Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man velge å gå privat isteden for på sykehuset ved OUL?

Jeg har kun dårlige erfaringer på sykehuset, i tillegg ble jeg satt 1 uke tilbake når jeg var på TUL nylig. Samtidig gikk jeg privat både før og etter timen på sykehuset som (uavhengig av hverandre, to ulike klinikker) konkluderte med samme alder på fosteret som også stemmer med menstermin. Så jeg stoler så klart mer på de private klinikkene som virker å ha apparat som er 50 år nyere enn sykehuset sine.

Jeg er i tillegg livredd for å gå for langt over termin, for en skal ikke lengre enn til Danmark hvor de har forsket på at det er «farligere» å gå over termin enn å føde før termin. Så hvis jeg i følge sykehuset er 1 uke på overtid så er jeg i praksis 2 uker på overtid, dèt er ikke greit.

Så nå er jeg frem og tilbake på om jeg skal ta OUL på sykehuset, eller om jeg velger å ikke dra om de da følger det som ble satt på TUL? Men hvis det viser seg at jeg MÅ ta OUL på sykehuset så gjør jeg selvsagt det.

Anonymkode: f34c4...6b2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oul er et tilbud, men siden sykehuset har en tul på det er det nok den de venter om du ikke tar oul hos dem.

Anonymkode: e6c8d...174

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oul er et tilbud, men siden sykehuset har en tul på det er det nok den de venter om du ikke tar oul hos dem.

Var det jeg fryktet ja.. om jeg eventuelt tar med papirene jeg fikk hos de private klinikkene med fosterets mål, kanskje det hjelper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det jeg fryktet ja.. om jeg eventuelt tar med papirene jeg fikk hos de private klinikkene med fosterets mål, kanskje det hjelper.

De bryr seg ikke om ul som tas på private klinikker. 

Anonymkode: 5daff...dc1

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo deres tul de har i sine papirer. Men du kan jo bli flyttet på oul igjen. Jeg har mange ulike datoer

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo deres tul de har i sine papirer. Men du kan jo bli flyttet på oul igjen. Jeg har mange ulike datoer

Tenkte mer på om de da ser avviket fra sykehus kontra privat, når begge private har samme mål. 
Hvis man måler et eller annet 3 ganger og får 3 ulike svar så tar man som regel median? Men mulig det er annet med ultralyd og sykehus.

Skrevet

Stoler mer på to like svar enn ett avvik, om jeg skal si det på en annen måte da.

Skrevet

Jeg vurderer å ta oul privat denne gangen, fordi jeg er mer fornøyd med den gynekologen. Sist syns jeg oul ble så teit da legen begynte å besvare egne private telefonsamtaler osv midt i ultralyden. Bare gikk fra hele greia og var veldig lite utdypende etterpå ..

Anonymkode: b4948...716

Skrevet

På mitt helsekort står begge termindatoene, både mensentermin og termin etter oul. De er klar over at feilmålinger skjer. Om det blir aktuelt at du går over ville jeg brukt det som argument. At du f.eks ønsker maks en uke over, fordi du tror menstermin stemmer best + andre ultralyder har bekreftet det. Så lenge det er tvil tror jeg ikke de tvinger deg til å gå 2 uker over med usikker termin

Anonymkode: b308f...f87

• Liker 2
Skrevet

På meg sa de at de var veldig strenge nå etter de har begynt med TUL - at det skal mye til for at de endrer den datoen på OUL. Den var to dager i avvik hos meg men de forholdt seg til TUL. Men, den er jo veldig nøyaktig, og ikke ar jeg ikke tror deg eller tar deg på alvor, jeg spør kun fordi jeg ikke følte det kom frem i hovedinnlegget ditt, men hvorfor er du sikker på at det er feil? Er du selv helsepersonell som har medisinsk kompetanse / har du gjennomgått IVF med ekstra oppfølging (og isåfall skal det tas hensyn til og ikke flyttes på av dato)? Igjen; spør kun fordi det ikke fremkommer i set du skriver, så det kan godt være du har en berettiget grunn til å være skeptisk 🙂 

Anonymkode: fb990...b69

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På meg sa de at de var veldig strenge nå etter de har begynt med TUL - at det skal mye til for at de endrer den datoen på OUL. Den var to dager i avvik hos meg men de forholdt seg til TUL. Men, den er jo veldig nøyaktig, og ikke ar jeg ikke tror deg eller tar deg på alvor, jeg spør kun fordi jeg ikke følte det kom frem i hovedinnlegget ditt, men hvorfor er du sikker på at det er feil? Er du selv helsepersonell som har medisinsk kompetanse / har du gjennomgått IVF med ekstra oppfølging (og isåfall skal det tas hensyn til og ikke flyttes på av dato)? Igjen; spør kun fordi det ikke fremkommer i set du skriver, så det kan godt være du har en berettiget grunn til å være skeptisk 🙂 

Helt motsatt på St. Olavs. Termindato på TUL var ikke relevant, kun OUL.

Anonymkode: 128d4...918

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Min termin ble flyttet fra tul til oul. Har inntrykk av at det er veldig variabelt hvordan det gjøres rundt om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til meg sa de at endelig termin ble satt på OUL. Jeg er ganske sikker mtp at menstermin + 2 private ultralyder = 3 stk som stemmer overens, så kommer plutselig sykehuset med en termindato som avviker helt fra de 3 andre. Noe som for meg ikke stemmer i heletatt.

Nå som jeg stresser med overtid og bakdelene med det fra før, så stresser dette meg bare enda mer.

Skrevet

Har vært på flere TUL privat og offentlig før OUL og beregninger derifra betydde nada på oul..

Anonymkode: 6b7bd...98d

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har vært på flere TUL privat og offentlig før OUL og beregninger derifra betydde nada på oul..

Anonymkode: 6b7bd...98d

Dette. 

Anonymkode: 80772...56e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til meg sa de at endelig termin ble satt på OUL. Jeg er ganske sikker mtp at menstermin + 2 private ultralyder = 3 stk som stemmer overens, så kommer plutselig sykehuset med en termindato som avviker helt fra de 3 andre. Noe som for meg ikke stemmer i heletatt.

Nå som jeg stresser med overtid og bakdelene med det fra før, så stresser dette meg bare enda mer.

Det får være grenser for hvor vanskelig man skal gjøre det for seg selv. Som om du er den eneste som har gått gravid noen sinne og at helsepersonell ikke har peiling på hva de gjør. Slapp av, man er ikke et unikum fordi man blir satt tilbake på OUL. Dette hadde skjedd uansett om du hadde vært på TUL. Det er helt normalt at OUL avviker fra menstermin.

Anonymkode: 128d4...918

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Husk at mensterminen også står oppført i alle papirer. Er det avvik mellom menstermin og oul-termin tas det høyde for dette når du kommer inn på kontroll rundt termin. 

Det er heller ikke slik at noen blir gående over termin i Norge uten at man har en trivselskontroll hvor man både sjekker babyens hjertefrekvens mot bevegelser og i tillegg tar for seg mors trivsel. 

Jeg ble igangsatt før maks overtid på grunn av  avvik mellom oul og menstermin + at min egen kropp ikke hadde det så bra mot slutten (alt så imidlertid tipp topp ut for baby, så det var ikke en bekymring). Følte absolutt at de sjekket ut alt grundig for å gjøre den beste vurderingen av når det passet å bli satt i gang. 

Anonymkode: 09e2f...35f

• Liker 2
Skrevet

Du kan ta tilsvarende undersøkelse privat, men du er jo ikke garantert at de på det tidspunktet er enige med deg. Jeg har blitt satt frem og tilbake flere ganger i begge svangerskap. Fosteret kan ligge i en vinkel som gjør det vanskelig å måle. Dette blir enklere på OUL for da måler de lårben, hode og flere andre ting for å bestemme alder. 

Tok omtrent 20 ultralyder begge ganger grunnet noen problemer med livmorhalsen, kunne hatt omtrent 20 ulike termindatoer og alle ville vært forskjellige fra menstermin. Hos meg er menstermin feil fordi jeg har sen eggløsning. 

Anonymkode: 4a3d9...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...