AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Del Skrevet 4. november 2022 Har møtt så mange fra Kristiansand som snakker så nedlatende om folk fra Vennesla, og spesielt dialekten deres. Hvorfor er det sånn? Har opplevd at folk fra andre byer snakker nedlatende om dialekter fra områdene rundt, f.eks bergensere som er negative til folk som snakker stril. Men føler kristiansandere er i en særklasse. Anonymkode: 87d7a...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Del Skrevet 4. november 2022 Kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Ingen av mine venner i Krs snakker stygt om folk fra Vennesla eller dialekten deres. Anonymkode: 5032a...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 4. november 2022 #3 Del Skrevet 4. november 2022 Det stikker sannsynligvis ikke dypere enn at det er en sånn typisk by/område-rivalisering som finnes over hele landet. Sånn for eksempel mellom Mjøndalen og Krokstadelva. Ålesund og Molde. Nordlendinger som kaller alle andre Søringer. For å nevne noe. Ikke at det er greit å snakke nedsettende om andre, uansett, men sånne regionale rivalerier (har jeg inntrykk av) går mest på gammel vane, enn at det egentlig ligger veldig mye bak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Del Skrevet 5. november 2022 Jeg er oppvokst i Kristiansand, aldri hørt om dette. Anonymkode: 4aa45...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Del Skrevet 10. november 2022 Som Vestfolding grøsser jeg fortsatt av Østfolddialekt. Noen dialekter blir bare feil i ørene. For meg er det østfold l som gjør at alle høres barnslig ut. Vennesladialekten er virkelig ikke blant de fineste, så har forståelse for negativiteten. Grunnen er ofte at dialekter utenfor byer blir bredere og utenfor «standarder» Anonymkode: 5c486...75d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Del Skrevet 11. november 2022 He dykke kjykken dykke? Nei, me he to skab i en krog. (Har dere kjøkken dere? Nei, vi har to skap i en krok) Jeg kan ikke huske hvordan de sa det. Det er en gøyal dialekt. I Kristiansand snakker de «pent byspråk» Anonymkode: ed6fb...20e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Del Skrevet 11. november 2022 De høres litt avstumpet ut. Låter bondsk. Man pleier å si at venndøler er de som ikke rakk Amerikafergen 🤭 Holder til i innlandet, vet du Anonymkode: 951f0...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå