AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Skrevet 5. november 2022 Tragiske å se hvor mange som må legge ned pga strømpriser/råvarer. Staten vil at folk skal leve på NAV. Da skal de få det slik tenker jeg, at så mange som mulig avvikler. Staten har rotet seg inn i et strømkaos de ikke kommer seg ut av, tenker å ha forskjellige priser rundt i et lite land som norge. Vi burde ha samme pris i hele norge. Type 30-40øre. Fremtiden i norge er uansett en borgerlønn/baseinntekt, så kan folk jobbe 40-50% utover dette for å spe på. Snart er det meste nedlagt i norge. Jeg gir hvertfall opp, gidder ikke betale skatt til et samfunn som fungerer så dårlig. Anonymkode: f128c...03d 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #2 Skrevet 5. november 2022 Ja, det er så tragisk at så mange står i fare for å miste jobben Anonymkode: e6a2b...97b 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #3 Skrevet 5. november 2022 Dere som ikke lever i virkeligheten. https://www.google.com/search?client=opera&q=strømpriser+nedleggelse&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Jeg har selv nettopp avviklet mitt eget firma. Vi klarte ikke mer pga strømprisene. TS. Anonymkode: f128c...03d 3 2 1
Nymerïa Skrevet 5. november 2022 #4 Skrevet 5. november 2022 1. Jeg driver virksomhet, har ikke fått meldinga der staten ber meg om å avvikle, så jeg fortsetter. Ingen av kundene mine har fått det heller så vi holder på inntil videre. 2. Jeg er derimot helt med på borgerlønn. En base i grunn, ikke noe behovsprøving som dermed hadde spart staten for enorme mengder i administrasjonskostnader, ikke noe diskusjoner hvor folk sier at de føler seg sett ned på fordi de får trygd. Ikke noe krangling om verdige/ uverdige trygdemottakere. Ikke noe usikkerhet for folk som er syke og samtidig må bryne seg på byråkratiet for å få økonomisk hjelp. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tragiske å se hvor mange som må legge ned pga strømpriser/råvarer. Staten vil at folk skal leve på NAV. Da skal de få det slik tenker jeg, at så mange som mulig avvikler. Staten har rotet seg inn i et strømkaos de ikke kommer seg ut av, tenker å ha forskjellige priser rundt i et lite land som norge. Vi burde ha samme pris i hele norge. Type 30-40øre. Fremtiden i norge er uansett en borgerlønn/baseinntekt, så kan folk jobbe 40-50% utover dette for å spe på. Snart er det meste nedlagt i norge. Jeg gir hvertfall opp, gidder ikke betale skatt til et samfunn som fungerer så dårlig. Anonymkode: f128c...03d Det er ikke mange som må legge ned pga det du lister opp. Noen må legge ned fordi de ikke har fått til overskudd i bedriften sin, noen må omstille og omstrukturere drift, men de aller fleste bedrifter går helt fint. Vi har rekordlav arbeidsledighet nå (har hatt en stund og kommer sannsynligvis til å ha en stund). Det har vært og er manko på folk til stillingene, staten får nå flere ut i arbeid av de som kan arbeide men som tidligere har falt under nav. Dette er en enorm mulighet for Norge til å utnytte den lave arbeidsledigheten. Hva din personlige mening om strøm er har ingenting å si for bedrifts Norge. Det finnes mange gode argumenter andre veien også, spesielt for bedrifter. Hvordan har du kommet frem til at fremtiden er borgerlønn? Og 40-50%? Hva,hvor kommer dette fra? Er jo bare tull du kommer med. At du ikke gidder å betale skatt vitner bare om at du ikke er spesielt flink med penger. All tid det er penger inn vil skatten bli betalt enten du gjør det selv eller med lovpålagt trekk. Anonymkode: ade5d...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere som ikke lever i virkeligheten. https://www.google.com/search?client=opera&q=strømpriser+nedleggelse&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Jeg har selv nettopp avviklet mitt eget firma. Vi klarte ikke mer pga strømprisene. TS. Anonymkode: f128c...03d Skulle ikke linken til en spesifikk artikkel? Får bare opp et Google søk Anonymkode: 8ecc0...ffe
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ta deg en bolle, det er mye sannhet i innlegget, det er fakta at mange bedrifter legger ned. Anonymkode: e60e2...224 Hvem,hva og hvor er disse "mange"? Hvor mange flere er det for eksempel enn i 2008/09? Eller 1987-1992? Anonymkode: ade5d...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #8 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skulle ikke linken til en spesifikk artikkel? Får bare opp et Google søk Anonymkode: 8ecc0...ffe Kan du ikke lese? Du ser jo at linken går til et googlesøk før du trykker på den. Anonymkode: f128c...03d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #9 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere som ikke lever i virkeligheten. https://www.google.com/search?client=opera&q=strømpriser+nedleggelse&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Jeg har selv nettopp avviklet mitt eget firma. Vi klarte ikke mer pga strømprisene. TS. Anonymkode: f128c...03d Etter som du bærer holdingen " gidder ikke betale skatt". Så er det vell trolig flere økonomiske faktore som gjør at du måtte avvikle. Det beste hvis man skal drive et firma der man selv er totalt blottet for økonomisk forståelse er å ansette folk som kan ta hånd om økonomien. Anonymkode: ade5d...6ee
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #10 Skrevet 5. november 2022 ? Har dere ikke fulgt med i nyhetene? Enkelte deler av landet står bedrifter i fare for å gå konkurs. Når prisene blir høye i vinter, så risikerer vi en massenedleggelse, samt økt arbeidsledighet. Strømprisene flere steder er lave akkurat nå grunnet regn, men et par måneder frem i tid vil dette endre seg Dere har blitt advart. Anonymkode: 2502c...c62 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #11 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ? Har dere ikke fulgt med i nyhetene? Enkelte deler av landet står bedrifter i fare for å gå konkurs. Når prisene blir høye i vinter, så risikerer vi en massenedleggelse, samt økt arbeidsledighet. Strømprisene flere steder er lave akkurat nå grunnet regn, men et par måneder frem i tid vil dette endre seg Dere har blitt advart. Anonymkode: 2502c...c62 Ser ut som de fleste her ikke forstår hva som skjer fremover. Nordmenn generelt er jo blinde for det som skjer i samfunnet sitt, helt til alt klapper sammen. Anonymkode: f128c...03d 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #12 Skrevet 5. november 2022 Han er faktisk inne på noe på rød politikk Privat næringsliv legges ned. Folk skal jobbe i offentlige oppkjøpte skoger osv. Anonymkode: 4e6e3...f86 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #13 Skrevet 5. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Etter som du bærer holdingen " gidder ikke betale skatt". Så er det vell trolig flere økonomiske faktore som gjør at du måtte avvikle. Det beste hvis man skal drive et firma der man selv er totalt blottet for økonomisk forståelse er å ansette folk som kan ta hånd om økonomien. Anonymkode: ade5d...6ee Jeg ser på det som ganske naturlig å komme med sterke utsagn når man ser hele livet sitt gå ned i ruiner. Satset stort på bedrift, så kom nedgangstider ingen kunne spå for 1 år siden. Selvsagt føler man på å gi opp hele skattegreia når man akkurat har måtte gi opp bedriften man har jobbet mange timer med og brukt mye penger på. Skjønner at ts føler for å banne og skrike akkurat nå, en naturlig sorgreaksjon Anonymkode: 2502c...c62 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #14 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser på det som ganske naturlig å komme med sterke utsagn når man ser hele livet sitt gå ned i ruiner. Satset stort på bedrift, så kom nedgangstider ingen kunne spå for 1 år siden. Selvsagt føler man på å gi opp hele skattegreia når man akkurat har måtte gi opp bedriften man har jobbet mange timer med og brukt mye penger på. Skjønner at ts føler for å banne og skrike akkurat nå, en naturlig sorgreaksjon Anonymkode: 2502c...c62 Jeg har drevet firmaer i 20år ca. Så har sett uviklingen i samfunnet vårt, den er jo ikke bra. Så har vi behover som er skapt med billig arbeidskraft. Hele arbeidslivet vårt er jo bygd ned gradvis pga regjeringene vi har hatt. Ser på 80-tallet som siste tiåret vi levde, hadde arbeidsliv/forhold. Anonymkode: f128c...03d 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #15 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser på det som ganske naturlig å komme med sterke utsagn når man ser hele livet sitt gå ned i ruiner. Satset stort på bedrift, så kom nedgangstider ingen kunne spå for 1 år siden. Selvsagt føler man på å gi opp hele skattegreia når man akkurat har måtte gi opp bedriften man har jobbet mange timer med og brukt mye penger på. Skjønner at ts føler for å banne og skrike akkurat nå, en naturlig sorgreaksjon Anonymkode: 2502c...c62 Må du gi deg! Ingen kunne spå for 1 år siden?? Altså! Strømpriser var høye i fjor også, uten at vi så noen løsning for årene framover. Selve økonomi krisen vi og verden stå i har vært i gjerde siden pandemien kom. Anonymkode: ade5d...6ee
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #16 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan du ikke lese? Du ser jo at linken går til et googlesøk før du trykker på den. Anonymkode: f128c...03d Bare lurer på hensikten ved å linke til et googlesøk Du trenger ikke være frekk Anonymkode: 8ecc0...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #17 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har drevet firmaer i 20år ca. Så har sett uviklingen i samfunnet vårt, den er jo ikke bra. Så har vi behover som er skapt med billig arbeidskraft. Hele arbeidslivet vårt er jo bygd ned gradvis pga regjeringene vi har hatt. Ser på 80-tallet som siste tiåret vi levde, hadde arbeidsliv/forhold. Anonymkode: f128c...03d https://www.fair.no/blogg-bedrift/konkursutvikling-januar-2021/ https://e24.no/naeringsliv/i/0nJvWM/konkursene-i-aar-har-vaert-stoerre-enn-tidligere https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bryter-alle-naturlover-i-en-krisetid/73353732 Det er naturlig at vi nå ser at de som egentlig skulle gått konkurs under pandemien, gjør det nå. https://public.tableau.com/app/profile/brreg/viz/KonkurspningerogTvangsavviklinger/KonkurspningerogTvangsavviklinger https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/statistikk/statistikk-fra-konkursregisteret/ Men vi ligger fortsatt godt ann. At folk synser og mener noe annet enn fakta får være opptil deg, men din personlige oppfatning og opplevelse er ikke fakta. Forøvrig sitter det mange godt kompetente mennesker og følger økonomien våre slik at vi unngår å kjøre fra en grøft til en annen. Personlig tenker jeg at det gir mest mening og høre på legen når jeg er syk, og Norgesbank/finansdep/o.l når det er økonomiske krisetider. Anonymkode: ade5d...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #18 Skrevet 5. november 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Må du gi deg! Ingen kunne spå for 1 år siden?? Altså! Strømpriser var høye i fjor også, uten at vi så noen løsning for årene framover. Selve økonomi krisen vi og verden stå i har vært i gjerde siden pandemien kom. Anonymkode: ade5d...6ee Ingen kunne vite at Europa ville bruke sanksjoner mot Russland der Europa ville putte seg selv i en energikrise, i fjor. Det er fortsatt mange som ikke vet at det vil bli matmangelkrise til neste år. Strømprisene ifjor er ingenting mot hva de vil bli i vinter i år, og det var det ingen som kunne forutse for 12 mnd siden. Anonymkode: 2502c...c62
Thanos Skrevet 5. november 2022 #19 Skrevet 5. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 9.11): https://www.fair.no/blogg-bedrift/konkursutvikling-januar-2021/ https://e24.no/naeringsliv/i/0nJvWM/konkursene-i-aar-har-vaert-stoerre-enn-tidligere https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bryter-alle-naturlover-i-en-krisetid/73353732 Det er naturlig at vi nå ser at de som egentlig skulle gått konkurs under pandemien, gjør det nå. https://public.tableau.com/app/profile/brreg/viz/KonkurspningerogTvangsavviklinger/KonkurspningerogTvangsavviklinger https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/statistikk/statistikk-fra-konkursregisteret/ Men vi ligger fortsatt godt ann. At folk synser og mener noe annet enn fakta får være opptil deg, men din personlige oppfatning og opplevelse er ikke fakta. Forøvrig sitter det mange godt kompetente mennesker og følger økonomien våre slik at vi unngår å kjøre fra en grøft til en annen. Personlig tenker jeg at det gir mest mening og høre på legen når jeg er syk, og Norgesbank/finansdep/o.l når det er økonomiske krisetider. Anonymkode: ade5d...6ee Ingenting angående konkurs bør være normalt. Om et firma med to ansatte går i 0 hvert år, er det en gevinst for norsk arbeidsliv. Bedriften betaler skatt til staten. De ansatte betaler skatt og begge to klarer å livnære seg og sine familier på inntektene denne lille bedriften har. Dette forstår selv ikke statsministeren vår. Ei heller finansministeren. Jeg quoter Støre: "jeg lever godt med noen konkurser fordi norge går svært godt!" Så forstår de ikke at det er oljefondet som går "svært bra" akkurat nå pga krigen i Europa og energikrisen, ikke industri/bedriftsnorge. Den er på randen av konkurs. Dette er altså vår øverste leder som presterer å uttale seg om hardtarbeidene nordmenn! Om ikke du forstår at de som styrer landet ikke kan stoles et gram på nå, så finnes det ingenting som kan få deg til å våkne opp. Vi har en regjering som er totalt blottet for innsikt i langsiktig smart økonomi. Vi har en norgesbank med en kvinne i spissen som ikke forstår hva den historisk høye og verdensomspennende inflasjonen skyldes, og kveler alt av norsk økonomi ved å øke renten til vanlige nordmenn. Akkurat nå, november 2022, er ikke krisen skikkelig igang. Så jeg forventer ikke at vanlige søvndyssede nordmenn med Tesla riktig forstår de langsiktige konsekvensene av alle de katastrofale valgene europeiske lederne våre har tatt i en årrekke. Frem til nå har bare de firmaene med dårligst grunnøkonomi gått dukken. De store, stødige veletablerte har enn så lenge tæret på overskudd og midler de har satt til side. Dette nærmer seg nå slutten og vi er ikke i nærheten av de tøffeste månedene i året. I utgangen av 2023 og slutten på 2024, vil høyst trolig det meste av butikk og næringsvirksomhet i norge være konkurs, DERSOM ikke regjeringen innser feilene og støtter bedriftene. Nordmenn flest er skrekkelig naive! Klarer knapt å se frem mer enn to uker. Norgesbanken kveler nå alt av norsk personøkonomi som et våpen mot en inflasjon de ikke engang har makt til å senke. Lenge leve udugeligheten! Endret 7. november 2022 av Elaine Marley 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #20 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem,hva og hvor er disse "mange"? Hvor mange flere er det for eksempel enn i 2008/09? Eller 1987-1992? Anonymkode: ade5d...6ee Bor du under en stein? Trenger du en link for å tro på det du ser utenfor stuevinduet? Anonymkode: 29c81...a19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå