Gå til innhold

Vurderer å avslutte ASK, fradrag ved tap??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger penger til ny bil neste år, og vurderer å selge fondene mine. Nå har jeg ca 300k som ligger med minus 30k. Hvordan blir det med tapet på 30k? Vil inntekten min(som er ufør) reduseres med 30k? Vet det er dumt å selge, men pga store uventede medisinske utg i år ble spareplanen min ødelagt🥲😏

Anonymkode: 5c8f4...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har jeg ca 300k som ligger med minus 30k.

Altså har du 270.000. Så skal det trekkes skatt. 

Anonymkode: 05996...9a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså har du 270.000. Så skal det trekkes skatt. 

Anonymkode: 05996...9a6

Man skatter bare av overskudd - skjermingsfradrag. TS har ikke noe overskudd så da skal det heller ikke skattes.

Anonymkode: 82e34...94b

• Liker 1
Skrevet

Ufør blir ikke påvirket av kapitalinntekter uansett om du hadde doblet verdien på pengene

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man skatter bare av overskudd - skjermingsfradrag. TS har ikke noe overskudd så da skal det heller ikke skattes.

Anonymkode: 82e34...94b

Vil jeg heller ikke få skattefradrag for tap? hvor mye er skjermingsfradrag, rundt 100k? Slår ikke tapet ut på noen måter? kanskje det er bedre å la de stå og ta billån til rundt 6%🧐forutsatt at jeg får det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vil jeg heller ikke få skattefradrag for tap? hvor mye er skjermingsfradrag, rundt 100k? Slår ikke tapet ut på noen måter? kanskje det er bedre å la de stå og ta billån til rundt 6%🧐forutsatt at jeg får det.

Skattefradrag for tap (for HELE kontoen, når den avsluttes) er den samme prosenten som man må skatte av gevinst. Du finner tallene for din konto i nettbanken din. Så hvis kontoen har gått 30k i tap og avsluttes, vil det bli noen kroner mindre å betale i skatt (kommer på skatteoppgjøret for 2022).

Anonymkode: 96b61...bba

Skrevet

Nei nei, dette påvirker ikke trygda di! Disse 270k er jo formuen din, dette er ikke inntekt. Til alt overmål har du jo gått i tap her. Det som skjer, er at du får skattefradrag, så du vil få igjen mer på skatten neste år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fradraget for tap er 32,5% av tapet. Du kan ikke skrive av 100% på skatten nei, da hadde det jo vært veldig lukrativt om staten bare betalte tilbake alt 🤪

Anonymkode: a033b...2ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fradraget for tap er 32,5% av tapet. Du kan ikke skrive av 100% på skatten nei, da hadde det jo vært veldig lukrativt om staten bare betalte tilbake alt 🤪

Hehe er håp så lenge liket fiser😆😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, det hadde vært fantastisk! Man kunne ha ha investert i høyrisikoprosjekter helt uten risiko! 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...