Gå til innhold

Hvorfor har du tannlegeskrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du opplevd noe skremmende/ vondt hos tannlegen før?

Har du opplevd noe annet traumatisk som gjør at du ikke klarer å ha noen så nærme deg?

Andre grunner?

Eller kanskje du ikke vet hvorfor du har tannlegeskrekk?

Selv kan jeg noen ganger nesten sovne i tannlegestolen, men jeg har andre fobier så jeg dømmer dere ikke på noen måter. Jeg er bare nysgjerrig.

Anonymkode: 7949f...d33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har odontofobi fordi jeg trakk en tann på barneskolen uten bedøvelse. Var uten følge av voksen, og fikk beskjed om at tanna satt så løst at de ikke skulle sette bedøvelse. Den gjorde ikke det. Jeg ble holdt nede av to tannlegesekretærer pluss tannlegen som brakk løs biter av tanna (det satt en halv melketann kilt fast i voksentanna)

Skrevet

Har ingen traumatiske opplevelser bak meg når det gjelder tannlegen, men jeg har en mistanke om at foreldrene mine ikke var så nøye på tannpussing og tennlegebesøk som de burde vært i barne- og ungdomskolealder. Hadde ganske dårlige tenner og hatet å gå til tannlegen.

I voksen alder ble jeg veldig nøye på tannpuss og tanntråd og kom meg til tannlegen og rens minimum 2 ganger i året - noe som igjen kurerte skrekken etterhvert.

Anonymkode: 5b803...793

Skrevet

Da jeg bar barn falt jeg og slo meg så jeg måtte ha bro. Da jeg var i 20-årene løsnet den. Det gjorde så vondt å få sprøyte at tårene rant, og jeg så lysprikker foran øynene. Tannlegen sa jeg var så flink, for hun hadde truffet en betent nerve. Så måtte jeg ha beintransplantasjon i munnen for å få implantat. Grufull operasjon. Det var bare lokalbedøvelse, ikke lystgass eller beroligende. Gjorde vondt og det tok tid før Pinex Forte virket. Etter det var jeg ikke hos tannlege på 10 år eller så.

Anonymkode: 27634...5dc

Skrevet

Jeg har ikke det, men svarer likevel. Som barn hatet jeg å gå fordi jeg ikke taklet svære mannefingre inni munnen min. Også vanskelig for meg å puste normalt med slanger og greier i munnen. Lyder og ubehag hjelper heller ikke. 

Etter jeg kunne bestemme selv har jeg gått til kvinnelige tannleger. Og ellers slapper jeg av så godt jeg kan. Jeg kunne sovnet der. Men jeg tror det er mye pga alle sensoriske inntrykk; lys, lyder, invadering av munnen.. hehe Jeg hater det fremdeles altså. Det er utrolig slitsomt. Blir sliten av ventilasjonsanlegget på venterommet også.. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tannlegeskrekk utelukkende grunnet hvor utrolig dyrt det er. Så mer skrekk for sekretæren i kassen etter tannlegetimen.

Anonymkode: c3a56...f9a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har odontofobi pga opplevelse fra skoletannlege da jeg ble holdt nede av to tannpleiere mens tannlegen boret et hull uten bedøvelse. Jeg sluttet å gå til tannlegen etter det. Har og opplevd voldtekt på sykehus, så reagerer veldig på alt av helsesettinger.

Anonymkode: dacfa...568

• Hjerte 1
Skrevet

På grunn av skoletannlegen.

Anonymkode: 4fdba...8fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Skoletannlegen...husker at de borret uten bedøvelse...i et kaldt mur rom i kjelleren på ungdomsskolen...( Dette var da barneskolen tannlege)

Engang spilte de Karius og bakrus i full volurn mens jeg satt i stolen. 

Bare dårlige minner.

• Liker 1
Skrevet

Husker ikke den første gangen jeg var redd, men kan ikke huske å ikke ha vært redd noen gang. Husker foreldrene mine sa at siden jeg var så umulig hos tannlegen måtte pappa følge meg. Da var jeg ikke mindre redd, men skamfull i tillegg og turte ikke protestere så det synes de var en bedre løsning. Når det var borring hos skoletannlegen var dette uten bedøvelse. Husker de også trakk en tann på meg uten bedøvelse. Det var vel det at jeg ikke visste om jeg kom til å bli påført smerte eller ikke, når smerten kom, hvor lenge det ville vare, at jeg ikke fikk lov til å uttrykke at det var vondt eller at jeg ikke ville. At jeg ikke hadde noen kontroll over hva som skjedde med meg.

Heldigvis er jeg nesten kvitt tannlegeskrekken nå, mye takket være en tannlege som var flink til å trygge redde pasienter. Og mye var gjort når jeg fikk oppleve tannbehandling med bedøvelse...

Anonymkode: db315...ac9

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst pga prisen.

Anonymkode: be2dc...67a

Skrevet

Har generalisert angstlidelse og er redd for "alt", spesielt om det går lang tid mellom jeg gjør dem så angsten rekker å bygge seg opp. Så jeg går til tannlegen 4 ganger i året. Da er det alltid kjapt, billig, smertefritt og angstfritt. 

Anonymkode: 9f0a3...2ec

Skrevet

Skoletannlegen. Han var en slags sadist med minus i barnetekke, vile alltid borre uten bedøvelse, og sa aldri hva han holdt på med. Alltid like spennende å se seg i speilet etterpå, om han hadde trukket noen tenner eller bare borret eller pusset. Ødela mye for meg ut i voksenlivet, og har kostet meg utrolig mye penger. Er ikke kurert, men har funnet en snill tannlege som gir meg beroligende og loser meg gjennom det. 

Anonymkode: 75519...3dc

Skrevet

Fikk tannlegeskrekk av skoletannlegen på Berkåk på slutten av 80 tallet. Han fiket til meg i ansiktet, grep tak i haken min og klemte meg hardt å kløyp meg hardt i armen. Utførte vold mot meg på tannlegekontoret med andre ord. Med en sekretær som satt og sa at det var ingen vits å hendvende seg til henne. Det var ikke hjelp å få der.

Borret uten bedøvelse for han likte å se det gjorde vondt for meg. Fikk ofte kjeft for pussingen. pirket ekstra hardt og lenge. I dag ser jeg skoletannlegen har brune tannstein tenner. Så jeg burde kansje stoppe han en dag og kjefte?

Anonymkode: 3e187...b25

Skrevet

Hadde skrekkens tannlege fra helvete på barneskolen.  Vi var 100%sikre på at mannen elsket å torturere barn. Borret også i feil tenner og tenner uten hull. Noe som kom frem da han ble syk og vi fikk en fantastisk vikar. Selv om huet liksom har glemt det. Har ikke kroppen glemt det. Av og til får jeg flash back når jeg er hos tannlegen. Det verste er egentlig ventetiden på timen. Jeg klarer å sette meg i stolen osv. Men kroppen er i helspenn, fra dagen jeg har fått beskjed om time. 

Anonymkode: b9351...174

Skrevet
Sofakona skrev (12 timer siden):

Skoletannlegen...husker at de borret uten bedøvelse...i et kaldt mur rom i kjelleren på ungdomsskolen...( Dette var da barneskolen tannlege)

Engang spilte de Karius og bakrus i full volurn mens jeg satt i stolen. 

Bare dårlige minner.

Å fy fader,  skikkelig skrekk kulisser forsterket av Karius og Baktus.

Anonymkode: b9351...174

• Liker 2
Skrevet

Som andre nevner: skoletannlegen. Jeg tror de leitet etter mennesker med mest mulig sadistiske trekk for å ansette som skoletannlege (iallefall før). 

Og så har jeg opplevd seksuelle overgrep. Mennesker som skal fikle, tafse og klå meg i munnen med mange fingrer, "tamponger", instrumenter og mennesker så tett på fører til ekstreme brekninger og er bare en særs lite hyggelig opplevelse. 

Anonymkode: 84dfb...92a

Skrevet

Pga man aldri kan vite om borringen gjør vondt eller ikke, det er som tortur.

Anonymkode: f889e...fd2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...