Gå til innhold

Kommuner mot regjeringens forslag om økt skatt for kraftselskaper de selv har eierskap i??

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQbMOm/ordfoereropproer-34-av-46-kommuner-fra-ap-og-sp

Er det slik det ser ut for meg? Eller tar jeg feil??

At kommuner med eierskap i store kraftselskaper er i mot høyere skatter fra egen regjering?? Disse kommunene er styrt av Ap og Sp folk??

Det betyr at de er i mot høyere skatter for å tjene mere penger og hva med vanlig folk og strømprisene?? Hvordan vil det slå ut hvis kraftselskaper må betale mer skatt??

For et rør🙄

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (På 5.11.2022 den 8.19):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQbMOm/ordfoereropproer-34-av-46-kommuner-fra-ap-og-sp

Er det slik det ser ut for meg? Eller tar jeg feil??

At kommuner med eierskap i store kraftselskaper er i mot høyere skatter fra egen regjering?? Disse kommunene er styrt av Ap og Sp folk??

Det betyr at de er i mot høyere skatter for å tjene mere penger og hva med vanlig folk og strømprisene?? Hvordan vil det slå ut hvis kraftselskaper må betale mer skatt??

For et rør🙄

Ganske forutsigbart egentlig

Gjest Adobyen
Skrevet

Kommunene regner inn kraftinntektene i sine egne budsjetter, og derfor kan de finne på å bruke pengene på å kjøre snøkanoner i alpinbakkene for å tiltrekke seg turister og hytteeiere i sin egen kommune. Enkelte gir hyttefolket strømstøtte fordi det øker aktiviteten hos næringsdrivende i hyttekommunene.  
Andre kommuner har ingen eller lite eierskap til kraft. Er det ikke bedre at staten tar inn mer av disse pengene og fordeler dem jevnere til alle kommuner? Da kan kanskje alle få nyte litt av disse kraftinntektene. Slik som nå renner jo kommunekassene over i kraftkommunene. 

Skrevet

Mener jeg leste i dag  at hun Valla og en til ønsket at norge skulle ta kontroll over strøm kabelen til europa og at staten burde kontrollere den men det satte ap seg i mot. 

Skrevet (endret)
Adobyen skrev (18 timer siden):

Kommunene regner inn kraftinntektene i sine egne budsjetter, og derfor kan de finne på å bruke pengene på å kjøre snøkanoner i alpinbakkene for å tiltrekke seg turister og hytteeiere i sin egen kommune. Enkelte gir hyttefolket strømstøtte fordi det øker aktiviteten hos næringsdrivende i hyttekommunene.  
Andre kommuner har ingen eller lite eierskap til kraft. Er det ikke bedre at staten tar inn mer av disse pengene og fordeler dem jevnere til alle kommuner? Da kan kanskje alle få nyte litt av disse kraftinntektene. Slik som nå renner jo kommunekassene over i kraftkommunene. 

Samtidig blir det feil hvis regjeringen skal ta penger fra Stavanger og Kristiansand (er jo lokale innbyggere som betaler) og gi pengene til gratis barnehage i Finnmark som har lave strømpriser allerede.....

Endret av Topsi
  • Liker 1
Skrevet

Konkurransen mellom nord og sør blir skeiv. Å produsere her oppe blir billigere og da vil de her oppe ha ett fortrinn pga strømprisen.

eks Nortura har snakket om å stenge sine fabrikker sør på og flytte produksjonen hit. Pga strømkostnadene.

hva med alle arbeidstakerne sør på da??

dette er ett eksempel.. sikkert flere firma som kommer til å gjøre det samme.

dermed vil bla arbeidsledigheten stige 

Skrevet

Det samme gjelder forslaget til økt lakseskatt.  Kommuner som i dag har lokale laksebaroner protesterer mot skatteomleggingen fordi kommunen vil få mindre inntekter.  Akkurat som kraftkommuner.  

Men er det riktig at innbyggerne i èn kommune skal ha f.eks. billig barnehage, lavere kommunale avgifter og eiendomskatt, bedre helsetilbud osv. bare fordi de tilfeldigvis har en foss eller fiskeressurser i nærheten?  Er ikke alt dette våre felles norske naturressurser? 

Jeg mener at Staten i mye større grad enn i dag skal forvalte skatteinntektene.  At det er Statens oppgave å sørge for utjevning kommuner i mellom og dermed også folk i mellom.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...