Gå til innhold

Stebarn og utfordringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 11/7/2022 at 5:00 PM, AnonymBruker said:

Man kan lufte frustrasjon (ikke til ungen selfølgelig), men jeg synes det er rart når steforeldre klager på at ungen/tenåringen ikke er takknemlig osv osv når ungen bare oppfører seg som unger gjør

Anonymkode: 2b630...145

Og jeg synes det er rart at det er så ille å lære barna å si takk for maten, f eks. 

Det er virkelig ikke en dårligere barndom om man lærer seg å si takk for maten, takke for gaver osv 

Anonymkode: f5d05...4e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og jeg synes det er rart at det er så ille å lære barna å si takk for maten, f eks. 

Det er virkelig ikke en dårligere barndom om man lærer seg å si takk for maten, takke for gaver osv 

Hvem er uenige i det? Men merkelig da at man klarer å slå seg sammen med en mann som ikke synes det er viktig. 

Anonymkode: e80e5...240

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor må alt en stemor sies tolkes i verste og ondest mulig mening? 

De fleste steforeldre eier en del av hjemmet de bor i. Den du svarer eier hele. At fremmede da mener de har moralsk rett til å omdefinere dette til barnas hjem er selvsagt noe som skurrer. 

De som har født barn selv får lov til å omtale boligen de betaler for og vedlikeholder som sitt hjem. HVORFOR kan ikke stemødre omtale egen bolig som sitt hjem uten at de halshugges med at det er barna sitt hjem!!!!!? 

Hvorfor må dere stemorshatere skape denne striden mellom barn og stemor? 

Den som ble sitert her sa at NEI, hjemmet var ikke barnas, kun hennes. 

Skrevet

Har 2 bonusbarn. Og jeg er veldig glad i de. I vårt hus blir det ikke gjort forskjell. 

Og slik tenker jeg det skal være. Er ikke barna sin feil at foreldrene gikk fra hverandre og at de får nye partnere.

En periode i livet er det slik at barna går først. Det er viktig å tenke over når du treffer noen med barn fra før. 

Anonymkode: 0be4b...11e

• Liker 1
Skrevet

Syntes det er liksom et tabu å snakke om det å være steforelder uten å bli stemplet feil vei. 

Oppgaven er veldig vanskelig,  spesielt der den som er forelder ikke tar grep og støtter rollen som steforelder også og bygger opp en standard alle kan forholde seg til. 

Som steforelder skal du på lik linje sette barnet først og det er jo greit. Men så kommer sjalusi fra den andre foreldren inn og skal påpeke at du ikke skal være mor/far. Samt foreldrene er også de som først og fremst har hovedstyringen. Noe som nermest er umulig å stå i om de foreldrene har dårlig samarbeid og mye sjalusi seg imellom.  

Du skal aldri si noe galt om biologisk foreldre, men må samtidig finne deg i å bli snakket stygt om til barnet fra bio foreldre. Samt ofte får skylden da til går galt når oppførsel til bio foreldre går utover barna.  

Barnet står i midten og blir ikke hørt og sett. Feks ser fra at jeg skulle ønske du og far var bedre venner, så svarer mor: hvilke griller har stemor satt i huet på deg nå.  Så barnet mister da sin stemme  når foreldrene hele tiden skal vri alt de ikke vil høre over på den nye i forholdet til barnet. 

Også skal man midt oppi dette kaoset sette barnet først som kopierer hatet den andre forelderen utrykker. 

Jeg elsker mine bonus barn over alt på jord. Men skulle jeg valgt på nytt, så hadde jeg ikke valgt å bli bonus mor på nytt. Det er sykt jævlig å ha en hyggelig stund med bonus barnet, som plutselig kommer på at dere har en hyggelig stund, endrer ansikt utrykk, løper ned på rommet og kutter seg selv,  som straff på seg selv fordi barnet tillot seg å ha det hyggelig med deg. Fordi mor har sagt at ungen ikke skal bry seg om deg og ikke høre på deg.  Og sagt du er slem og vil ødelegge for dem. Ja jeg fikk bekreftet etterhvert at det var nettopp det som var grunnen til kutting på armer og lår. 

Selv om jeg som stemor har prøvd så godt jeg kan, å gi ungen de beste forutsetninger.  Kan vi nevne at ungen aldri gjorde lekser hos mor, men at jeg hjalp til hos oss.  Skolen klaget på manglende lekser. Og jeg fikk skylden. Så tenker at hvis en lærer får en slik beskjed, at en steforelder får skylden for manglende lekser, ja da er det god grunn til ikke å ta det for god fisk. For i mitt tilfelle burde isåfall far få skylden, da lekser evnt er hans ansvar i første omgang å skylde på. Så jeg ba de sjekke heller ut hvilke uker leksene manglet,og ta det derifra isteden. Da mor evnt hadde måttet skylde på sin ex, og ikke en person som i utgangspunktet ikke har det ansvaret 

Uansett så ble det mye humper på veien mellom meg og bonus barn. Men ikke pga vårt forhold. Men pga dårlig påvirkning av bio foreldre.  Sier vel sitt at når det verste var over og ungen stor nok til å stå mer i seg selv,  så har vi verdens beste forhold nå. Og jeg har alltid oppfordret til å stå i egne meninger og valg. Så jeg har aldri sett negativt på bonus,pga negativ oppførsel mot meg. Fordi jeg har sett at problemene har ikke vært pga bonus alene. Det har vært påført usikkerhet.  Som har slått ut i feil oppførsel. 

Så i dag, når jeg hører mødre klage på den nye dama til bio far, da tenker jeg mitt om det.

Anonymkode: 04519...82f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er stemor til to flotte gutter som nå er tenåringer, men jeg ble kjent med dem da de gikk i barnehagen. Jeg veldig glad i dem. Det har selvsagt vært noen utfordringer i blant, men vi har alltid funnet ut av det. Jeg har også særkullsbarn, slik at jeg og mannen min gikk inn i forholdet med hver våre. Det tror jeg også har vært en stor fordel. Jeg visste hvordan det var å ha barn, og hadde ikke urealistiske forventninger til stebarna.

Dette tror jeg er nødvendig for å lykkes:

* far er engasjert i barna sine

* far og mor har et OK samarbeid, og far lar ikke mor overkjøre ham

Dette tror jeg er store fordeler, men ikke nødvendig:

* stemor har egne barn fra før

* stebarna er ganske små når man blir kjent

Dette tror jeg er viktig for å få et godt forhold til stebarna sine:

* man finner en balanse mellom å engasjere seg for mye og for lite

* man har ikke urealistiske forventninger til stebarnas oppførsel

* man respekterer barnas mor, og snakker ikke negativt om henne foran barna

Anonymkode: 156b2...3f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den som ble sitert her sa at NEI, hjemmet var ikke barnas, kun hennes. 

Nei, jeg svarte på at noen sa at huset var barnas og ikke mitt. Jeg sa også at barna er velkommen og har egne rom. Så det er deres hjem også men jeg har nå en gang betalt for det og fortjener retten til å kalle det mitt hjem. Jeg er faktisk en god stemor i motsetning til det folk her tror bare fordi jeg lufter noen frustrasjoner. Jeg er kjempeglad i barna. Men jeg vet også at om det blir slutt med meg og far er det ingen garanti for at jeg beholder kontakten med de. Om de ikke ønsker det selv. 

Anonymkode: efb1f...58f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 2.44):

Jeg er gift og vi har to barn sammen. 
Hadde jeg blitt singel og funnet meg en ny mann, hadde jeg brukt lang tid og vært ekstremt nøye! Hadde ikke mannen gått godt overens med barna mine og behandlet de som sine egne både med kjærlighet og tilstedeværelse hadde jeg kasta han på dør. 
Barna kommer i første rekke. Velger noen meg, velger de også barna mine. 
Noe annet er 100% utelukket. 
Skjønner ikke at folk finner seg kjærester som har barn fra før, uten å forstå at så lenge det er barn i bildet kommer barna først. 

Anonymkode: 3024c...6d4

Det er ingen andre enn deg og faren til ungene som kommer til å behandle dem som sine egne. Det er kun deg og mannen som setter barna deres i første rekke!

Kjærester dere får senere er ikke foreldre til barna deres, og synes ikke barna deres er så mye verdt som du og mannen din mener.

Anonymkode: f549f...18b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg svarte på at noen sa at huset var barnas og ikke mitt. Jeg sa også at barna er velkommen og har egne rom. Så det er deres hjem også men jeg har nå en gang betalt for det og fortjener retten til å kalle det mitt hjem. Jeg er faktisk en god stemor i motsetning til det folk her tror bare fordi jeg lufter noen frustrasjoner. Jeg er kjempeglad i barna. Men jeg vet også at om det blir slutt med meg og far er det ingen garanti for at jeg beholder kontakten med de. Om de ikke ønsker det selv. 

Du tar feil.

Det var du som ramset opp forskjellige tenkte argumenter «det er barnas hjem» som du selv svarte på «nei, det er mitt».

Det er bare å gå tilbake og sjekke det. Ingen har påstått at barna eier huset. Men det var du selv som sa NEI til at det var barnas hjem. Ikke lyv.

Helt fair det, som jeg skrev så har barna sikkert fått det med seg at de er på besøk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tar feil.

Det var du som ramset opp forskjellige tenkte argumenter «det er barnas hjem» som du selv svarte på «nei, det er mitt».

Det er bare å gå tilbake og sjekke det. Ingen har påstått at barna eier huset. Men det var du selv som sa NEI til at det var barnas hjem. Ikke lyv.

Helt fair det, som jeg skrev så har barna sikkert fått det med seg at de er på besøk.

Juridisk er det mitt. Men retorikken er jo alt alt er barnas. Jeg har kjøpt og betalt huset. Da eier jeg det. Har de egne rom? Ja. Men på lik linje med ditt hus, så står jeg økonomisk ansvarlig for det. Så siden jeg eier huset mitt så føler ikke barna seg velkommen? Det har det aldri vært snakk om.  Hadde de følt det sånn så hadde de vel kanskje ryddet mer opp etter seg etc. jeg gjør alt for at se skal ha det bra, men situasjonen er fortsatt krevende. Og jeg hadde behov for å snakke med andre i samme situasjon. Men takk for innspill, tante Sofie. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Juridisk er det mitt. Men retorikken er jo alt alt er barnas. Jeg har kjøpt og betalt huset. Da eier jeg det. Har de egne rom? Ja. Men på lik linje med ditt hus, så står jeg økonomisk ansvarlig for det. Så siden jeg eier huset mitt så føler ikke barna seg velkommen? Det har det aldri vært snakk om.  Hadde de følt det sånn så hadde de vel kanskje ryddet mer opp etter seg etc. jeg gjør alt for at se skal ha det bra, men situasjonen er fortsatt krevende. Og jeg hadde behov for å snakke med andre i samme situasjon. Men takk for innspill, tante Sofie. 

Med den logikken din så har jo ingen barn noe hjem i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Med den logikken din så har jo ingen barn noe hjem i det hele tatt.

Herregud, den du svarer er lei av retorikken "trekk deg tilbake, trå varsomt, det er barnas hjem!". Så påpeker hun at siden hun eier hjemmet og er ansvarlig, er det også hennes hjem. 

Meg bekjent er det vanlig at flere mennesker kaller samme bolig for sitt hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Herregud, den du svarer er lei av retorikken "trekk deg tilbake, trå varsomt, det er barnas hjem!". Så påpeker hun at siden hun eier hjemmet og er ansvarlig, er det også hennes hjem. 

Meg bekjent er det vanlig at flere mennesker kaller samme bolig for sitt hjem. 

Den jeg svarer skrev NEI det er mitt hjem. Altså NEI som at det ikke er barnas hjem, det er mitt hjem. Det er bare å lese hva vedkommende skrev istedet for å dikte.

Helt greit det, håper barna har et hjem hos sin mor da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Den jeg svarer skrev NEI det er mitt hjem. Altså NEI som at det ikke er barnas hjem, det er mitt hjem. Det er bare å lese hva vedkommende skrev istedet for å dikte.

Helt greit det, håper barna har et hjem hos sin mor da.

Hvorfor henger du deg sånn opp i dette og kaller meg en løgner, hvorfor er det så viktig for deg?? Jeg eier huset, ikke barna. Men ja, det er deres hjem også. Men andre her sier jo at hjemmet er IKKE mitt, det er barnas. Men det er helt greit. Får i så fall gå begge veier... 

• Nyttig 1
Skrevet

Det virker ganske klart for meg at her er det 10 bud for stemødre:

• Du skal ikke tro du betyr noe
  • Du skal ikke leke mamma, men du skal elske barna som at de er dine egne
  • Du skal ikke forvente noe
  • Du skal ikke bli tatt på alvor
  • Du skal respektere biologisk mor, selv om hun ikke respekterer deg
  • Du skal ikke klage
  • Du skal ikke si at noe er utfordrende
  • Du skal ikke kjefte på barna
  • Du skal trekke deg tilbake og vente i skyggen til noen trenger deg
  • Hvis du ikke er fornøyd, kan du bare dra

• Nyttig 2
Gjest tullerikke
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 23.05):

Stemor til 13 åring og slapp far.

Etter at jeg truet med å flytte ut etter 6 måneder, hvis ikke faren begynte å kreve noe av tenåringen istedenfor at vi voksne skal være hens tjenere, har det blitt litt mer levelig for meg også her.

Jeg tolererer mye mindre av eget barn enn bonusbarnet, fordi hen ikke er mitt og jeg ikke kan bestemme reglene fordi hen har en mor og far som har andre regler enn meg, selv om jeg bor sammen med henne.

Feks; I kveld skulle vi se Mascorama.

Tenåringen satt ved siden av meg og var på tiktok med lyden på, som er utrolig forstyrrende når man ser tv.

Jeg klarte ikke å ignorere bort lyden av ekornstemme musikk på høy hastighet, og jeg spurte hen flere ganger om hen skulle se Mascorama eller være på mobilen, og hvis hen skal være på mobilen er det fint om hen tar på hodetelefoner slik at jeg slipper å høre på disse hysteriske lydene.

Hen skrur da ned lyden bittelitt, men fremdeles så høyt at jeg hører hva som foregår på tiktok. Faren hennes sitter i sofaen bortenfor og sier ingenting til hen, og hen er også vant til å sitte med tiktok på når hennes mor og stefar ser på tv.

Hadde dette vært mitt eget barn hadde jeg blitt irritert og sagt at lyden skulle skrues av med en gang, eller at tenåringen skulle ta på  hodetelefonene.

Men siden det er mitt bonusbarn må jeg innfinne meg i at hen er vant til en annen oppdragelse i det andre hjemmet, og det er så frustrerende og irriterende.

Anonymkode: ba535...8e8

Hen og henne🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor henger du deg sånn opp i dette og kaller meg en løgner, hvorfor er det så viktig for deg?? Jeg eier huset, ikke barna. Men ja, det er deres hjem også. Men andre her sier jo at hjemmet er IKKE mitt, det er barnas. Men det er helt greit. Får i så fall gå begge veier... 

Hvem sier at det ikke er ditt hjem? Det har ikke jeg sett at noen påstår. Det var jo tvertimot DU som skrev at det ikke er barnas hjem? Bare å lese din egen post.

Å ha et hjem og å eie et hus er ikke det samme. Selvsagt eier ikke barna huset!

Men nå har du nå en gang invitert en mann inn i dette huset - og denne mannen har barn. Som kommer på besøk til sin far i blant. 

Av en eller annen grunn har visst flere av disse fedrene et syn på sin partner/barnas stemor som en som skal yte men ikke være med å bestemme. (Jeg har ikke det synet). Og av en eller annen grunn liker disse stemødrene å skylde på anonyme forumdeltagere for at det er slik, i stedet for å ta diskusjonen med mannen sin.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker ganske klart for meg at her er det 10 bud for stemødre:

• Du skal ikke tro du betyr noe
  • Du skal ikke leke mamma, men du skal elske barna som at de er dine egne
  • Du skal ikke forvente noe
  • Du skal ikke bli tatt på alvor
  • Du skal respektere biologisk mor, selv om hun ikke respekterer deg
  • Du skal ikke klage
  • Du skal ikke si at noe er utfordrende
  • Du skal ikke kjefte på barna
  • Du skal trekke deg tilbake og vente i skyggen til noen trenger deg
  • Hvis du ikke er fornøyd, kan du bare dra

Wow, for en mann du har funnet deg som sier dette.

• Nyttig 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow, for en mann du har funnet deg som sier dette.

Er det mannen, eller svarene her på KG som sier dette? 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det mannen, eller svarene her på KG som sier dette? 

Det er KG. Og KG har også bestemt at mannen min er en forferdelig person uten å vite noe som helst om ham. Nok engang har KGs Karens tatt over diskusjonen og kneblet de de er uenige med. Som igjen forsterker dette inntrykket. Virker som en del av dem har stemødre i bildet de er fryktelig sjalu på. Jeg har ikke bedt om deres mening, og ønsket å snakke med personer i samme situasjon. Men er totalt overkjørt her. Jeg er ond. Mannen min er tafatt og ond. Og jeg er en dårlig stemor som ikke bryt meg om barna. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...