Gå til innhold

Hvorfor er så mange folk i mot omskjæring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en kvinne i begynnelsen av 30-årene sammen med en omskåret mann på omtrent samme alder. Vi er begge norske og samboeren min valgte å bli omskåret i midten av 20-årene fordi han var nysgjerrig på hva det innebar og om det virkelig var så gale som mange folk påsto.

Det han fant ut etter flere år med erfaring fra begge sider var at han likte bedre å være omskåret en å ha forhud. Grunnene for dette var at det var lettere å holde rent, det ser penere ut og han synes at det er deiligere å ha sex.

Jeg kan bekrefte alle de tre punktene. Men jeg kan forstå at det høres groteskt ut å gjøre det mot babyer og små barn som ikke har noe å si på om de vil at forhuden skal fjernes.

Jeg har også gått litt inn i dybden på temaet og har sett at flere folk klager på at de får mindre følelse i penisen etter inngrepet. Men dette skjedde ikke hos mannen min. Grunnen for dette tror jeg er hvilke deler av forhuden som blir fjernet. Den delen av forhuden som har masse følelser er den indre forhuden, og det er mange som fjerner dette under omskjæring, mannen min fikk beholde den. Hvis man søker opp på nettet: «Circumcision styles» vil man se de forskjellige metodene å fjerne forhuden på. Mannen min har fått stilen som heter «high and tight» og er veldig fornøyd med dette.

Anonymkode: 45f75...71c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi en sloppy bj er ikke sloppy nok uten forhud.

Neida men seriøst det er kjønnslemlestelse. Hvis man bestemmer det selv som voksen så er det helt greit men man burde aldri omskjære barn.

Anonymkode: 7eed1...302

• Liker 38
  • Nyttig 6
Skrevet
FunnyBoy123 skrev (Akkurat nå):

Mannen din omskåret seg fordi han var litt nyskjerrig på hva det innebar? 😂 Høres utrolig rart ut. 
Virker mer ut som at det er du som er omskåret og ønsker å få litt tilbakemeldinger på hva vi synes om det.

Unnskjuld for dårlig formulering, mannen min ønsket å bli omskåret fordi han var nysgjerrig fordi han hadde lest hva andre folk som hadde opplevd etter at de hadde blitt omskjært. Så han ville prøve det ut fordi flere folk hadde sagt at det var bedre å være omskåret.

Skrevet

Tror ikke noen er imot at en mann kan omskjære seg som voksen hvis han vil det, men at foreldre bestemmer over penisen til et lite barn, det er noe annet

• Liker 32
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Unnskjuld for dårlig formulering, mannen min ønsket å bli omskåret fordi han var nysgjerrig fordi han hadde lest hva andre folk som hadde opplevd etter at de hadde blitt omskjært. Så han ville prøve det ut fordi flere folk hadde sagt at det var bedre å være omskåret.

Så han valgte irreversibel kirurgi fordi han lurer på hvordan sex føltes uten forhud?

Unnskyld meg, men var det derfor han valgte lobotomi også?

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Han ville aldri. ha fått det gjennomført uten medisinsk grunnlag, så dette er bare tull.

Anonymkode: 47607...2b8

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Regner små gutter på 0-4 år gjør det pga nysgjerrighet

Anonymkode: 57c55...c5e

• Liker 14
Skrevet

Ingenting du sier er riktig. Alt er snudd på hode.

Anonymkode: 291c6...582

• Liker 3
Skrevet

Man er ikke imot omskjæring. Man er imot omskjæring uten samtykke. Som er slik det stort sett foregår, på små barn. Voksne menn må bare kutte av hva de vil, men ikke ta det samme valget for noen som kanskje ikke vil det.

• Liker 27
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg er ikke imot det. Tvert i mot. Vulva ser finere ut og er lettere å holde ren hvis de ytre kjønnsleppene skjæres av med ostehøvel.

Anonymkode: bde05...8eb

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

fordi han var nysgjerrig på hva det innebar og om det virkelig var så gale som mange folk påsto.

Jebuszzz😆

INGEN (mer eller mindre) er imot omskjæring om man gjør det som voksen. Ta en omskjæring du også om du vil. Ingen bryr seg...

Håper du ikke er ett troll, og faktisk er så tett :fnise:  

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han ville aldri. ha fått det gjennomført uten medisinsk grunnlag, så dette er bare tull.

Anonymkode: 47607...2b8

Hææ? Jeg har da hørt om mange som har omskjært seg som voksen uten at de har trang forhud. Selvfølgelig kan man det 😅 Ville vært ekstremt rart hvis man kunne gjøre dette på små og mellomstore gutter, men ikke på seg selv som en voksen mann.

• Liker 4
Skrevet

Mot lemlesting av barn. Sier vel seg selv..

Anonymkode: 2d46c...6d5

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har rett i at omskjæring er helt innafor. Grunnen til at det burde gjøres på små barn er at faren for komplikasjoner når de blir eldre er mindre. Det hender det er noen som driter seg ut, men det er svært sjeldent det skjer. Spesielt i nyere tider. Verre når rabbiner gjør det selv hjemme hos folk. Bedre å ha leger som veit hva de gjør.

Når det er sagt så er det helt riktig at det er renere og ser bedre ut. Når det kommer til følsomhet så blir det nok mindre følsomt, men igjen så kan man ikke savne noe man ikke ha hatt.

Motstanden mot omskjæring er rent ideologisk og selv CDC i USA anbefaler at gutter omskjæres. Skal visstnok være mindre sjanse for infeksjoner og seksuelt overførbare sykdommer når man er omskåret.

Anonymkode: ec516...291

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei, jeg er en kvinne i begynnelsen av 30-årene sammen med en omskåret mann på omtrent samme alder. Vi er begge norske og samboeren min valgte å bli omskåret i midten av 20-årene fordi han var nysgjerrig på hva det innebar og om det virkelig var så gale som mange folk påsto.

Det han fant ut etter flere år med erfaring fra begge sider var at han likte bedre å være omskåret en å ha forhud. Grunnene for dette var at det var lettere å holde rent, det ser penere ut og han synes at det er deiligere å ha sex.

Jeg kan bekrefte alle de tre punktene. Men jeg kan forstå at det høres groteskt ut å gjøre det mot babyer og små barn som ikke har noe å si på om de vil at forhuden skal fjernes.

Jeg har også gått litt inn i dybden på temaet og har sett at flere folk klager på at de får mindre følelse i penisen etter inngrepet. Men dette skjedde ikke hos mannen min. Grunnen for dette tror jeg er hvilke deler av forhuden som blir fjernet. Den delen av forhuden som har masse følelser er den indre forhuden, og det er mange som fjerner dette under omskjæring, mannen min fikk beholde den. Hvis man søker opp på nettet: «Circumcision styles» vil man se de forskjellige metodene å fjerne forhuden på. Mannen min har fått stilen som heter «high and tight» og er veldig fornøyd med dette.

Ingenting imot omskjæring så lenge en voksen samtykkekompetent person selv har tatt valget av eget ønske. Å omskjære forsvarsløse babyer er barnemishandling.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett i at omskjæring er helt innafor. Grunnen til at det burde gjøres på små barn er at faren for komplikasjoner når de blir eldre er mindre. Det hender det er noen som driter seg ut, men det er svært sjeldent det skjer. Spesielt i nyere tider. Verre når rabbiner gjør det selv hjemme hos folk. Bedre å ha leger som veit hva de gjør.

Når det er sagt så er det helt riktig at det er renere og ser bedre ut. Når det kommer til følsomhet så blir det nok mindre følsomt, men igjen så kan man ikke savne noe man ikke ha hatt.

Motstanden mot omskjæring er rent ideologisk og selv CDC i USA anbefaler at gutter omskjæres. Skal visstnok være mindre sjanse for infeksjoner og seksuelt overførbare sykdommer når man er omskåret.

Stemmer.

Gjelder altså også små pikebarn, hvor ytre kjønnslepper bør skrelles av.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stemmer.

Helst klitorisen også 

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer.

Nei omskjæring på jenter har ingen helseeffekter. Grunnen til at mange menn må omskjære seg er trang forhud. En jeg kjenner pleide å ryke strengen så han fikk valget mellom å bli omskåret eller å fikse strengen. Han valgte sistnevnte og angrer for sex er ikke like bra for han lenger. Så det gir mening å omskjære unge gutter som en forebyggende greie. Det er langt verre å bli omskåret når man har blitt eldre.

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Helst klitorisen også 

Nei.

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Her kan man benytte en liten strikk, som festes rundt. Over tid vil den dø av blodmangel og falle av. Absolutt å anbefale. 

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...