AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Jeg har nettopp binget noen episoder av luksusfellen, og er sjokkert. Selv om dette ikke er normalen, gir det et signal om at dette enkle er uvanlig. Forbrukslån, kredittkort og møbler på avbetaling. Hvordan kan vi lære barna våre bedre økonomiforståelse? Anonymkode: 8b5e3...4cd 4
PetterKanin Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Stedet å begynne er å la de jobbe for pengene og betale for ting de ønsker seg selv med dem. Forklar dem at alt må betales for, også de tjenestene man får "gratis" av mor stat. Forklar de hva rente er, og hvor dyre ting blir om man skal kjøpe ting på kreditt om man ikke kan betale for seg før gjelden blir rentebærende. 5 1 3
Akryl Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har nettopp binget noen episoder av luksusfellen, og er sjokkert. Selv om dette ikke er normalen, gir det et signal om at dette enkle er uvanlig. Forbrukslån, kredittkort og møbler på avbetaling. Hvordan kan vi lære barna våre bedre økonomiforståelse? Anonymkode: 8b5e3...4cd De som får en del inkassosaker bør få sperret alle kredittkort. Men bankene tjener nok grovt på dyre renter. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 Hva skjer med at alt skal inn i skolen? Kan ikke foreldre lære ungene sine noen ting selv? Anonymkode: 1b913...4be 17 2 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 Nei det har ingenting i skolen å gjøre, for det er jo så enkelt som pluss og minus, og en god dose sunn fornuft. Er faktisk ikke så vanskelige. Lever du over evne så går du i minus og det er ikke bra. Det er foreldre som bør skaffe seg en ryggrad og shoppe/leve etter evne, ikke etter naboen. For så å gi disse verdiene videre til egne barn. Anonymkode: 873b7...c73 7
PetterKanin Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skjer med at alt skal inn i skolen? Kan ikke foreldre lære ungene sine noen ting selv? Anonymkode: 1b913...4be Vi er dessverre kommet dithen at svaret på det siste spørsmålet i alt for mange tilfeller er nei. 1
Trolltunge Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 Ja. Inn med fagene personlig økonomi og sosial kompetanse, og ut med nynorsk. 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #8 Skrevet 4. november 2022 Tenker at de fleste egentlig vet hvordan det fungerer, men at det er andre grunner til økonomisk uføre enn at man ikke kan pluss og minus. Og da hjelper det lite med økonomi i skolen. Bare fordi man er dårlig på å håndtere økonomien sin betyr ikke at man ikke kan det teoretiske. Anonymkode: 24312...f32 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #9 Skrevet 4. november 2022 Trolltunge skrev (6 minutter siden): Ja. Inn med fagene personlig økonomi og sosial kompetanse, og ut med nynorsk. Personlig økonomi er allerede i skolen under både samfunnsfag og matte. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker at de fleste egentlig vet hvordan det fungerer, men at det er andre grunner til økonomisk uføre enn at man ikke kan pluss og minus. Anonymkode: 24312...f32 Enig. Tror psykologiske faktorer er viktige. Anonymkode: 1b913...4be 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #10 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva skjer med at alt skal inn i skolen? Kan ikke foreldre lære ungene sine noen ting selv? Anonymkode: 1b913...4be Fordi enkelte foreldre er svært lite oppegående. Å ikke lære økonomi vil potensielt ødelegge hele fremtiden til barnet som ikke kan noe for at foreldrene er idioter. Mange av disse på luksusfellen har barn, tenker du det er en god ide at de lærer barna sine om økonomi? Derfor bør det inn i skolen. Skolen skal utjevne sosiale forskjeller. Anonymkode: 61f99...bf8 6 4
AnonymBruker 42 Skrevet 4. november 2022 #11 Skrevet 4. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva skjer med at alt skal inn i skolen? Kan ikke foreldre lære ungene sine noen ting selv? Anonymkode: 1b913...4be Selvsagt ikke! Det er alltid skolen eller staten sin feil at enkelte barn feiler og ender opp som de gjør i voksen alder... Det sagt - så tror jeg disse luksusfelle-folkene er veldig klare over konsekvensene av egne handlinger, men lever i nuet. "Manana-mentalitet" har blitt mer og mer vanlig blant unge folk, tror jeg. Edith : har aldri sett lux-fellan - så derfor skrev jeg; "tror"... Endret 4. november 2022 av AnonymBruker 42
cassio Skrevet 4. november 2022 #12 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva skjer med at alt skal inn i skolen? Kan ikke foreldre lære ungene sine noen ting selv? Anonymkode: 1b913...4be Hvordan skal foreldre klare å lære ungene sine om økonomi når de ikke evner å styre sin egen økonomi? 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Skrevet 4. november 2022 Ja, burde bytta bort KRLen. Anonymkode: 0f1bf...e90 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Skrevet 4. november 2022 Det skulle absolutt vært tema i skolen Anonymkode: a7f7e...ded 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva skjer med at alt skal inn i skolen? Kan ikke foreldre lære ungene sine noen ting selv? Anonymkode: 1b913...4be Ja, nå la jeg opp til at både skolen og hjemmet skal gjøre en innsats. Hvorfor er kunnskap om polititiske partier, religionsforståelse eller ligninger, viktigere enn personlig økonomi? Anonymkode: 8b5e3...4cd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tenker at de fleste egentlig vet hvordan det fungerer, men at det er andre grunner til økonomisk uføre enn at man ikke kan pluss og minus. Og da hjelper det lite med økonomi i skolen. Bare fordi man er dårlig på å håndtere økonomien sin betyr ikke at man ikke kan det teoretiske. Anonymkode: 24312...f32 Personlig økonomi er så mye mer enn pluss og minus. Jeg er enig med deg, at teoretisk kunnskap ikke nødvendigvis gir god økonomihåndtering. Mener at det bør være et fag med vesentlig praktisk utførelse. Anonymkode: 8b5e3...4cd 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #17 Skrevet 4. november 2022 Synes absolutt det burde vært tema i skolen. Det er nyttig. Jeg kunne ingenting om økonomi, og hadde ingen foreldre som lærte meg noe Anonymkode: a7f7e...ded 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #18 Skrevet 4. november 2022 Det er i skolen🙄 Anonymkode: b63dd...c81 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #19 Skrevet 4. november 2022 Får inntrykk av at det er mye impuls og lite konsekventenkning blant deltakerne i showet, så vet ikke hvor mye kunnskap ville hjulpet dem om det er adferds kontroll som er problemet. Når det er sagt burde det definitivt bli undervist mer i personlig økonomi i skolen. Tar kanskje ikke Luksusfellen kandidatene, men muligens de som er hakket mindre alvorlig. Anonymkode: c32ff...69c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #20 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skjer med at alt skal inn i skolen? Kan ikke foreldre lære ungene sine noen ting selv? Anonymkode: 1b913...4be Dessverre går økonomiske problemer i arv. Voksne som ikke klarer å skjøtte sin egen økonomi, har ikke forutsetninger for å lære barna sine å gjøre det. Ellers enig i at skolen ikke skal lære barna alt, men akkurat økonomi tror jeg vil være lønnsomt for samfunnet. Anonymkode: 3ba1e...30e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå