Gå til innhold

Stebarn og utfordringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er det mannen, eller svarene her på KG som sier dette? 

Anonymkode: f5d05...4e2

Men… hvis mannen og alt ellers er tipp topp, hvorfor bry seg om hva anonyme personer måtte mene?

Jeg har forresten ikke sett mange som mener noe sånt. Jeg synes de fleste svar her er kloke og avbalanserte. Ikke minst synes jeg at mange av de mest innsiktsfulle svar er fra kvinner som selv er stemødre og som har knekt koden. 

Det koker imidlertid ned til at det er den enkelte familien som må løse problemene sammen.

Anonymkode: e80e5...240

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men… hvis mannen og alt ellers er tipp topp, hvorfor bry seg om hva anonyme personer måtte mene?

Jeg har forresten ikke sett mange som mener noe sånt. Jeg synes de fleste svar her er kloke og avbalanserte. Ikke minst synes jeg at mange av de mest innsiktsfulle svar er fra kvinner som selv er stemødre og som har knekt koden. 

Det koker imidlertid ned til at det er den enkelte familien som må løse problemene sammen.

Fordi de anonyme som mener dette åpenbart har en enorm trang til å fortelle alle stemødre hvor grusomme de er

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fordi de anonyme som mener dette åpenbart har en enorm trang til å fortelle alle stemødre hvor grusomme de er

Men hvorfor bry seg så veldig mye om hva enkelte helt fremmede (kanskje troll?) mener? Det blir som om jeg skulle klikke i vinkel fordi noen inverse mener alle kvinner er dumme. Eller fordi noen stemødre hater «biomødre».
Har forresten ikke sett noen beskrive alle stemødre som grusomme.

Du virker derimot veldig svart- hvitt tenkende.

• Liker 1
Skrevet

*noen incels hater kvinner

Skrevet
On 11/10/2022 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

Men hvorfor bry seg så veldig mye om hva enkelte helt fremmede (kanskje troll?) mener? Det blir som om jeg skulle klikke i vinkel fordi noen inverse mener alle kvinner er dumme. Eller fordi noen stemødre hater «biomødre».
Har forresten ikke sett noen beskrive alle stemødre som grusomme.

Du virker derimot veldig svart- hvitt tenkende.

Jeg forsøker å være en motvekt til at alt en stemor sier eller føler må tolkes negativt. Jeg tror nemlig ikke alle er onde, men at det må være utrolig vanskelig å gå rundt og føle at alt man gjør dømmes. 

Sosial norm er jo litt sånn at stemødres følelser er uglesett. 

Jeg har flere ganger sett svar her inne der alle stemødre beskrives som stygge. At de må huske at de alltid et den minst viktige i familien. Osv. 

Stemødre er trolig ikke en spesiell type onde, barnehatende mennesker. De er like ulike som alle andre, og har til felles at de har litt glad i en mann/kvinne som allerede er forelder. De har veldig trolig akkurat de samme menneskelige behov, følelser, drømmer som alle andre. 

Men dømmes for å ha den samme psyken som alle andre og bli frustrert av frustrerende situasjoner. 

Det er ingen statistikk, men det finnes trolig mer enn hundre tusen barn i Norge som har stemødre. Det beste for disse barna er at alle voksne rundt dem er trygge og harmoniske i sin rolle. Trygg og harmonisk er ikke noe man blir av konstant fordømmelse. 

Så ja, jeg er utrolig sort hvitt i tankegangen på at jeg opplever det som ugreit å dømme noen nord og ned, kun på bakgrunn av å være stemor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forsøker å være en motvekt til at alt en stemor sier eller føler må tolkes negativt. Jeg tror nemlig ikke alle er onde, men at det må være utrolig vanskelig å gå rundt og føle at alt man gjør dømmes. 

Sosial norm er jo litt sånn at stemødres følelser er uglesett. 

Jeg har flere ganger sett svar her inne der alle stemødre beskrives som stygge. At de må huske at de alltid et den minst viktige i familien. Osv. 

Stemødre er trolig ikke en spesiell type onde, barnehatende mennesker. De er like ulike som alle andre, og har til felles at de har litt glad i en mann/kvinne som allerede er forelder. De har veldig trolig akkurat de samme menneskelige behov, følelser, drømmer som alle andre. 

Men dømmes for å ha den samme psyken som alle andre og bli frustrert av frustrerende situasjoner. 

Det er ingen statistikk, men det finnes trolig mer enn hundre tusen barn i Norge som har stemødre. Det beste for disse barna er at alle voksne rundt dem er trygge og harmoniske i sin rolle. Trygg og harmonisk er ikke noe man blir av konstant fordømmelse. 

Så ja, jeg er utrolig sort hvitt i tankegangen på at jeg opplever det som ugreit å dømme noen nord og ned, kun på bakgrunn av å være stemor. 

Vel, jeg er ikke enig. At enkelte «her inne» mener noe, betyr ikke at det er samfunnets norm. Og hvis man først skal henge seg opp i hva som skrives på dette forumet, så er det jo mye mere hat mot ekskoner og «biomødre». Stort sett så er det de som får skylda for alt som er galt.

Men det er nok et faktum at mange stemødre (spesielt de som ikke har barn selv) ikke har noen som helst anelse om hva de går til. Mange skriver som om de ikke helt har forstått at når de velger mannen så velger de også barna hans. Det er IKKE enkelt, ingen sier det. Mye irritasjon fra stemødre mot stebarn burde heller rettes mot mannen, men det sitter visst lengre inne.

Hvis man opplever i hverdagen at man ikke har noe man skulle sagt i sitt eget hjem, så må man jo løse det i sin egen familie. Nytter ikke å skylde på KG.

• Liker 1
Skrevet

Er så sjeleglad jeg flyttet ifra eksen når jeg leser her inne. 
Både for mine barns del og min egen del 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mye irritasjon fra stemødre mot stebarn burde heller rettes mot mannen, men det sitter visst lengre inne.

I denne tråden ser jeg ikke irritasjon mot barna, men frustrasjon i situasjonen. 

Og du? Egne barn er også innimellom fryktelig irriterende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I denne tråden ser jeg ikke irritasjon mot barna, men frustrasjon i situasjonen. 

Og du? Egne barn er også innimellom fryktelig irriterende. 

Men da er det vel bare å oppføre seg akkurat som man ville gjort med egne barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 9.54):

Det virker ganske klart for meg at her er det 10 bud for stemødre:

• Du skal ikke tro du betyr noe
  • Du skal ikke leke mamma, men du skal elske barna som at de er dine egne
  • Du skal ikke forvente noe
  • Du skal ikke bli tatt på alvor
  • Du skal respektere biologisk mor, selv om hun ikke respekterer deg
  • Du skal ikke klage
  • Du skal ikke si at noe er utfordrende
  • Du skal ikke kjefte på barna
  • Du skal trekke deg tilbake og vente i skyggen til noen trenger deg
  • Hvis du ikke er fornøyd, kan du bare dra

Anonymkode: efb1f...58f

Beste jeg har lest på lenge!! Akkurat sånn er det, hvert fall her på KG!! 

Anonymkode: f21c6...c78

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men da er det vel bare å oppføre seg akkurat som man ville gjort med egne barn?

Ja, det er det. 

Bortsett fra når det ikke er lov, fordi da tråkker man mor på tærne, ikke kjenner sin plass, er for streng, er for kjærlig og leker mamma, må trekke seg tilbake fordi noen aktiviteter er forbeholdt mor og far. 

Og så er man trolig akkurat like frustrert over situasjoner som oppstår med barn i hjemmet, uavhengig av om de kom ut av kroppen din eller ikke. Men som steforelder skal man ikke bare sette barnet først, men også eventuelle reaksjoner fra partners eks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 23.05):

Stemor til 13 åring og slapp far.

Etter at jeg truet med å flytte ut etter 6 måneder, hvis ikke faren begynte å kreve noe av tenåringen istedenfor at vi voksne skal være hens tjenere, har det blitt litt mer levelig for meg også her.

Jeg tolererer mye mindre av eget barn enn bonusbarnet, fordi hen ikke er mitt og jeg ikke kan bestemme reglene fordi hen har en mor og far som har andre regler enn meg, selv om jeg bor sammen med henne.

Feks; I kveld skulle vi se Mascorama.

Tenåringen satt ved siden av meg og var på tiktok med lyden på, som er utrolig forstyrrende når man ser tv.

Jeg klarte ikke å ignorere bort lyden av ekornstemme musikk på høy hastighet, og jeg spurte hen flere ganger om hen skulle se Mascorama eller være på mobilen, og hvis hen skal være på mobilen er det fint om hen tar på hodetelefoner slik at jeg slipper å høre på disse hysteriske lydene.

Hen skrur da ned lyden bittelitt, men fremdeles så høyt at jeg hører hva som foregår på tiktok. Faren hennes sitter i sofaen bortenfor og sier ingenting til hen, og hen er også vant til å sitte med tiktok på når hennes mor og stefar ser på tv.

Hadde dette vært mitt eget barn hadde jeg blitt irritert og sagt at lyden skulle skrues av med en gang, eller at tenåringen skulle ta på  hodetelefonene.

Men siden det er mitt bonusbarn må jeg innfinne meg i at hen er vant til en annen oppdragelse i det andre hjemmet, og det er så frustrerende og irriterende.

Anonymkode: ba535...8e8

Dette er jo om de voksne, ikke tenåringen egentlig, selv om det hadde vært fint om han brukte høretelefoner. Kansje dere kan bli enige om at man ikke har flere forskjellige lyd enheter på i stua.  Dere velger jo hvordan dere vil ha det. 😛 Forstår det er slitsomt med masse bråk.. Tiktok og youtube er helt horribelt mtp lyd. 

Fint for tenåringen å lære å ta hensyn. Da får han bedre relasjoner med de rundt seg og stemningen generelt er mer harmonisk, han fremstår høflig og omtenksom. Hvorfor vil dere ikke lære barna sånt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er det. 

Bortsett fra når det ikke er lov, fordi da tråkker man mor på tærne, ikke kjenner sin plass, er for streng, er for kjærlig og leker mamma, må trekke seg tilbake fordi noen aktiviteter er forbeholdt mor og far. 

Og så er man trolig akkurat like frustrert over situasjoner som oppstår med barn i hjemmet, uavhengig av om de kom ut av kroppen din eller ikke. Men som steforelder skal man ikke bare sette barnet først, men også eventuelle reaksjoner fra partners eks. 

Hvem sier at det ikke er lov?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...