Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien til kjæresten er veldig hyggelige og inviterer innimellom til familieselskap.

Jeg har ikke alltid deltatt på disse sammenkomstene, men har vært der til flere bursdager og julaftener.

Ser også flere av familiemedlemmene i løpet av året når de stikker innom.

I dag våknet jeg med knallhodepine og var så trøtt at jeg var kvalm (trenger mye søvn), og sa til kjæresten at jeg ble hjemme og tenkte på meg selv.

Hadde lyst å ta en tur ut å bevege meg, kanskje kjøpe en julegave på vei hjem og bare nyte stillheten.

Da ble det rabalder og han ble lei seg og litt sint fordi jeg aldri er med dit noengang, og det feiler meg tjue diagnoser som gjør at jeg aldri er med og møter hele hans familie, slengte han ut av seg.

Jeg sa da at jeg skulle hive meg rundt og ordne meg, men da ble han enda surere og sa at han dro alene.

Nå sitter jeg her og har jævlig dårlig samvittighet.😔

Anonymkode: e78c9...0d6

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp sånn er det.

Jeg har MS og er lydsensitiv  . Orker ikke folk som snakker i munnen på hverandre og unger med iPader  på bånn  guffe.  På julemiddager hos svigers har de et kaldt soverom jeg kan hvile om jeg trenger det.

Men det er ikke andres feil at jeg er syk - så av og til.må jeg bare ( for andres skyld)

Mannen forstår bare delvis- han savner den blide , sosiale kona  som snakket  med alle.  Han forstår men forstår samtidig ikke. 

( er skuffet / lei av å ha sjuk kone)

Anonymkode: 6f558...368

• Liker 5
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp sånn er det.

Jeg har MS og er lydsensitiv  . Orker ikke folk som snakker i munnen på hverandre og unger med iPader  på bånn  guffe.  På julemiddager hos svigers har de et kaldt soverom jeg kan hvile om jeg trenger det.

Men det er ikke andres feil at jeg er syk - så av og til.må jeg bare ( for andres skyld)

Mannen forstår bare delvis- han savner den blide , sosiale kona  som snakket  med alle.  Han forstår men forstår samtidig ikke. 

( er skuffet / lei av å ha sjuk kone)

Anonymkode: 6f558...368

Akkurat det ble jeg fortalt i dag også; at han er lei av at jeg har ørti diagnoser og er så avhengig av nok søvn, og ikke tåler å presse meg slik som andre folk.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg tenker at du får tenke på deg selv, og gjøre ting som gjør deg godt. Er man i dårlig form, så er man i dårlig form. Presser du deg for å dra på et selskap i noen timer da, kan det jo tenkes at dagen i morgen blir helt ødelagt for din del. Når du får gjøre ting som gir deg energi og kanskje gjør deg bedre, er kanskje dagen i morgen bedre. 

Jeg må innrømme at jeg bor sammen med en person som har noen diagnoser, som gjør at vedkommende de siste årene blir utslitt av selskap og lignende sosiale sammenkomster. Noen ganger blir jeg litt lei meg og av og til irritert, for jeg savner jo de gode sosiale stundene sammen med den personen også. Og noen ganger kan jeg bli litt lei og irritert om vi må dra så alt for tidlig, for personen har strekt seg så alt for langt allerede. Men når jeg får tenkt meg om, skjønner jeg jo at helsa må komme først. Jeg vet jo så inderlig godt hva som er konsekvensene av at helsa ikke prioriteres. Det kan tenkes at samboeren din kommer frem til samme konklusjon, når han også får tenkt seg om. 

Så jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet❤️ Håper dere får snakket skikkelig sammen når han kommer hjem. 

Anonymkode: 81c42...ea4

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Har dere barn?

Jeg sliter med migrene, og jeg er avhengig av at de rundt meg vet hva det innebærer og ikke tror at jeg er en løgner eller hypokonder.

Ta en prat med han og se om han er egnet til å være din pårørende. Eller om dette ikke er mannen for deg.

Ellers så er det jo forståelig at han begynner å lure at du har kjempevondt i hodet og er kvalm, men frisk nok til å dra på shopping! Jeg klarer IKKE å dra på shopping når jeg er i den tilstanden. Da hviler jeg så jeg kan bli fort bedre. Evt kunne jeg tatt en tur i naturen om formen ble bedre i løpet av dagen. Frisk luft når det er så gale som du beskriver får jeg ved å lukke opp et vindu.

Shopping er nok bedre for deg enn familieselskap. Men ikke noe du gjør med sterk hodepine og kvalme. Da hadde ikke jeg trodd på deg heller. Jeg har selv takket nei til familiebesøk pga migrene. Men da har jeg vært hjemme og hvilt i sengen.

Anonymkode: 5cd30...b93

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Familien til kjæresten er veldig hyggelige og inviterer innimellom til familieselskap.

Jeg har ikke alltid deltatt på disse sammenkomstene, men har vært der til flere bursdager og julaftener.

I dag våknet jeg med knallhodepine og var så trøtt at jeg var kvalm (trenger mye søvn), og sa til kjæresten at jeg ble hjemme og tenkte på meg selv.

Hadde lyst å ta en tur ut å bevege meg, kanskje kjøpe en julegave på vei hjem og bare nyte stillheten.

Da ble det rabalder og han ble lei seg og litt sint fordi jeg aldri er med dit noengang, og det feiler meg tjue diagnoser som gjør at jeg aldri er med og møter hele hans familie, slengte han ut av seg.

Jeg sa da at jeg skulle hive meg rundt og ordne meg, men da ble han enda surere og sa at han dro alene.

Han er jo bare lei seg for at du nok ein gong ikkje blir med. 

Kanskje han er stolt over deg, og vil du skal bli betre kjent med familien sin?

Kanskje han er såra over at du ikkje vil bli med (for det er det han oppfattar det sånn: at du ikkje vil).

Kanskje han er forbanna over at du heller vil dra på shopping?

Kanskje han gledet seg til å være sammen med deg?

Anonymkode: 54624...5cc

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har dere barn?

Jeg sliter med migrene, og jeg er avhengig av at de rundt meg vet hva det innebærer og ikke tror at jeg er en løgner eller hypokonder.

Ta en prat med han og se om han er egnet til å være din pårørende. Eller om dette ikke er mannen for deg.

Ellers så er det jo forståelig at han begynner å lure at du har kjempevondt i hodet og er kvalm, men frisk nok til å dra på shopping! Jeg klarer IKKE å dra på shopping når jeg er i den tilstanden. Da hviler jeg så jeg kan bli fort bedre. Evt kunne jeg tatt en tur i naturen om formen ble bedre i løpet av dagen. Frisk luft når det er så gale som du beskriver får jeg ved å lukke opp et vindu.

Shopping er nok bedre for deg enn familieselskap. Men ikke noe du gjør med sterk hodepine og kvalme. Da hadde ikke jeg trodd på deg heller. Jeg har selv takket nei til familiebesøk pga migrene. Men da har jeg vært hjemme og hvilt i sengen.

Nei jeg skal ikke på shopping men tenker å gå ut i frisk luft for det gjør meg mye bedre.

Tenkte å gå innom bokhandelen på vei hjem (bor på Grünerløkka) og kjøpe en bok som jeg har tenkt på lenge som julegave, og det kommer jeg til å bruke 5 minutter på.

På grunn av min dårlige samvittighet, har jeg begynt med husarbeid her hjemme som jeg egentlig ikke pleier å gjøre fordi det gjør meg dårligere, men akkurat nå har jeg gjort det.🙈

Hater å være kroniker.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han er jo bare lei seg for at du nok ein gong ikkje blir med. 

Kanskje han er stolt over deg, og vil du skal bli betre kjent med familien sin?

Kanskje han er såra over at du ikkje vil bli med (for det er det han oppfattar det sånn: at du ikkje vil).

Kanskje han er forbanna over at du heller vil dra på shopping?

Kanskje han gledet seg til å være sammen med deg?

Jo det er nok alle de punktene du har ramset opp her÷shoppingen.

Jeg går innom bokhandelen og kjøper en bok på vei hjem, etter at jeg har gått meg en tur.

Jeg bor i sentrum og har en bokhandel rett rundt hjørnet.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har dere barn?

Er kvalm pga lite søvn og ikke hodepinen.

Ts

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men heldigvis er samboeren min veldig forståelsesfull og har en familie som også er det. Men, etter at legen min sa at jeg ikke burde ha sosialt samvær i mer enn to timer i slengen så har jeg funnet ut at han har rett. Det er sammenkomstene som varer i 5-6 timer som sliter meg ut. Så nå er jeg med på det meste, men takker for meg etter to timer. Slik kan jeg være sosial uten at det går nevneverdig ut over formen. 

Anonymkode: 4c439...7bc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Kunne du ikke lagt deg nedpå for mer søvn, og så blitt med i selskapet? 
Jeg er også i dårlig form ofte (muskelsmerter, hodepine, kvalme, irritabel tarm, bare sliten) men strekker meg alltid for å ikke være en belastning for de rundt meg. Har unger, så da må man bare.

Anonymkode: b1bda...78c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er slitsom å bo sammen med noen med begrensende diagnoser. Venninnen min ble psykisk syk av det og ser ikke ut til å komme seg. Jeg tror det er veldig vanskelig for oss utenforstående å forstå både hvordan der er å være kronisk syk og å være partneren som også får sitt liv begrenset av dette. Jeg føler med dere begge, men har ingen råd å komme med annet enn å være rause med hverandre. 💚

Anonymkode: 853ea...c58

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei jeg skal ikke på shopping men tenker å gå ut i frisk luft for det gjør meg mye bedre.

Tenkte å gå innom bokhandelen på vei hjem (bor på Grünerløkka) og kjøpe en bok som jeg har tenkt på lenge som julegave, og det kommer jeg til å bruke 5 minutter på.

På grunn av min dårlige samvittighet, har jeg begynt med husarbeid her hjemme som jeg egentlig ikke pleier å gjøre fordi det gjør meg dårligere, men akkurat nå har jeg gjort det.🙈

Hater å være kroniker.

Ts

Slutt å gjøre husarbeide, NÅ! Selv om samboeren din tror du lyger, så er du ingen løgner, og skal dermed ikke ha dårlig samvittighet for at du "lyger". Men jeg skjønner deg. For hvis noen tror noe dumt om meg, så får jeg dårlig samvittighet for det, selv om det ikke stemmer det de tror om meg. Jeg og du må slutte med dette tullet! Du vet at du er dårlig. Du vet hva som gjør det verre, og du vet hva som gjør deg bedre. Snakk med han om å finne en løsning og for å øke hans forståelse for din tilstand, og for å øke din forståelse for hvordan det er for han å være din pårørende.

Kanskje løsningen er at du får mer søvn. Her er det sikkert noe han kan bidra med så du kan få den søvnen du trenger. Kanskje du kan være i selskapet en liten stund? Enten at du går etter en stund, eller kommer etter når du har fått hvilt ut.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kunne du ikke lagt deg nedpå for mer søvn, og så blitt med i selskapet? 
Jeg er også i dårlig form ofte (muskelsmerter, hodepine, kvalme, irritabel tarm, bare sliten) men strekker meg alltid for å ikke være en belastning for de rundt meg. Har unger, så da må man bare.

Anonymkode: b1bda...78c

Jeg fikk ikke sove mer dessuten var mannen i full gang med støvsuging og skulle inn på soverommet å rydde og vaske, så jeg måtte opp.

Vi har ikke felles barn sammen, men hvis dette var min familie og barnet mitt skulle være med, så hadde jeg nok presset meg mer tror jeg.

Ts

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk ikke sove mer dessuten var mannen i full gang med støvsuging og skulle inn på soverommet å rydde og vaske, så jeg måtte opp.

Det måtte du ikke. Lås døra neste gang og si at du rydder og vasker senere, men nå skal du hvile fordi du har lyst til å være med i selskap og trenger å få bedre form innen da.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har ikke felles barn sammen, men hvis dette var min familie og barnet mitt skulle være med, så hadde jeg nok presset meg mer tror jeg.

Ts

Kan det hende det er det han senser? At du ikkje egentlig prøver å presse deg til å besøke dem, siden det er hans familie?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan det hende det er det han senser? At du ikkje egentlig prøver å presse deg til å besøke dem, siden det er hans familie?

Mente at hvis det inkluderte mitt barn hadde jeg strukket meg lengre og presset meg, men det har jeg gjort mange ganger da barnet mitt var mindre og jeg var enda dårligere.

Det resulterte i at jeg ble så sliten at det gikk utover de rundt meg i form av kort lunte på meg, og at jeg ikke var til stede i samtalen fordi jeg var utmattet.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er slitsom å bo sammen med noen med begrensende diagnoser. Venninnen min ble psykisk syk av det og ser ikke ut til å komme seg. Jeg tror det er veldig vanskelig for oss utenforstående å forstå både hvordan der er å være kronisk syk og å være partneren som også får sitt liv begrenset av dette. Jeg føler med dere begge, men har ingen råd å komme med annet enn å være rause med hverandre. 💚

Anonymkode: 853ea...c58

Ja, stakkars de pårørende, de har det mye verre enn kronikere, bla bla bla. Pårørende har egne rettigheter, kurs, foreninger og ting de kan benytte seg av. 

Anonymkode: 06c4d...ced

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, det gir ingen mening at du har dårlig samboer for å informere ham om noe som er sant; at du er dårlig og ikke i form til et selskap. 

Om du er kroniker, hvilken hjelp får du med diagnoser, medisiner og mestring? 

Om du skal kunne delta mer på disse festene, må dere sammen sørge for at du får nok søvn og andre tiltak du trenger. Det betyr at dere kanskje ikke handler og vasker huset på fredag, men slapper av til arrangementet lørdag. 

Anonymkode: 06c4d...ced

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kjære deg.

Her trengs en alvorsprat med kjæresten, og kanskje noen fra familien hans.

Agenda for møte bør være noe sånt som;  «Helsa, og ikke jeg, bestemmer dessverre om jeg kan være med på familieselskap.

Selv om jeg gjerne skulle vært med hver gang blir det noen ganger umulig. Min form kan virke grei for de som ser meg, men det at jeg strekker strikken langt utover tåleevne gjør at jeg i dagene etter får det mange ganger verre og må avlyse ALT flere dager på rad. Jeg er dessverre helt avhengig av å lytte til kroppen for å balansere livet og sykdommen»  (Nå bare antar jeg det er noe i den duren basert på det du skriver, jeg kan ta feil). 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...