Gå til innhold

Hvorfor våkner babyer/barn om natten hvis de ikke er syke eller sultne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor våkner mange babyer og barn opp om natten egentlig? Bleien er tørr, de er ikke sultne, ikke smerter eller ubehag, de er ikke for varm eller kald?

Er det noen som vet grunnen til alle oppvåkningene?

Anonymkode: f0ed2...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de har emosjonelle behov også, ikke bare fysiske. 

Skrevet
~white lady~ skrev (2 minutter siden):

Fordi de har emosjonelle behov også, ikke bare fysiske. 

Men hva er det nevrologisk som gjør at de våkner?

Trenger de ikke søvn selv?

Mange barn gråter jo fordi de er trøtte, men likevel våkner de opp.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Har du aldri opplevd å bere våkne? Gjør ikkje vi alle det? En drøm, en lyd eller krampe 

Anonymkode: 2976a...5a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor våkner mange babyer og barn opp om natten egentlig? Bleien er tørr, de er ikke sultne, ikke smerter eller ubehag, de er ikke for varm eller kald?

Er det noen som vet grunnen til alle oppvåkningene?

Trøst, trygghet, mareritt osv...

Anonymkode: 45769...15c

Skrevet

Våkner du noen ganger om natten?

Det kan være noe de tenker på, mareritt, redde, vil ha nærhe, trygghett mm 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Vel, barn har et umodent nervesystem og en hjerne under utvikling. Det betyr at de trenger både fysisk og emosjonell kontakt døgnet rundt (med individuelle variabler) for å utvikle seg tilfredsstillende.

Babyer er heller ikke i stand til å roe seg ned på egen hånd, de trenger hjelp til å regulere seg ned i søvn av en voksen som bysser/holder/ammer/nynner/lignende.

Babyer begynner heller ikke å produsere melatonin (søvnhormonet) før 4-6 måneders alder.

Barn som blir liggende mye alene og gråte, utskiller store doser stresshormoner som negativt påvirker både hjernen, immunforsvaret og veksthormonene.

Derfor- ta opp barnet ditt når det gråter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn våknet ca 10 ganger per natt de 2 første årene, og han ble sjekket for alt mellom himmel og jord og hverken leger, kiropraktor eller ernæringsfysiolog fant årsaken til at han våknet opp.

Han fortsatte å våkne opp om natten helt til han var 5-6, men ikke mer enn maks 3 ganger heldigvis.

Derfor lurer jeg på hvorfor barn våkner når det ikke er noen grunn til det.

Det er jo ikke mareritt eller behov for kos hver gang, men det må jo være noe nevrologisk i hjernen som utvikler seg.

Kanskje jeg bør stille spørsmålet til barnelege eller nevrolog?

Ts

Skrevet

Du dette varer mye lengre enn babytiden skal jeg si deg. Så er bare å stålsette seg

eldste er 4,5 år og våkner fortsatt flere gang per natt og nekter å fortsette å sove i sin seng når han først våkner  . Så vi har gjest hver natt

enesre rådet fra helsestasjon , BUPA og lege er «hold ut»

• Liker 1
Skrevet

I tillegg så har barn flere søvnsykluser enn voksne. Enkelte barn klarer ikke overgangen fra en søvnsyklus til en annen uten ekstern hjelp. Det kan være så lite som ei hånd på magen, smokk, litt melk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
~white lady~ skrev (1 minutt siden):

Vel, barn har et umodent nervesystem og en hjerne under utvikling. Det betyr at de trenger både fysisk og emosjonell kontakt døgnet rundt (med individuelle variabler) for å utvikle seg tilfredsstillende.

Babyer er heller ikke i stand til å roe seg ned på egen hånd, de trenger hjelp til å regulere seg ned i søvn av en voksen som bysser/holder/ammer/nynner/lignende.

Babyer begynner heller ikke å produsere melatonin (søvnhormonet) før 4-6 måneders alder.

Barn som blir liggende mye alene og gråte, utskiller store doser stresshormoner som negativt påvirker både hjernen, immunforsvaret og veksthormonene.

Derfor- ta opp barnet ditt når det gråter.

Dette visste jeg ikke faktisk🙊men jeg tar opp barnet mitt selvfølgelig når det gråter, men om natten beroliger jeg det slik at det skal finne søvnen sin igjen.

Om kvelden når det skulle sove hylskrek det, men det var vel en annen grunn.

Ts

Skrevet
~white lady~ skrev (1 minutt siden):

I tillegg så har barn flere søvnsykluser enn voksne. Enkelte barn klarer ikke overgangen fra en søvnsyklus til en annen uten ekstern hjelp. Det kan være så lite som ei hånd på magen, smokk, litt melk.

Er du helsesøster eller lege?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt barn våknet ca 10 ganger per natt de 2 første årene, og han ble sjekket for alt mellom himmel og jord og hverken leger, kiropraktor eller ernæringsfysiolog fant årsaken til at han våknet opp.

Han fortsatte å våkne opp om natten helt til han var 5-6, men ikke mer enn maks 3 ganger heldigvis.

Derfor lurer jeg på hvorfor barn våkner når det ikke er noen grunn til det.

Det er jo ikke mareritt eller behov for kos hver gang, men det må jo være noe nevrologisk i hjernen som utvikler seg.

Kanskje jeg bør stille spørsmålet til barnelege eller nevrolog?

Ts

Eller du kan lese det jeg skriver. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 12.11):

Er du helsesøster eller lege?

Ts

Slettet.

Endret av ~white lady~
Endret
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...