Gå til innhold

skal jeg begynne p-piller dagen jeg begynner å blø også stopper det samme dagen liksom? eller må jeg ta den før jeg begynner? hvordan vet -

Anbefalte innlegg

Skrevet

folk akkurat hvilken dag de får mensen?

Anonymkode: 75e27...930

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodet som begynner å komme ut er et sikkert tegn på at mensen har startet 😅

Anonymkode: e5d22...842

Skrevet

Hvis du skal ha beskyttelse mot graviditet så starter du på første dagen av mens. Da er du trygg fra dag 1 av. Starter du ellers i syklusen må du bruke tilleggsprevensjon i 7 dager før du er trygg

Anonymkode: 2f81f...b56

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blodet som begynner å komme ut er et sikkert tegn på at mensen har startet 😅

men er det når mensen har startet at man skal begynne med pilla eller før?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

men er det når mensen har startet at man skal begynne med pilla eller før?

Nå er det 15+ år siden jeg begynte på dem, men mener å huske at det er «første dag» man skal ta første pille, altså første dag man blør. Man kan selvsagt gruble over hva det evt. vil bety om man begynner å blø rundt midnatt, midt mellom 2 dager. Da må man bare ta et valg.

Om du er såpass redd for hva som er riktig, snakk med legen som ga deg pillene.

Skrevet

Du tar første pille på den dagen du starter å blø. Om du begynner å bli rundt midnatt, kan du ta den da og regne dagen fram til midnatt som første mensdag. Så hvis du begynner å blø ved midnatt i kveld, kan du ta første pille i kveld og regne fredag(i dag) som første mensdag. Eller du kan ta den når du står opp i morgen og regne lørdag som første mensdag. Det er jo ikke alle som har med seg pillene overalt hele tiden, og starter blødningen etter at de har reist hjemmefra mens pillene ligger hjemme, får de jo ikke tatt den før de kommer hjem likevel.

Den første gangen du starter på et (nytt) brett vil være når du har mensen. De neste gangene vil blødningen komme i løpet av den siste uka på brettet, eventuelt den uka du har pause før du begynner på nytt brett, litt avhengig av om det er 28 eller 21 tabletter på brettet. Du skal fullføre brettet og begynne på nytt brett til samme tid uavhengig av om du blør eller ikke.

Anonymkode: 49a0c...f66

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tar første pille på den dagen du starter å blø. Om du begynner å bli rundt midnatt, kan du ta den da og regne dagen fram til midnatt som første mensdag. Så hvis du begynner å blø ved midnatt i kveld, kan du ta første pille i kveld og regne fredag(i dag) som første mensdag. Eller du kan ta den når du står opp i morgen og regne lørdag som første mensdag. Det er jo ikke alle som har med seg pillene overalt hele tiden, og starter blødningen etter at de har reist hjemmefra mens pillene ligger hjemme, får de jo ikke tatt den før de kommer hjem likevel.

Den første gangen du starter på et (nytt) brett vil være når du har mensen. De neste gangene vil blødningen komme i løpet av den siste uka på brettet, eventuelt den uka du har pause før du begynner på nytt brett, litt avhengig av om det er 28 eller 21 tabletter på brettet. Du skal fullføre brettet og begynne på nytt brett til samme tid uavhengig av om du blør eller ikke.

tusen takk!!!❤️❤️❤️ men kommer jeg til å stoppe å blø dagen etter jeg tar første pilla? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

tusen takk!!!❤️❤️❤️ men kommer jeg til å stoppe å blø dagen etter jeg tar første pilla? 

Nei

Anonymkode: 2f81f...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sannsynligvis ikke. Det er individuelt hvor lenge du kommer til å blø i starten, men det er sjeldent den stopper allerede andre dagen. Hos noen stopper blødningen tidligere, hos noen kan det vare litt lenger, noen merker ingen forskjell. Dette vil stabilisere seg etter hvert, og du skal ikke justere pillene etter når du blør. Blødningen vil justere seg etter når du tar pillene.

• Hjerte 1
Skrevet

Eneste grunnen til å starte første dag i menstrasjonen er at du da prevensjonsmessig kan regnes trygg fra første pille. Du vil få en vanlig mens selv om du starter med p-pille første dag. 

Du kan helt fint starte hvilken som helst dag i syklus, men da må du bare vite at du ikke har tilstrekkelig prevensjon første 7 dagene. Så enten bruke kondom eller avstå fra samleie den uken. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...