AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Hei, Jeg er nær pårørende til person med demens som enda har endel språk igjen og som kan regulere følelsene sine relativt bra, men som likevel "rører" ganske åpenbart. Ønsker ikke å gå noe særlig mer innpå det, men hvordan opplever du som helsearbeider at kveldene og leggetiden er? Pleier pasientene(selv de som vanligvis er stabile og positive) å bli veldig emosjonelle og sorgtunge på den tiden? Eller går det ofte greit uten for mye følelser involvert? Anonymkode: fd868...3cd
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Jeg jobber ikke med demente, så jeg burde kanskje ikke svare. Tenkte bare fortelle at bestefar ble sint om kvelden, og ville ikke legge seg. Trodde datteren hans, min mor, ville stjele fra ham. Han bodde sammen med mor og meg da han ble gammel. Jeg er også livredd for at samboeren min begynner å bli dement. Han kan finne på å spørre om det samme flere ganger på rad 😭 Anonymkode: 557b7...aae 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Dette varierer fra person til person, det beste svaret får du om du spør de som jobber med din pårørende Anonymkode: 03485...443
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 Det der varierer svært mye. Men det er helt naturlig med mer urolighet og nedstemthet på kvelden. Dette ligger jo helt naturlig hos de fleste. Negative tanker og bekymringer titter lettere og oftere frem når en er sliten og trøtt. Et tiltak kan være å legge inn en hvil/blund tidligere på dagen/ettermiddagen. Og så prøve seg frem, se om det hjelper, finne ut varighet dersom det trengs mer eller mindre hvil osv. Det finnes også medikamenter som kan bidra til å redusere urolighet og nedstemthet. Mulig du har lest eller googler deg til negativ omtale om slike medisiner til demente. Men mange har faktisk god effekt så lenge det er kontrollert medisinering. Så det er verdt er forsøk (et forsøk som fort kan ta en del uker før en ser forskjell og effekt). Anonymkode: 20ea2...743
Topsi Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 Det varierer, ofte klarer vi å gjøre kveldene til lystbetonte øyeblikk for de eldre. Vi spøker og smiler under stell og har gode samtaler. Hvis de er triste sitter vi med dem. Men hva de tenker når de ligger i sengen, det vet vi jo ikke.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå