en aktivitet, så skal det være lystbetont for barnet, for det aller første. For det andre, skal jeg selvsagt bidra med dugnadsarbeid o.l., men på et fornuftig nivå. Jeg er ikke interessert i aktiviteter som krever oppmøte flere kvelder i uken, og som legger beslag på mange helger i året. Det ødelegger det lille man har av familietid og fritid etter bhg, skole og jobb. 

Mange av oss prioriterer heller familietid enn dette syke aktivitetspresset på barn som er stressede nok i utgangspunktet. 

At dere tror dette jaget dere legger opp til er den beste måten å leve et liv med barn på, er faen meg skremmende.

Anonymkode: e8b0d...986

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...