Gå til innhold

Daglyslampe

Anbefalte innlegg

Gjest Markblomsten
Skrevet

Er det noen som har erfaringer med daglyslamper?

Hvor får man forresten kjøpt disse? Finnes det flere merker og er det. f.eks noen kvalitetsforskjell på disse?

Skulle hatt litt kjapp respons på dette da jeg trolig har tenkt å kjøpe det i julegave til min kjære i helgen...

Skrevet

Jeg har en Philips Bright Light som jeg har hatt i 4 år. Den har virket helt fint hele tida, og hjelper meg masse med å våkne om morgenen nå i mørketida. Den har dimmer så jeg kan stille inn passe lysstyrke, og vinkelen på lyset kan justeres. Jeg har ikke prøvd noen andre typer.

Skrevet

De har noen slike lamper på apoteket, i hvert fall. Vet at det går an å bestille fra nett også (så annonse på Aftenposten sine sider, tror jeg). Det er forskjellige typer lamper, da: noen er sånne "soloppgangslamper" som beskrevet over her, andre er til å ha ved siden av f eks kontorplassen for å få ekstra tilskudd av dagslys.

Har ikke sånn lampe selv, men samboern og jeg vurderer sterkt å skaffe en, så trøtte som vi blir på vintern.

Skrevet

Datteren min bruker en sånn og det ser ut til å funke.

Hun klarer iallfall denne vinteren å stå opp før seks ;)

Jeg har testet lampa og den er behagelig å bruke. Lyset oppfattes ikke som plagsomt selv om jeg sitter veldig nært.

Jeg kjøpte en lampe av merke Sanolux (som bl.a. brukes på sykehuset på Svalbard) i en medisinsk forretning. Koster ca 2.500 men jeg fikk den på tilbud til 1.900.

Skrevet

Philips bright light er ikke en soloppgangslampe!

Gjest Markblomsten
Skrevet
Philips bright light er ikke en soloppgangslampe!

Hva er det da?

...blir jo litt nysgjerrig da...

Skrevet

Philips BrightLight er en vanlig dagslyslampe (jeglurer på om den har skiftet navn til Energy Light eller no). En soloppgangslampe kan du stille inn til å vekke deg ved at den gradvis blir lysere over en halvtimes tid (ev den lengden tid du stiller inn). Soloppgangslampen brukes som en vekkerklokke, men gir ikke nok lys til at den kan brukes mot plager som kommer av vinterdepresjon eller andre søvnplager. Da må du ha en dagslyslampe som gir ihvertfall 10 000 lux.

Skrevet

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/7/...re/subdet16.htm

Sånne du tenker på. Står endel om de her.

Philips Bright Light er til bruk i lysterapi bla der man sitter foran lampa så og så lenge hver dag (kommer ann på avstand) for å få et falskt solys for kroppen. Hjelper mange med høstdeperesjoner bla

Body Clock tror jeg det bare er det firmaet som har.

Skrevet

Fin og omtenksom gave å gi, da.. :gave:

Ja, det finnes forskjellige merker. Jeg har denne, og er fornøyd med den. Vanskelig å si hvordan jeg hadde hatt det hvis jeg ikke hadde brukt den, men jeg synes jeg føler meg mer opplagt. Når man skrur den på ser man hvilket halvmørke man går rundt i resten av dagen på denne tiden av året :(

Skrevet

Jeg visste ikke at det fantes såkalte soloppgangslamper, men siden jeg har en samboer som lider av såkalt forsinket søvnfasesyndrom (Voksne mannen er komplett umulig å få ut av sengen og får man først til det, kan han finne på å sovne ved frokostbordet...), har vi forsøkt en egen variant ved rett og slett å koble en timer til en vanlig lampe som begynner å lyse en halv time før vekkerklokken ringer.

Det fungerer som bare det, så for de som synes disse produktene er dyre men likevel ønsker en bedre start på dagen nå i mørketiden, kan jo det være et tips! (Timeren tror jeg kostet en 50-lapp hos Claes Olsson og den kan jo kobles til en hvilken som helst lampe).

For meg virker det imidlertid litt fristende med en slik timer som lar lyset slå seg langsomt på, så jammen tror jeg ikke han skal få en slik til jul ;) ! Tror faktisk han skal få en slik "vanlig" dagslyslampe også!

Jeg har i hvert fall fått en "ny" mann ved hjelp av dette, så det kan anbefales! Han er fremdeles trett om morgenen, men det kan ikke sammenlignes med hvordan det var før!

Gjest Embla s
Skrevet
http://www.nordiclightcare.com/

Flere varianter av soloppgangsklokka her

akkurat hva jeg har vært på utkikk etter! Har bestilt i julegave til meg selv :)

Har kjempeproblemer med å våkne når det er så mørkt, så stiller klokka en halvtime før jeg må opp og skrur på lys... Gleder meg til å prøve!

Skrevet

I dag hentet jeg soloppgangslampe på posten (utrolig kjapt levert!), gleder meg til å prøve! :)

Annonse
Skrevet

Embla S: hvilken modell kjøpte du og fungerer den bra? Dette kunne jeg tenke meg å kjøpe selv!

Skrevet
Embla S: hvilken modell kjøpte du og fungerer den bra? Dette kunne jeg tenke meg å kjøpe selv!

Jeg bestilte fra lenken over (http://www.nordiclightcare.com/) for tre dager siden. Den heter Bodyclock Advanced 200. De har en enklere modell og, men valgte denne pga fler funksjoner og bedre design. Hentet den i dag, så har ikke fått testet den "på ordentlig" enda, men kan gi rapport i morgen tidlig ;)

Skrevet

Jeg har hatt soloppgangslampe i snart to år nå, og kan anbefale den på det varmeste!

Ikke bare våkner jeg lettere, solnedgangsfunksjonen gjør at jeg sovner lettere også.

Skrevet

Oi så bra! Jeg såg en sånn lampe på tv2 hjelper deg for en liten stund siden, men fikk aldri med meg hva det het! Sånn skal jeg også bestille nå :):):)

Skrevet

Hva er forskjellen på soloppgangslamper og lysterapilamper? Vil soloppgangslampen kun hjelpe til slik at en kommer seg opp lettere om morgenen, eller vil den også hjelpe mot trøtthet resten av dagen? Altså, er det samme type lys i lampene? Noen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...