AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Jeg er på jakt etter en ny kjole til romjulen og ser at Floyd har mye pent, titter litt på utvalget, og velger meg 3-4 kjoler som jeg vil se litt nærmere på før jeg bestemmer meg for hvilken jeg vil ha. Så sjekker jeg størrelstabellen... størrelse XS tilsvarer midjemål 70-73 cm og 76-79 cm tilsvarer størrelse S. Tilsvarende hos det andre nokså populære klesmerket & Other Stories så tilsvarer størrelse XS et midjemål på 60-64 cm og størrelse S 68-72 cm. Hvorfor følger ikke kleskjedene en standard størrelsesguide? Jeg er veldig sikker på at dette er et utbredt problem blant de større størrelsene også Anonymkode: 54f30...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Vanity sizing. Anonymkode: 53d77...742
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Jeg vet at str xs som jeg brukte i mange år, (men nå bruker jeg både str XS, S og Medium alt avhengig av butikker) er i praksis ikke eksisterende hos floyd og et par andre klesbutikker som Indiska og tildels Lindex. De har riktignok klær som er merket med xs men som oftest har de dårlig passform og er for store iforhold til andre butikker i denne str. Det er som brukeren ovenfor nevner som forklaring: vanity sizing som det dessverre er en del av i de fleste størrelser, men noen butikkjeder er værre enn andre. Og det burde absolutt vært standarstr over hele linja så hadde det vært enklere for oss forbrukere å forholde oss til. Men det har vært en del medieomtale at noen får et bedre selvbilde av å ha klær der det står på merkelappen at det er str S og ikke M om enn hvor feil selve str er. Desverre sitter mange sitt selvbilde i en merkelapp, og uten et standardregelverk er det vanskelig å gjøre noe med dette. Anonymkode: 41291...957 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 Alle kjedere lager sin egen standard (og knapt nok det) og forventer at alle andre skal gjøre som dem. De går ikke sammen om å lage en standard og da får man tull som dette. Har alt fra xs til 4xl i skapet... Anonymkode: 3b909...d12
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 Alt hos Floyd og Vila er for stort for meg. Synes det er veldig vanskelig å finne klær, med unntak av hos BikBok og tilsvarende, men ønsker jo helst ikke å kle meg som en fjortis. Anonymkode: 1212b...50f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle kjedere lager sin egen standard (og knapt nok det) og forventer at alle andre skal gjøre som dem. De går ikke sammen om å lage en standard og da får man tull som dette. Har alt fra xs til 4xl i skapet... Anonymkode: 3b909...d12 Det finnes allerede en standard, men ingen bruker den, fordi de ikke klarer å bli enige om hva som skal stå på størrelseslappen. Håpløst. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Felles_europeisk_standard_for_størrelsesmerking_av_klær Anonymkode: 53d77...742
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt hos Floyd og Vila er for stort for meg. Synes det er veldig vanskelig å finne klær, med unntak av hos BikBok og tilsvarende, men ønsker jo helst ikke å kle meg som en fjortis. Anonymkode: 1212b...50f Jeg synes at Bikbok faktisk har blitt ganske mye større enn tidligere, men da snakker jeg om jeans og kjoler som jeg har prøvd (godt mulig at toppene deres fremdeles er trange og små). De ble tidligere kåret til årets gullbarbie, mener jeg å huske, og har vel endret målene på størrelsene deres Anonymkode: 54f30...b6c
Diamant20 Skrevet 5. november 2022 #8 Skrevet 5. november 2022 Jeg er ganske lav/liten og bruker XS/S, har to kjoler fra floyd som sitter fint. Kunne nok vært mindre, men det kunne vært verre.
Diamant20 Skrevet 5. november 2022 #9 Skrevet 5. november 2022 Diamant20 skrev (Akkurat nå): Jeg er ganske lav/liten og bruker XS/S, har to kjoler fra floyd som sitter fint. Kunne nok vært mindre, men det kunne vært verre. Spesielt julekjolen jeg kjøpte i fjor sitter pent på!
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #10 Skrevet 5. november 2022 Mitt tips: kjøp klær som er merket med tall. Dvs 34, 36 osv. Og ikke fra fast fashion-kjedebutikker. Synes det oftere er enklere å finne frem i størrelser da. Har noen dressbukser fra ulike merker, alle i str 38. Og i bluser er det jevnt over størrelse 36. Så slipper man frustrasjonen over at en XS på KappAhl er en M på BikBok (var iallefall slik da jeg var student). Anonymkode: 53d77...742
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #11 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt tips: kjøp klær som er merket med tall. Dvs 34, 36 osv. Og ikke fra fast fashion-kjedebutikker. Synes det oftere er enklere å finne frem i størrelser da. Har noen dressbukser fra ulike merker, alle i str 38. Og i bluser er det jevnt over størrelse 36. Så slipper man frustrasjonen over at en XS på KappAhl er en M på BikBok (var iallefall slik da jeg var student). Anonymkode: 53d77...742 Det er like stor variasjon andre steder også. Jeg svømmer i det jeg anser som min vanlige størrelse i f.eks. Max Mara (etter konvertering fra italienske størrelser), mens Cavour sitter som et skudd. Anonymkode: b3198...6c0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå