AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Skrevet 5. november 2022 Har en nabo fra Afrika. Veldig snill og hjelpsom dame. Men nå skal jeg hjelpe henne. Hun har fått jobb i Trondheim kommune som renholder, men må ta fagbrev. Skulle ha eksamen i Desember, men hun meldte seg ikke opp pga hun skal reise hjem. Nå er sjefen hennes sur pga det. Og det skjønner jeg. Men nå prøver jeg å finne ut når neste eksamen er i renholdoperatør faget i Trondheim, men finner det ikke. Har kikket på Sør Trøndelag sine sider. Noen som vet? Anonymkode: 48581...bc5 2
Kaisada Skrevet 5. november 2022 #2 Skrevet 5. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har en nabo fra Afrika. Veldig snill og hjelpsom dame. Men nå skal jeg hjelpe henne. Hun har fått jobb i Trondheim kommune som renholder, men må ta fagbrev. Skulle ha eksamen i Desember, men hun meldte seg ikke opp pga hun skal reise hjem. Nå er sjefen hennes sur pga det. Og det skjønner jeg. Men nå prøver jeg å finne ut når neste eksamen er i renholdoperatør faget i Trondheim, men finner det ikke. Har kikket på Sør Trøndelag sine sider. Noen som vet? Anonymkode: 48581...bc5 https://www.privatistweb.no/prweb/fylke.action Er det her man skal melde seg opp tro? Evt høre med fylkeskommunen. Men hun skulle meldt seg opp før september og må vel vente til vårsemesteret. Si til henne at eksamen er viktigere enn hjemreise. Så flott at du hjelper henne. Endret 5. november 2022 av Kaisada 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #3 Skrevet 5. november 2022 Kaisada skrev (49 minutter siden): https://www.privatistweb.no/prweb/fylke.action Er det her man skal melde seg opp tro? Evt høre med fylkeskommunen. Men hun skulle meldt seg opp før september og må vel vente til vårsemesteret. Si til henne at eksamen er viktigere enn hjemreise. Så flott at du hjelper henne. Jeg synes også at eksamen er viktig. Spesielt når hun ble ansatt var ett en kriteriene at hun må ta fagbrev innen 3 år. Blir 3 år i April siden hun ble ansatt. Men de kan vel ikke si henne opp pga dette? Hun selv mener at det er ny eksamen i Februar, så da er det ikke noe problem. Men jeg tror at det er kun eksamener i Desember og i Mai. Men kanskje jeg tar feil Anonymkode: 48581...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes også at eksamen er viktig. Spesielt når hun ble ansatt var ett en kriteriene at hun må ta fagbrev innen 3 år. Blir 3 år i April siden hun ble ansatt. Men de kan vel ikke si henne opp pga dette? Hun selv mener at det er ny eksamen i Februar, så da er det ikke noe problem. Men jeg tror at det er kun eksamener i Desember og i Mai. Men kanskje jeg tar feil Anonymkode: 48581...bc5 Hvis hun går over de tre årene så kan hun bli sagt opp ja. Hun har jo ikke oppfylt kriteriet. Hun må gå i dialog med arbeidsgiver og høre om det er greit om eksamen kommer etter de tre årene har gått, selv om det også bare er en mnd. Anonymkode: a889d...09f 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes også at eksamen er viktig. Spesielt når hun ble ansatt var ett en kriteriene at hun må ta fagbrev innen 3 år. Blir 3 år i April siden hun ble ansatt. Men de kan vel ikke si henne opp pga dette? Hun selv mener at det er ny eksamen i Februar, så da er det ikke noe problem. Men jeg tror at det er kun eksamener i Desember og i Mai. Men kanskje jeg tar feil Anonymkode: 48581...bc5 Jeg har vært eksamensvakt på privatisteksamener, og jeg har kun blitt tilkalt i novembera/desember og mai/juni. Anonymkode: 85b49...669
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vært eksamensvakt på privatisteksamener, og jeg har kun blitt tilkalt i novembera/desember og mai/juni. Anonymkode: 85b49...669 Akkurat. Derfor jeg synes det er rart at hun påstår at hun kan ta eksamen i Februar. Anonymkode: 48581...bc5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 Kanskje hun mener at fristen for å melde opp er Februar. Litt språk problemer Anonymkode: 48581...bc5 3 1
Kaisada Skrevet 5. november 2022 #8 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg synes også at eksamen er viktig. Spesielt når hun ble ansatt var ett en kriteriene at hun må ta fagbrev innen 3 år. Blir 3 år i April siden hun ble ansatt. Men de kan vel ikke si henne opp pga dette? Hun selv mener at det er ny eksamen i Februar, så da er det ikke noe problem. Men jeg tror at det er kun eksamener i Desember og i Mai. Men kanskje jeg tar feil Anonymkode: 48581...bc5 ja da er det nok veldig viktig at hun får tatt eksamen. Usikker på om hun kan bli oppsagt, men hun har jo ikke fulgt opp det hun skulle for å få ha stillingen så jeg tror ikke det gjør noe om du legger litt press på henne der. I Norge er sånne ting viktige for å beholde en jobb, og det går foran alt. Det bør familien forstå også. Jeg vil anta at fristen for å melde opp er i februar og hun får eksamen i april/mai. Kanskje tidsnok for arbeidsgiver. Men...om det skulle være sånn at hun innser at hun bør ta eksamen i desember og ikke dra hjem, går det an å snakke saken hennes for fylkeskommunen og de som driver med eksamen og be om hun ka få tatt den da? Vet ikke hvor strikt det er og om det kan være litt formildende omstendigheter knyttet til kommunikasjon mm. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #9 Skrevet 5. november 2022 Kaisada skrev (25 minutter siden): ja da er det nok veldig viktig at hun får tatt eksamen. Usikker på om hun kan bli oppsagt, men hun har jo ikke fulgt opp det hun skulle for å få ha stillingen så jeg tror ikke det gjør noe om du legger litt press på henne der. I Norge er sånne ting viktige for å beholde en jobb, og det går foran alt. Det bør familien forstå også. Jeg vil anta at fristen for å melde opp er i februar og hun får eksamen i april/mai. Kanskje tidsnok for arbeidsgiver. Men...om det skulle være sånn at hun innser at hun bør ta eksamen i desember og ikke dra hjem, går det an å snakke saken hennes for fylkeskommunen og de som driver med eksamen og be om hun ka få tatt den da? Vet ikke hvor strikt det er og om det kan være litt formildende omstendigheter knyttet til kommunikasjon mm. Ja, hun kan kanskje det. Må få igjen pengene for flybilletter også. Jeg skal snakke med henne. Er jo ikke sikkert at hun klarer eksamen heller. Så da må hun ta den på nytt. Derfor lurt å få tatt den i Desember, mener jeg da Anonymkode: 48581...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #10 Skrevet 5. november 2022 Du har rett. Eksamen er kun i november/desember og mai/juni. Frist for å melde seg opp for høstsemesteret er 15. september og 1. februar for vårsemesteret . Hvis hun ikke meldte seg opp i September, så må hun vente til våren. Er nærmere sagt umulig å få tatt eksamen, om man ikke har meldt seg opp. Det er dessverre en del av ansvaret ved å være elev eller student, og ha oversikt over datoer. Anonymkode: 537bc...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #11 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har rett. Eksamen er kun i november/desember og mai/juni. Frist for å melde seg opp for høstsemesteret er 15. september og 1. februar for vårsemesteret . Hvis hun ikke meldte seg opp i September, så må hun vente til våren. Er nærmere sagt umulig å få tatt eksamen, om man ikke har meldt seg opp. Det er dessverre en del av ansvaret ved å være elev eller student, og ha oversikt over datoer. Anonymkode: 537bc...dd1 Det var det jeg trodde. Er redd for at hun ikke klarer eksamen i Mai da og arbeidsgiver ikke godtar det Anonymkode: 48581...bc5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #12 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har rett. Eksamen er kun i november/desember og mai/juni. Frist for å melde seg opp for høstsemesteret er 15. september og 1. februar for vårsemesteret . Hvis hun ikke meldte seg opp i September, så må hun vente til våren. Er nærmere sagt umulig å få tatt eksamen, om man ikke har meldt seg opp. Det er dessverre en del av ansvaret ved å være elev eller student, og ha oversikt over datoer. Anonymkode: 537bc...dd1 Snakker dere da spesifikt om fagbrev, eller på generell basis? Jeg hadde en eksamen nå i oktober, men det var på universitetet, da. Anonymkode: 1c725...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #13 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Snakker dere da spesifikt om fagbrev, eller på generell basis? Jeg hadde en eksamen nå i oktober, men det var på universitetet, da. Anonymkode: 1c725...4a7 Fagbrev i renhold Anonymkode: 48581...bc5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #14 Skrevet 5. november 2022 Men kan du ringe skolen direkte og spørre? Er sikkert en person der som kan svare eller henvise til riktig sted å se etter. Er kun kjent med universitet og ikke fagskole, så tør ikke svare. Men syns også det virker rart med ny eksamen i februar. Flott at du hjelper henne. Konsekvens med at hun ikke tar eksamen er jo at hun mister jobb og inntekt. Skjønner hun vil hjem, men her burde hun ventet til etter eksamen. Anonymkode: 1ff5d...a6b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #15 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men kan du ringe skolen direkte og spørre? Er sikkert en person der som kan svare eller henvise til riktig sted å se etter. Er kun kjent med universitet og ikke fagskole, så tør ikke svare. Men syns også det virker rart med ny eksamen i februar. Flott at du hjelper henne. Konsekvens med at hun ikke tar eksamen er jo at hun mister jobb og inntekt. Skjønner hun vil hjem, men her burde hun ventet til etter eksamen. Anonymkode: 1ff5d...a6b Skjønner også at hun vil hjem. Men var hjemme i 6 uker i sommer, så burde ha vært hjemme nå pga eksamen. Men er for seint å melde seg opp for Desember nå Anonymkode: 48581...bc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå