Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpe bolig i måneden her, har rente på 4% (har 100% belåningsgrad). Låse renten på 4,8% i 5 år? Har ikke råd til at renten skal stige opp mot 7-10%…. 

Anonymkode: 3ae75...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjøpe bolig i måneden her, har rente på 4% (har 100% belåningsgrad). Låse renten på 4,8% i 5 år? Har ikke råd til at renten skal stige opp mot 7-10%…. 

Det er så og si aldri økonomisk lurt å binde renten. Nå er vi straks på rentetoppen, og de fleste økonomer regner med at renten vil bli satt ned igjen mot slutten av 2023 eller evt tidlig i 2024. Det er helt utenkelig at renten skulle gå opp til 7-10 %, det ville medføre stor økonomisk krise for veldig mange norske husholdninger (som igjen ville bli til en stor krise for hele den norske økonomien). 

Bankene setter fastrentene for å tjene på dem, dvs at du i det store og det hele kan se på fastrentene, hva bankens økonomer regner med at rentene vil være på de neste 3/5/10 årene. Fastrentene ligger alltid litt over det bankene antar at vil være (gjennomsnittlig) flytende rente de kommende årene. 

Anonymkode: a3146...5c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For to år siden ja. Nå er det ikke lenger vits. 

Anonymkode: bb135...286

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er så og si aldri økonomisk lurt å binde renten. Nå er vi straks på rentetoppen, og de fleste økonomer regner med at renten vil bli satt ned igjen mot slutten av 2023 eller evt tidlig i 2024. Det er helt utenkelig at renten skulle gå opp til 7-10 %, det ville medføre stor økonomisk krise for veldig mange norske husholdninger (som igjen ville bli til en stor krise for hele den norske økonomien). 

Bankene setter fastrentene for å tjene på dem, dvs at du i det store og det hele kan se på fastrentene, hva bankens økonomer regner med at rentene vil være på de neste 3/5/10 årene. Fastrentene ligger alltid litt over det bankene antar at vil være (gjennomsnittlig) flytende rente de kommende årene. 

Tviler sterkt på at rentene vil bli satt ned igjen. De er lave nå, og tror ikke de er villig til å gjøre samme feilen med lave renter enda en gang.

Anonymkode: 93f97...e12

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tviler sterkt på at rentene vil bli satt ned igjen. De er lave nå, og tror ikke de er villig til å gjøre samme feilen med lave renter enda en gang.

Det er bare å se på fastrentene, så ser du jo at ingen av bankene ser for seg at de flytende rentene kommer til å bli ekstremt høye, og iallfall ikke over noe tid.

Det er veldig mange økonomer som regner med at renten blir satt ned igjen i løpet av ikke alt for lang tid, den siste jeg leste som uttalte det, Nejra Macic (sjeføkonom i prognosenteret), i dette intervjuet jeg leste tidligere i dag. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/kEwXQQ/sjefoekonom-nejra-macic-vi-maa-bare-holde-ut-litt-til

Sånn renten blir satt opp nå, styrer vi rett mot resesjon. Botemiddelet mot resesjon og langvarig økonomisk stagnasjon, er å sette rentene ned igjen. Det er ikke (bare) lave renter i seg selv som har satt oss i det uføret vi er nå. Det er jo hele verdenssituasjonen, med energikrise, krig, etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare å se på fastrentene, så ser du jo at ingen av bankene ser for seg at de flytende rentene kommer til å bli ekstremt høye, og iallfall ikke over noe tid.

Det er veldig mange økonomer som regner med at renten blir satt ned igjen i løpet av ikke alt for lang tid, den siste jeg leste som uttalte det, Nejra Macic (sjeføkonom i prognosenteret), i dette intervjuet jeg leste tidligere i dag. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/kEwXQQ/sjefoekonom-nejra-macic-vi-maa-bare-holde-ut-litt-til

Sånn renten blir satt opp nå, styrer vi rett mot resesjon. Botemiddelet mot resesjon og langvarig økonomisk stagnasjon, er å sette rentene ned igjen. Det er ikke (bare) lave renter i seg selv som har satt oss i det uføret vi er nå. Det er jo hele verdenssituasjonen, med energikrise, krig, etc.

Slik jeg ser det er hovedproblemet helt klart aaaltfor lave renter over aaaltfor lang tid. Inflasjon er verre for økonomien enn å ikke ha kjempelave renter. Inflasjon gjør at folk og bedrifter mister tilliten til økonomien og den gjør det svært vanskelig å planlegge og inngå avtaler frem i tid. Tror vi bare skal innse at rentene vil holde seg på det forholdsvis lave nivået vi har i dag, eller bli høyere. For lave renter vil nok engang starte et ukontrollert forbruk og gjøre ting enda verre på sikt. Gratis penger er farlig og skaper store problemer i økonomien.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik jeg ser det er hovedproblemet helt klart aaaltfor lave renter over aaaltfor lang tid. Inflasjon er verre for økonomien enn å ikke ha kjempelave renter. Inflasjon gjør at folk og bedrifter mister tilliten til økonomien og den gjør det svært vanskelig å planlegge og inngå avtaler frem i tid. Tror vi bare skal innse at rentene vil holde seg på det forholdsvis lave nivået vi har i dag, eller bli høyere. For lave renter vil nok engang starte et ukontrollert forbruk og gjøre ting enda verre på sikt. Gratis penger er farlig og skaper store problemer i økonomien.

Rentene vi har i dag er helt normale, ja. Det har jeg ikke sagt noe på, og det er det heller ingen økonomer som er uenige i. Jeg svarte i utgangspunktet på ts sin kommentar om at hun var redd for at rentene skulle settes opp til 7-10 %. Det er veldig usannsynlig, og det mener også diverse økonomer, og dessuten alle bankene (hvis man ser på fastrentene) at er helt usannsynlig. I forlengelsen av det, ville jeg påpeke at det også er mange økonomer som mener at rentene i løpet av ikke så alt for lang tid vil bli satt ned igjen. Ikke til 0 %, som var kunstig lavt. Men kanskje ca til det nivået vi er på nå (hvis vi antar, som de fleste nå tror, at vi nå vil få to renteøkninger til, før det er slutt på renteøkningene denne runden).

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det var lønnsomt i 2020. Jeg har fastrente på 1,6%. Ville ikke bundet nå.

Anonymkode: e94d4...1c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var lønnsomt i 2020. Jeg har fastrente på 1,6%. Ville ikke bundet nå.

Anonymkode: e94d4...1c8

Nei, i blant kan man være heldig, derfor skrev jeg «så og si aldri», og ikke «aldri». I et historisk perspektiv er det svært sjelden at det har lønt seg med fastrente - men det KAN altså forekomme.

• Liker 1
Skrevet

Når styringsrenten var 0% så må det ha vært lav risiko å binde 

Anonymkode: 7fd75...aba

Gjest dreamstar
Skrevet

Hvis du skal binde renta på boliglånet så bør du gjøre det når renta er på vei ned / er på sitt laveste.  Ikke nå når renta er på vei oppover og sannsynligvis snart er på sitt høyeste før den igjen stabiliserer seg før den går nedover igjen. 

Skrevet

Og her har jeg vurdert om det var lønnsomt å binde på 2%. Har også vurdert å selge meg ut av avtalen. Men dette ser jeg på som ett luksus «problem» slik situasjonen er i dag og har kun blitt en slik tanke om hva som blir mest lønnsomt. 

Anonymkode: 677a2...b3c

Skrevet

Her var det mye dumt... Ikke overraskende at folk sliter med økonomien om de tenker som det gjøres her. 

Anonymkode: f403e...8d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her var det mye dumt... Ikke overraskende at folk sliter med økonomien om de tenker som det gjøres her. 

Anonymkode: f403e...8d4

Utdyp heller hva du mener er dumt? Dummeste hittil i tråden har vel vært innlegget du kom med?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forskjellen mellom flytende og fastrente kan man se som en forsikringspremie. Hvis man ikke har råd til å betjene lånet når man går mot en rentetopp, selv når den er midlertidig, så er man jo nødt å ta fastrente, ellers risikerer man å miste alt man har investert. På en rentetopp er jo også boligprisene på sitt laveste grunnet lavere etterspørsel.

Så de som klager nå med høy rente når den er faktisk lav burde absolutt bundet rente seneste ifjor. Jeg mener folk som satser på at toppen er nådd snart lever farlig. At inflasjonen kom som en overraskelse for "alle", tom ledelse på europeisk sentralbank, sier sitt. Nå gjelder det å få ned inflasjon før den begynner å leve sitt eget liv, dvs at den setter seg fast i folk hodet, noe som betyr sterk lønnsvekst som igjen driver opp prisene, som betyr enda høyere lønnsvekst - det er jo hele grunnen at f.eks. FED går så kraftig til verks. FED sier ganske åpent at de heller risikerer en resesjon enn enda høyere inflasjon.

Jeg har ingen tro på at Norges Bank bare kan bestemme å begrense rentesatsen fordi folket ikke tåler mer. Inflasjonen vi ser nå har sitt opphav i utlandet, er til en stor grad importert og vi er ingen øy. Det er ingenting som tyder på en snarlig forandring, heller tvert imot. Europeisk sentralbank har nølt altfor lenge med å sette renta opp grunnet høy statsgjeld i Italia, Spania og flere andre land men nå har de ikke noe valg. Ingenting tyder på at de kan endre kurs, tvert imot.

Anonymkode: c6ed8...9e8

• Nyttig 1
Skrevet

Nei det må du ikke. Renta går mulig opp litt til, men ikke mye. Det vil ende med at den settes ned igjen, om et par år, fordi de vil komme til å måtte sette den ned, av diverse årsaker 

Anonymkode: 62983...62c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 8.24):

Nei det må du ikke. Renta går mulig opp litt til, men ikke mye. Det vil ende med at den settes ned igjen, om et par år, fordi de vil komme til å måtte sette den ned, av diverse årsaker 

Anonymkode: 62983...62c

Hvilke årsaker? 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...