AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Er helt ekstremt plaget med atopisk eksem for tiden, og har brukt over 2000kr på canoderm og hydrokortison siste måneden (har ikke fått blå resept ennå). Skal spør fastlege om henvisning til hudlege på mandag, slik at jeg kan prøve lysbehandling - men vet ikke helt hva jeg spør etter. Hvordan fungerer egentlig denne behandlingen i praksis? Hvor hyppig må man gjøre det, og hvor lang tid går det før man merker effekt? Anonymkode: a6cca...892
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Hvorfor har du eksem? Er ikke det første bud? Lysbehandling er god symptomlindring. Men eksemet har jo en årsak. Å behandle en sykdom med symptomdempende uten å søke årsak er noe helsevesenet unner seg når sykdommen ikke er livstruende. Noe som absolutt gir mening om Norge skal fortsette ha råd til gratis helsehjelp. Men det er ikke noe du, som innehaver av sykdommen, bør velge. Å finne årsaken til et symptom er tidkrevende, men ikke dermed vanskelig. Og du har jo hele livet - eller, i klartekst: du vil ha eksem livet ut, om du ikke finner og eliminerer årsakene. Anonymkode: 0bad0...c52 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Jeg har gått i lysbehandling i 4 perioder opp gjennom årene. Har også atopisk eksem. Lysbehandling har hjulpet meg hver gang. Det fungerer sånn at du blir henvist til en hudlege som kan tilby lysbehandling. Det er som et slags solarium bare at du står oppreist inni et slags kabinett. Lyset skrur seg på og du står der i et minutt eller litt mer. Jeg gikk to ganger i uka i 3-4 måneder hver gang. Det hjalp etter noen uker, men tar jo tid før du blir helt bra. Men en veldig god behandling som heller ikke koster mye. Kan absolutt anbefales! Jeg har vært helt fin og uten eksem siden siste behandling som var fra nov 19 til mars 20. Anonymkode: f187b...103 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har du eksem? Er ikke det første bud? Lysbehandling er god symptomlindring. Men eksemet har jo en årsak. Å behandle en sykdom med symptomdempende uten å søke årsak er noe helsevesenet unner seg når sykdommen ikke er livstruende. Noe som absolutt gir mening om Norge skal fortsette ha råd til gratis helsehjelp. Men det er ikke noe du, som innehaver av sykdommen, bør velge. Å finne årsaken til et symptom er tidkrevende, men ikke dermed vanskelig. Og du har jo hele livet - eller, i klartekst: du vil ha eksem livet ut, om du ikke finner og eliminerer årsakene. Anonymkode: 0bad0...c52 Dette er ikke riktig. Atopisk eksem er genetisk og arvelig. Det har som regel ingen klar årsak. Det er noe som bare skjer med huden når du har denne genetiske sårbarheten. Lysbehandling er en behandling av eksem, og ikke symptomlindring. Det er lurt å holde seg unna vaskemidler med parfyme og man må smøre huden mye med fuktighetskremer som Canoderm. Men det er ikke noe man kan gjøre som fjerner årsaken til atopisk eksem. Anonymkode: f187b...103 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor har du eksem? Er ikke det første bud? Lysbehandling er god symptomlindring. Men eksemet har jo en årsak. Å behandle en sykdom med symptomdempende uten å søke årsak er noe helsevesenet unner seg når sykdommen ikke er livstruende. Noe som absolutt gir mening om Norge skal fortsette ha råd til gratis helsehjelp. Men det er ikke noe du, som innehaver av sykdommen, bør velge. Å finne årsaken til et symptom er tidkrevende, men ikke dermed vanskelig. Og du har jo hele livet - eller, i klartekst: du vil ha eksem livet ut, om du ikke finner og eliminerer årsakene. Anonymkode: 0bad0...c52 Fordi hele familien min har det, vel? Det er jo en autoimmun tilstand som gjerne er arvelig. Jeg har hatt eksem siden jeg var baby. Har hatt noen gode år uten vesentlig eksem, nå er jeg inne i en ekstremt dårlig periode. Hva pokker har dette med saken å gjøre? Hold deg saklig om du skal delta i en diskusjon. Anonymkode: a6cca...892 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har gått i lysbehandling i 4 perioder opp gjennom årene. Har også atopisk eksem. Lysbehandling har hjulpet meg hver gang. Det fungerer sånn at du blir henvist til en hudlege som kan tilby lysbehandling. Det er som et slags solarium bare at du står oppreist inni et slags kabinett. Lyset skrur seg på og du står der i et minutt eller litt mer. Jeg gikk to ganger i uka i 3-4 måneder hver gang. Det hjalp etter noen uker, men tar jo tid før du blir helt bra. Men en veldig god behandling som heller ikke koster mye. Kan absolutt anbefales! Jeg har vært helt fin og uten eksem siden siste behandling som var fra nov 19 til mars 20. Anonymkode: f187b...103 Takk for godt svar! Anonymkode: a6cca...892
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 Jeg fikk henvisning til hudlege som hadde lysbehandling. Det var noen minutter et par ganger i uka. Husker ikke hvor lenge jeg holdt på med det, 6-8 uker var det vel. Det hjalp. Årsaker til oppbluss av eksem kan være mangel på D-vitamin eller stress så det er verdt å undersøke. Anonymkode: 0dee5...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #8 Skrevet 4. november 2022 Jeg har ikke erfaring personlig, men venninna mi har skrytt mye av sine resultater av lysbehandling. Anonymkode: 1f274...68f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #9 Skrevet 4. november 2022 Ser jeg burde nok nevnt at jeg har "utredet" meg. Blodprøvene var fine, foruten litt lav D-vitamin (men intet bekymringsverdig). Tidligere oppblussinger had gjerne vært knyttet til høsten og uker med ujevn temperatur/luftfuktighet, så dette stemmer fortsatt - selv om det er mange år siden sist jeg hadde vesentlige plager. Det var vel bare på tide igjen. Har diskutert dette med lysbehandling med fastlege tidligere i høst, men da var jeg ikke like hardt rammet og tenkte at videre bruk av canoderm og hydrokortison skulle være tilstrekkelig. Det var det altså ikke. 😅 Anonymkode: a6cca...892 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #10 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Blodprøvene var fine, foruten litt lav D-vitamin (men intet bekymringsverdig). Husker du verdiene? Skal være veldig lavt før legen blir bekymret. Anonymkode: 0dee5...d3b
AnonymBruker 42 Skrevet 4. november 2022 #11 Skrevet 4. november 2022 Har ikke personlig erfaring med det, men kjenner to stk. som tok sånn "turbo-sol" eller "UV-behandling" (på "Riksen", tror jeg) Og det hjalp dem veldig, iaf...
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #12 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Husker du verdiene? Skal være veldig lavt før legen blir bekymret. Anonymkode: 0dee5...d3b 53. Har hatt 17 før, da ble det baluba. Hun har sagt at hun gjerne vil jeg skal ligge på rundt 70, men at 53 ikke var noe å bekymre seg for heller. Fikk bare beskjed om å øke antall dråper med detremin jeg bruker daglig, så nye målinger om 3 måneder. Anonymkode: a6cca...892
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 53. Har hatt 17 før, da ble det baluba. Hun har sagt at hun gjerne vil jeg skal ligge på rundt 70, men at 53 ikke var noe å bekymre seg for heller. Fikk bare beskjed om å øke antall dråper med detremin jeg bruker daglig, så nye målinger om 3 måneder. Anonymkode: a6cca...892 Jeg hadde 54 når min eksem var verst og legen reagerte ikke ettersom normale verdier regnes fra 50 og oppover. Men etter jeg bygget opp lagrene så ble eksemet borte. Så det er kanskje verdt å forsøke. Vet det anbefales 75+ i andre land Anonymkode: 0dee5...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #14 Skrevet 5. november 2022 TS her. Kanskje vi kan reservere tråden til personer som vil dele sine erfaringer med lysbehandling, fremfor å spore av med diverse andre anbefalinger. Jeg er veganer. Jeg har ikke dyr, bruker ikke parfyme, tar D-vitamindråper hele året, passer på hva jeg får i meg og hva jeg er i kontakt med. Jeg plages når det går mot høst, dette er typisk for meg. Det eneste jeg veit kan ha gjort eksemen min så ille som den er nå, er stresset knyttet til utbruddet. Dette er en ond sirkel. Men dette er også helt irrelevant, og ikke det jeg ønsker å diskutere. Jeg vil bare høre andres erfaringer slik at jeg veit hva jeg kan forvente meg. Ja, ventetiden hos hudlege kan bli lang, men jeg veit også at fastlegen min er dyktig og tar plagene mine på alvor. Jeg veit at hun kan skrive ut andre lindrende midler i mellomtiden, og også purre på privatklinikker rundt om dersom jeg blir verre. Dette har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. 😕 Ikke meningen å virke kvass, men her ble veldig mye avsporing. Anonymkode: a6cca...892
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #15 Skrevet 5. november 2022 Hva er forskjellen på lysbehandling vi får på sykehus og lysbehandling vi får i solarium? Er ikke begge deler intens UV-stråling? Anonymkode: fba2c...506
Sciurus Skrevet 6. november 2022 #16 Skrevet 6. november 2022 Tråden er ryddet for helseskadelige råd og svar til dette. Sciurus, mod
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #17 Skrevet 6. november 2022 Kjenner to personer som har hatt veldig god behandling av det. De er også de eneste jeg vet om som har brukt det mot eksem:) Anonymkode: e3e90...dab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå