Gå til innhold

Hvis du levde i middelalderen, hadde du allerede dødd? Og isåfall, når og hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så denne et annet sted og synes det var et interessant spørsmål.

Hvis du levde i middelalderen og ikke hadde tilgang til moderne medisin/kunnskap, hadde du vært død nå?

Jeg har slitt med tennene hele livet, og har hatt et par betennelser i noen tenner. Den første tok jeg antibiotika for. Uten tannlege til å fikse det, og uten antibiotikaen jeg fikk, er det en sjanse for at jeg hadde dødd. Da hadde jeg dødd rundt 17.

Hvis ikke det tok knekken på meg, og jeg fikk fjernet tennene uten komplikasjoner, hadde jeg kanskje vært i live fortsatt (31 år). Jeg har aldri vært innlagt på sykehus, aldri hatt noe seriøse skader som krevde mer enn at jeg selv renset og var forsiktig. Men mulig latskapen min hadde gjort at jeg hadde gått tom for mat eller ved på vinteren og dødd før eller siden. :fnise: 

Anonymkode: b311b...d02

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men hadde kanskje hatt vondt i en fot.

Hadde sikkert vært lei av å spise grøt og flatbrød. 🤔

Anonymkode: 73e4f...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel dødd før fylte 3 år pga infeksjon i sår😬men kanskje det ikke fantes eksem i middelalderen? Isåfall villle jeg klart meg til 32 år,og dødd av blindtarmbetennelse😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde nok det. Morkaken satt fast , så hadde nok dødd av det.

Anonymkode: a111c...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg. Jeg hadde fem lungebetennelser fra jeg var tre til jeg var fem. Tror det kunne blitt litt mye i middelalderen 😅

Anonymkode: da20e...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville antakeligvis dødd av alvorlige halsinfeksjoner før jeg hadde rukket å nå ungdomsskolealder.

Hvis ikke hadde jeg garantert dødd av den kreftsykdommen jeg fikk da jeg var 40. 

Anonymkode: 415e3...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født for tidlig, og hadde nok dødd allerede ved fødsel/som baby. Så hadde ikke vært et langt liv😛

Anonymkode: 1b9ac...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: ....ikke at de gikk på ungdomsskolen i middelalderen, akkurat. :hoho: 

Anonymkode: 415e3...b81

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i alternativ medisin. Ville blitt beskyldt for å være en heks og blitt brent på bålet eller noe.

Anonymkode: ce142...103

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg nok ikke levd lenger enn til rundt 33, hvis jeg ikke hadde blitt brent på bålet før den tid.. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født for tidlig, så jeg hadde nok dødd allerede da. Eller av lungebetennelse som barn. Alternativt av blodforgiftning etter fødselen av barn nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker. Kronisk hoste kan man jo leve lenge med, men jeg vet ikke hvor mange barnefødsler jeg eventuelt hadde overlevd. Jeg har født en gang, og riene stoppet et eller annet sted rundt 4 cm. Det gikk mer enn 24 timer fra vannet gikk til fødselen var over, så jeg fikk antibiotika i tillegg til riesstimulerende. Hvordan de hadde løst sånt i middelalderen aner jeg ikke.

Anonymkode: 6bca8...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dødd da jeg ble født, måtte få livreddende behandling da jeg kom ut.

Hadde dødd på nytt 3 uker etterpå da jeg ble innlagt igjen.

Og igjen da jeg var 8 og ble forgiftet.

Kanskje hadde en av de tusen urinveisinfeksjonene i ungdomsårene tatt livet av meg og 😅

Anonymkode: 2bc42...cf4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok dødd mens de drillet et hull i skallen for å lette på trykket ved migreneanfall. 

Anonymkode: efc59...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dødd ved alle mine tre fødsler. 

Trengte ikke vært middelalderen, hadde dødd i Norge for 150 år siden, eller i mange av dagens land. 

(Ene barnet satt fast, med den andre fikk jeg barselfeber-fremdeles dødelig i Norge forøvrig, og siste var svangerskapsforgiftning. 

Hele slekta er fornøyd med at jeg ikke skal ha flere barn 😂)

Anonymkode: 04ce5...5a3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dødd som 29 åring. Måtte ta keisersnitt pga foranliggende livmor, og det hadde nok ikke "helsevesenet" i middelalderen kunne gjøre noe med. Barnet hadde også dødd.  

Anonymkode: a7443...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...