Gå til innhold

Kul i brystet - ventetid på mammografi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag og det ble oppdaget en kul i brystet. Hun satte seg rett ned og skrev henvisning til mammografi. Men jeg får ikke svar på om forsikringen dekker det før på mandag. Om de ikke dekker det skulle legen sende henvisningen til et annet sted. Hvor lang tid tar det før man får mammografi privat vs offentlig? Da jeg skulle gå sa legen "Nå må du ikke tenke på dette i helgen". Lettere sagt enn gjort... :(

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ikke ta så lang tid å vente på time i det offentlige. Jeg har hatt brystkreft, og jeg må si at jeg har fått imponerende fort og god behandling. I det private kan man nok få time på dagen. 

Anonymkode: 0b9b6...363

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal ikke ta så lang tid å vente på time i det offentlige. Jeg har hatt brystkreft, og jeg må si at jeg har fått imponerende fort og god behandling. I det private kan man nok få time på dagen. 

Anonymkode: 0b9b6...363

Takk for svar. Skulle ønske jeg hadde vært hos legen på en mandag og ikke en fredag... 🤪

Skrevet

Dette skal du ikke bruke forsikringen din på. En kul i brystet skal fastlegen sende som pakkeforløp til sykehuset.  Erfaringen min er at det kun tar noen dager før kvinnen er ferdig undersøkt med mammografi, ultralyd og ev prøve av kulen. Jeg tenker at bruk av forsikringsselskapet og privat tjeneste her vil forsinke utredningen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var inne hos legen for nesten det samme her om dagen. Jeg har ikke kul, men har hatt litt ubehag på et sted i den ene puppen nå over tid. Siden det ikke var kul så sa hun : Er det greit for deg så henviser jeg deg ikke til pakkeforløpet. Da tar det noe mer enn noen dager, men jeg tror jo ikke dette er kreft. 

Så mitt inntrykk er at hvis legen din melder deg til pakkeforløp så skal dette gå fort. Dette burde jo vært gjort på fredag, og ikke vente til mandag for å sjekke forsikringsselskap. Burde iallefall vært gjort en henvisning til det offentlige først, så kunne man heller trukket den tilbake om forsikringen din gjorde at du fikk time en dag eller to tidligere. 

Anonymkode: 1bc1d...82f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk samme som deg, tok en 7-8 dager før jeg var til ultralyd og sånn, var ingenting her. Husk at vi kvinner får kuler i brystene av alt mulig, forklarte de meg der, hovne kjertler og cyster i fleng, men jeg vet jo selv hvor lett det ikke er å tenke på det ❤

Anonymkode: 80171...9c1

• Hjerte 1
Skrevet

Ble henvist til pakkeforløp for brystkreft, men ble avvist fordi jeg var for ung (jeg var 24). Fikk time til trippeldiagnostikk på Radiumhospitalet med høyeste hastegrad utenom pakkeforløp i stedet, og det var da 4 ukers ventetid.

Anonymkode: cbcc7...59f

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde også en kul i brystet i fjor, men måtte vente nærmere 4 uker på å komme inn til brystdiagnostikk. Det viste seg heldigvis å være en ufarlig cyste.

Lykke til, og håper det er ufarlig!

Anonymkode: b8e87...5f9

• Hjerte 1
Skrevet

Vanligvis tar det ca en uke å komme inn til mammografi i det offentlige helsevesenet. Om de har stor pågang, så har de korte frister på seg, så da kjøper sykehuset tjenester fra private leverandører om de må for å overholde frister. Jeg var hos Aleris, offentlig dekket.

Jeg synes du skal la det offentlige helsevesenet få gå sin gang her. Det vil ikke utgjøre noe forskjell for kulen om du venter 7 eller 10 dager. Og husk at de aller aller aller fleste kuler som undersøkes er ufarlige. Men de skal alltid sjekkes.

Lykke til.

Anonymkode: 6217f...7d6

• Hjerte 1
Skrevet

Hvor kjapt det går avhenger bl.a. av hvordan kulen kjennes ut og om du har andre tegn i tillegg som tilsier at det kan være noe malignt. Jeg fikk time 17 dager etter henvisningen var sendt, en kollega 8 dager etterpå. De fleste kuler er heldigvis ufarlige. Skjønner ikke helt at forsikring skal hjelpe deg her, det holder som regel ikke bare med mammografi, de fleste må ha ultralyd og evt biopsi i tillegg. Da må du uansett på sykehuset og henvises pakkeforløpet, så det burde bare legen gjort med en gang. 

Anonymkode: fa94e...b79

• Hjerte 1
Skrevet

rinne skrev (14 timer siden):

Dette skal du ikke bruke forsikringen din på. En kul i brystet skal fastlegen sende som pakkeforløp til sykehuset.  Erfaringen min er at det kun tar noen dager før kvinnen er ferdig undersøkt med mammografi, ultralyd og ev prøve av kulen. Jeg tenker at bruk av forsikringsselskapet og privat tjeneste her vil forsinke utredningen. 

Jeg var igjennom akkurat det samme via forsikring nå i september. Gikk ganske nøyaktig 48 timer fra lege sendte inn henvisning til UL/mammografi til jeg var på undersøkelse på begge kombinert og fikk svar av utførende behandler som utførte UL og vurderte mammografibildene at kulen kun var en cyste.

Personlig ville jeg ikke nølt med å bruke forsikring på dette hvis det dekkes. Ser jo opp til flere her i tråden som har opplevd betraktelig mer enn "noen dager" via vanlig pakkeforløp og jeg har også flere bekjente som opplever lang ventetid i det offentlige selv innunder diverse pakkeforløp.

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for alle svar. Grunnen til at legen ville sjekke om forsikring dekket det, er nok at det ble oppdaget på en årlig helsekontroll via jobben og ikke hos fastlegen. Så hvis forsikring ikke dekker det må jeg ringe legen og gi beskjed så skal hun sende henvisningen et annet sted, sa hun. Så da får vi bare vente og se hva forsikringen sier i morgen. Håper uansett jeg får time fort, for det er ikke noe gøy å gå sånn og gruble...

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...