Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 1939 startet vinterkrigen mellom Finland og Russland og ved slutten av krigen i 1940 tok Sovjetunionen ØstKarelen i 1941 i fortsettelseskrigen ble ØstKarelen gjenerobret. Men i 1944 tok Sovjetunionen og stjal hele området fra Finland og folk ble tvangsevakuert dermed var Finlands andre største by Viipuri historie som en finsk by. Jeg synes det er på tide at Finland får ta tilbake områdene som er sitt og hele verden bør hjelpe dem!!

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og Norge bør ta tilbake Jemtland og Herjedalen. 

• Liker 3
Skrevet
Kågebruker skrev (9 minutter siden):

Og Norge bør ta tilbake Jemtland og Herjedalen. 

Ja Absoulutt.

• Hjerte 1
Skrevet

Og hva vil de som bor i de områdene synes mon tro. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
MyMichelle skrev (1 minutt siden):

Russerne kan byttes ut med finner.

Endret av Sommer2464
  • Hjerte 1
Skrevet
Sommer2464 skrev (10 minutter siden):

Russerne kan byttes ut med finner.

Du tenker på etnisk rensing? 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Kågebruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker på etnisk rensing? 

Nei da de må bare flytte ut av Karelen også kan man bare oppfordre finner til å flytte til ØstKarelen.

Endret av Sommer2464
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sommer2464 skrev (16 minutter siden):

Nei da de må bare flytte ut av Karelen også kan man bare oppfordre finner til å flytte til ØstKarelen.

Litt som Lebensraum da. At tyskerne skulle flytte inn og alle polakkene og jødene skulle flytte ut…..

• Liker 1
Gjest Ramona1970
Skrevet (endret)

Jeg kjenner noen fra Østkarelen faktisk. De jeg kjenner føler seg Finske og misliker Russland. De ser Finske ut også.

Endret av Ramona1970
Skrevet
Ramona1970 skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner noen fra Østkarelen faktisk. De jeg kjenner føler seg Finske og misliker Russland. De ser Finske ut også.

Nettopp

• Hjerte 1
Skrevet

Øst-Karelen var ikke en del av Finland før Vinterkrigen, og Viipuri lå i det som ble kalt Karelen (eller av og til kalt Western Karelia på engelsk). Finnene vil nok ikke ha området tilbake. Sovjet og Russland har ødelagt og skakkjørt hele området. Tidligere rike jordbruksområder er lagt brakk og forfallet er totalt.

• Nyttig 1
Skrevet

Med dette sier du jo at land skal ha tilbake sine tidligere territorier. Ok, hvor skal vi begynne? Hvor lang tilbake i tid skal vi gå? Hvilken grense skal vi sette i forhold til hvordan et land mistet sitt territorium? Skal vi kikke litt på Afrika? 

Nei, akkurat - det er ikke akkurat slik det funker, er det vel?

• Liker 3
Skrevet
On 11/4/2022 at 10:16 PM, MyMichelle said:

Finnene er selvfølgelig *Behjelpelige* med en *100% uavhengig* folkeavstemning, uten noen som helst form for innblanding.

Det mener jeg er fair. I tillegg bør vi se på Belarus som ett selvstendig land, da det er noe som oppstod etter kollapsen av Sovjetunionen.

Evt.

Så kan man være snill og grei og dele det 50/50 mellom Polen og Litauen, det mener jeg er en god deal, også her skal det *selvfølgelig* være *100% uavhengige valg* 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...