Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg stusser over alle "kriseoverskriftene" i mediene om at folk nå har det så vanvittit tøft. Selvsagt er et noen som har det, men i det store bildet er mitt inntrykk av at livet går videre som før, og folk lever stort sett som de gjorde også før "rentesjokket", "strømsjokket" og "matsjokket" etc.

I mitt nærområde er det stort sett "vanlige folk" med helt normale gjennomsnittlige jobber (industri, lærer, sykepleier, barnehagearbeidere,  håndverkere ++++). Det er selvsagt noen med litt bedre betalte jobber (leder i ingeniørfirma f.eks.), men det store flertallet har helt gjennomsnittlige jobber med gjennomsnittlig lønn. Det jeg ser er at alle disse lever som før. De reiser på langhelger, koser seg på restaurant et par ganger i måneden. De har to biler, mange har båt, flere har hytte som brukes flittig. Barna deres har moderne klær, dyre Iphoner og de deltar på idrett og fritidsaktiviteter som før. Hører ingen klage. Kjøpesentrene er like smekkfulle som før. Drar man ut og reiser, er det fortsatt lange køer på Gardermoen, og folk står i kø for å kjøpe seg en baguett til 200 kroner.

Hva er greia? Er det veldig overdrevet i mediene nå?

Min teori er at vi har hatt et voldsomt overskudd før det begynte å bli en del dyrere, og i stor grad er forskjellen at man har råd til det samme, men sitter igjen med noen tusenlapper mindre i måneden, og at man f.eks. setter mindre av til sparing enn før? Man leser jo her inne på KG at de som ikke klarer å spare minst 5000-10000 kroner i måneden og har minst 3-6 månedslønner på bufferkonto nærmest fremstilles som uansvarlige idioter. Det stemmer jo ganske godt med mistanken om at de aller aller fleste av oss har mer en nok, og takler disse prisstigningene og renteøkningene veldig bra.

Anonymkode: 50a66...997

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For vår del så er det eneste en har merket er matvareprisene så en er litt mer oppmerksom der.

Huslånet er rammelån og der har vi alltid betalt flere ganger mer enn hva en 'må' så det går bare litt senere nedover enn tidligere. 

Men vi har litt over snittet inntekt og har ikke lånt til opp over pipa men vi har ca 3-3.5x inntekt i lån pr i dag.

Anonymkode: 456ab...f19

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med deg.

Det er ikke blitt mindre folk på sentrene, og nylig åpnet GigaBoks i mitt nærområdet, og folk handlet som de var gale. Det til tross for at prisene ikke var særlig gode, om man tok seg tid til å undersøke og sammenligne.

Å ha dårlig råd er veldig relativt. Virker som dette defineres som "kan ikke reise på ferie 2 ganger i året, kun 1 gang" i Norge. Mens det i mange andre land defineres som "kan ikke skru på 2 varmeovner, kun 1", eller "kan ikke kjøpe 2 par sko i året, kun et par"

Når folk lager tråder her inne fordi de ikke kan se for seg at de skal klare seg på noen hundrelapper til mat i 1 uke, da tenker jeg at det er et symptom på vår overflod, og ikke på en krise.

Anonymkode: 0e4c6...6c3

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er også rundt mange normale folk med normal inntekt. Ingen av de brukte penger på alt det du lister opp der. De som reiser på langhelger/ bilturer gjør det noen få ganger i året. Å reise på helgetur med bil er ikke så dyrt. Ingen av de reister til utlandet hvert år. Ingen av de går regelmessig på resturant. Ingen av de kjøper dyre klær og mobiler til barna.

I større grad planlegger de å fylle bensin og diesel rundt prisene, de skrur av mer elektrisitet hjemme osv. Ingen av de sier at de sliter, men man merker at det er mer snakk om at ting er dyrt og at man har skrudd av varme i enkelte rom osv.

Skal sies at vi lever i en fasadekultur, der folk legger ut bilder fra ferie osv på sosiale medier. Det gir inntrykk av at livene til folk er bedre enn de er

Skal også sies at de fleste skammer seg når de sliter, og vil ikke fortelle de rundt om det.

Anonymkode: 6d031...2b9

• Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet

Konsumet mitt går ikke ned, bare sparingen, så sånn sett er ikke rentehevingen et bra verktøy for å temme inflasjonen for sånne som meg.

Anonymkode: db11a...2d1

• Liker 7
Skrevet

Nei, folk med normal-inntekt i norge har de siste 30 årene hatt det veldig bra. At man nå har litt mindre å rutte med økonomisk, så betyr ikke det at man får en trang økonomi likevel. Litt mindre enn veldig bra, blir ikke dårlig liksom. 

Det gjelder kanskje for studenter, og aleneforsørgere.

Anonymkode: d9093...81c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror det er så enkelt som at media elsker ei god krise. Og om krisa ikke er stor nok i utgangspunktet så må de få det til å høres ut som om verden ender.

For eksempel med dyr-strøm-reportasjene; de praktiske eksemplene de kom med var at en dusj på 10 minutter kosta 70kr på det aller dyreste (jeg husker ikke beløpet nøyaktig). Ikke noe sted i artikkelen stilles det spørsmål om folk egentlig trenger å dusje i 10 minutter. I strømsparende Tyskland for eksempel hadde du blitt sett stygt på eller fått en overhøvling hvis du innrømte at du dusja i 10 min. Og dette er ikke noe tiltak de har kommet med nå, de har alltid sett ned på sløseri.

Jeg tror absolutt at det finnes folk som sliter nå, og jeg tror at media slår beina under de det gjelder med å først rope "VI HAR EN FORFERDELIG KRISE! SE HER!" og så kommer de med ting som ikke er krise i det hele tatt. Dette er for dårlig og det fører til at de som virkelig har problemer ikke høres og at mange dermed ikke tror det finnes problemer.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er tildels enig.

jeg tror ikke alle snakker om sin privatøkonomi, og derfor vet ikke du og jeg om naboen er rammet av nedgangstidene eller ikke. Vi vet ikke om de har tatt avdragsfrihet på lånet, eller hva de fyller handlekurven sin med på matbutikken, eller om julegavene blir færre og rimeligere i år.

vi har to normale inntekter, og merker stor forskjell. Før sparte vi penger hver mnd, nå går vi ca i null (vi har mange barn, og lever som før, har ikke redusert forbruket selvom vi med fordel kunne gjort det)

det jeg likevel reagerer på er alle historiene i media. INGEN av «stakkars oss» historiene føler jeg er representativt for vanlige familier. I alle familier kommer det frem at det er en hovedforsørger og synden andre parten ikke jobber pga det ene eller det andre, og i tillegg har familiene mange barn i barnehage eller på sfo. Det sier seg selv at man sliter når en inntekt skal forsørge 6+ mennesker. Jeg synes ikke media er flinke til å nyansere

Anonymkode: d7788...940

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har litt over snittet lønninger og merker ikkr så mye. Motposten har økt med kanskje 2000kr i mnd, men jeg har justert litt så vi har suppe (billig) til middag en dag i uka. Bor i ny leilighet med god oppvarming og isolasjon og har ca 1000kr i strømregning hver mnd. Rentene/felleskostnadene har vel økt med 1500kr i mnd. Så det er ikke så store ekstrakostnaden vi har. 

Anonymkode: 7cb4b...625

• Liker 1
Skrevet

Det er i hvert fall digg å være DINKs i dagens økonomi.

Anonymkode: db11a...2d1

• Liker 5
Skrevet

For de fleste, nei. De som hadde veldig lav inntekt og levde helt på tålegrensen fra før vil selvsagt slite nå.

• Liker 11
Skrevet

Veldig enig TS!

de aller fleste i Norge klarer seg helt fint. 

• Liker 5
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Veldig enig TS!

de aller fleste i Norge klarer seg helt fint. 

Men så har vi de som sliter veldig, som skal tynes enda mer. Kuttes i stønader.

AAP, ufør og minstepensjonister. Her er det mange som sliter.

Studenter også, som må ha seg bolig og strøm.

Vi har faktisk en krise i norge, men staten gjør ingenting for å rydde opp. Køene der folk henter mat blir større.

Anonymkode: b26e2...1c6

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men så har vi de som sliter veldig, som skal tynes enda mer. Kuttes i stønader.

AAP, ufør og minstepensjonister. Her er det mange som sliter.

Studenter også, som må ha seg bolig og strøm.

Vi har faktisk en krise i norge, men staten gjør ingenting for å rydde opp. Køene der folk henter mat blir større.Anonymkode: b26e2...1c6

Det er ikke synd på disse gruppene, de fleste kan klare seg godt på minstestønaden de får om de bare evner å prioritere. VI er inne i en tid hvor staten ikke kan øse ut mer og mer til alle grupper som sutrer i mediene, så her må folk ta seg sammen og klare seg på det de får. Lett er det nok ikke, men vår oljedopede gullalder er over, så folk må begynne å ta mer ansvar selv.

Anonymkode: 249d4...580

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Min teori er at vi har hatt et voldsomt overskudd før det begynte å bli en del dyrere, og i stor grad er forskjellen at man har råd til det samme, men sitter igjen med noen tusenlapper mindre i måneden, og at man f.eks. setter mindre av til sparing enn før? Man leser jo her inne på KG at de som ikke klarer å spare minst 5000-10000 kroner i måneden og har minst 3-6 månedslønner på bufferkonto nærmest fremstilles som uansvarlige idioter. Det stemmer jo ganske godt med mistanken om at de aller aller fleste av oss har mer en nok, og takler disse prisstigningene og renteøkningene veldig bra.

Anonymkode: 50a66...997

Jeg tror du har rett.

Mitt inntrykk er at det er mye regelrett sutring ute og går. Den gangen renta ble satt ned var det selvfølgelig ingen som klaget, og folk tilla seg et høyere forbruk enn de normalt ville hatt. Når de så får nedsatt kjøpekraft "over natta" blir det sutring og klaging.

Småbarnsfamilier har gjerne fått flere barn i de gode tidene som de hadde råd til da, men som merkes godt i dårlige tider. De vil naturlig nok skyve barna foran seg og si "Vi har ikke råd til mat! Barna sulter!", og så sitter de samtidig og betaler for Netflix, Viaplay, dyre billån, fritidsaktiviteter og annen luksus som de har blitt vant til. Og når pengene tar slutt er det liksom maten som må ofres, og vi andre skal synse synd på dem.

For ordens skyld: Jeg snakker her om folk med normale inntekter, altså alt over 500.000 kr.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Mediene overdriver for å selge mer, for de aller fleste handler dette om prioriteringer, noe vi har sluppet de siste tiårene takket være oljepengene. Nå kan ikke staten øse ut mer og mer til alle gode foremål og folk må begynne å ta ansvar for egne liv. Folk har ikke spart opp nok itilfelle dårlige tider, og nå betaler de prisen for det. At man ikke har hus, hytte, båt og flere årlige utlandsferier er ikke fattigdom, slik mange ekle, feite og bortskjemte folk tydeligvis tror.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor trekker man frem Netflix som noe ekstravagant? Det er 100kr i måneden liksom. Spotify og Netflix gir jo virkelig valuta for pengene.

Anonymkode: 170e2...57c

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
39 minutter siden, Nymerïa said:

Jeg tror det er så enkelt som at media elsker ei god krise. Og om krisa ikke er stor nok i utgangspunktet så må de få det til å høres ut som om verden ender.

Nei, vi har tall og fakta. Samt at vi vet at energiprisene vil fly til himmels når det blir kaldt (fortsatt vått og uvanlig varmt flere steder i landet).

https://www.nrk.no/norge/nye-tall_-stadig-flere-ma-velge-mellom-strom-og-mat-1.16118073

Jeg tenker dere blir mer sure når dette begynner ramme dere.... Da får dere kanskje litt mer empati med de som sliter nå. Vi vil også ha matmangelkrise neste år da dyre gjødselspriser og dyre strømpriser i år har gjort at flere av de vi importerer mat fra har dyrket mindre mat i år som skal spire til neste år. Også i Norge har diverse bønder slitt med kostnader.

https://www.nrk.no/norge/hoye-strompriser-truer-agurk--og-tomatproduksjon-1.15696047

Selv de som ser på seg selv som bedre enn andre og som "klarer" å spare i forhold til de som selvsagt sløser og har ingenting, kommer til å merke det til neste år. Det er kanskje det som skal til for at nordmenn får mer empati med sine medmennesker, samt få en oppvåkning av hvilken tåpelig politikk vi kjører i Norge der landet blir styrt i grøfta.

Anonymkode: 6d031...2b9

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor trekker man frem Netflix som noe ekstravagant? Det er 100kr i måneden liksom. Spotify og Netflix gir jo virkelig valuta for pengene.

Har man internett er Netflix en unødig ekstrakostnad

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv de som ser på seg selv som bedre enn andre og som "klarer" å spare i forhold til de som selvsagt sløser og har ingenting, kommer til å merke det til neste år. Det er kanskje det som skal til for at nordmenn får mer empati med sine medmennesker, samt få en oppvåkning av hvilken tåpelig politikk vi kjører i Norge der landet blir styrt i grøfta.

Akkurat slikt vås gjør at vi mister empati for de som sutrer høyest. Norge er ikke ferd med å kjøres i grøfta, for noe tull, de fleste klarer dette fint, men må kutte ut unødig sløsing de har blitt vant til de siste tiårene.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det er luksusforbruk, mao. ikke noe man må ha. Mat, forsikring, strøm etc er utgifter man ikke så lett kan kutte ut. Netflix er ikke i den kategorien. Og mange har mange «netflixer» som tapper kontoen for mange hundrelapper hver måned. 

Anonymkode: 26c6d...df2

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...