Gå til innhold

Ulik oppdragelse mine/dine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi far har dårlig samvittighet ovenfor barnet som har to hjem så tør han sjeldent si nei til dette barnet. Det gjør at det praktiseres ulike regler som jeg frykter vil bli problematisk på sikt når fellesbarnet får mer forståelse. Far er enig når vi snakker om det, men gjør ingen endring i praksis.

F.eks må vårt barn vente på at alle er klare med å begynne å spise/få servert maten (bonusbarnet har da fått maten 5-10min før resten og er snart klar for å gå fra for å se på tv), hen får velge middagskomponenter etter ønske i større grad enn jeg ønsker for fellesbarnet (feks bare spise kjøtt og ikke tilbehør hen liker), hen får mer skjermtid enn jeg ønsker for fellesbarnet, hen får alltid avbryte samtaler. Hen er fire og bruker smokk og bleie og vår har sluttet med smokk og jeg har forsiktig begynt med pottetrening da han er halvannet år og veldig interessert i potta, og det er tydelig at tilnærmingen blir veldig forskjellig på alle områder. Jeg stiller nok mer krav til barnet og har litt strengere rammer enn far har. På fellesbarnet så følger vi dog samme regler, det er bare uka som bonusbarnet er her at vi er uenige.

Noen som har erfaringer med dette? Jeg er mest bekymret for at fellesbarnet skal oppleve dette som urettferdig på sikt, fordi alt er litt slappere rundt bonusbarnet. Det kan jo fremstå som favorisering selv om det egentlig er noe annet. Jeg forsøker å behandle dem likt, samtidig som bonus jo har en mor og far som bestemmer hovedlinjene i oppdragelsen og jeg bare må følge det.

Anonymkode: 44e7d...831

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er fellesbarnet? 

Anonymkode: 09f24...e40

Skrevet

Fedre får ofte beskjed fra familiekontoret om å gjøre fellestiden så positiv som mulig. Dessverre tolker mange fedre dette i retning av at alt må være sukkerspinn og jubel hele tida. Blir veldig slitsomt for resten av familien…

Anonymkode: 25ea8...98e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får snu på det; det er jo fellesbarnet som kommer best ut av dette, som BÅDE for en ordentlig oppdragelse, og får bo med begge sine foreldre. Småting vil oppleves urettferdig der og da, men det er jo en fin anledning til å lære barnet om livet og hvordan ting iblant er. 

Det kommer ingenting godt ut av å skjemme bort et barn, og det at far gjør dette med sitt særkullsbarn er synd, men dessverre vanlig og i bunn og grunn noe han styrer mest.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 13.15):

Hvor gammelt er fellesbarnet? 

Anonymkode: 09f24...e40

4 år.  Som det står i teksten. 

Det andre barnet er 1,5 år, gått unna i svingene her 🙈

Anonymkode: 9fcdd...334

Skrevet

Han gjør barnet sitt en bjørnetjeneste ved å ikke lære det normal og høflig atferd! Tenk når barnet blir litt eldre og skal på besøk til venner og spise der…. Selv har jeg begrenset antall middagsbesøk fra barn som ikke kan oppføre seg ved bordet. Jeg har mer enn nok me då oppdra mine egne 4 barn om jeg ikke må lære barn på besøk bordskikk også. 

Anonymkode: 9d2fb...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...