Gå til innhold

Barn vil ikke spise middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har en 16 mnd gammelt barn som ikke vil spise middag som jeg har laget. Til nå har hun for det meste fått middagsglass men smakt noen ganger annen middag/mat fra oss og prøver nå å få hun over til vanlig middag som vi spiser. Gitt mat som mos, biter, staver. Hun spiser grøt, brødskiver, og begynt å spise litt ulikt pålegg og frukt. Er redd for at løpet nesten er kjørt rundt middag, og at hun blir skikkelig kresen.. Hvordan tilvennet dere middag til deres barn? Tips til hvordan man kan innføre ny mat? 

Anonymkode: b6328...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei 

Jeg har en 16 mnd gammelt barn som ikke vil spise middag som jeg har laget. Til nå har hun for det meste fått middagsglass men smakt noen ganger annen middag/mat fra oss og prøver nå å få hun over til vanlig middag som vi spiser. Gitt mat som mos, biter, staver. Hun spiser grøt, brødskiver, og begynt å spise litt ulikt pålegg og frukt. Er redd for at løpet nesten er kjørt rundt middag, og at hun blir skikkelig kresen.. Hvordan tilvennet dere middag til deres barn? Tips til hvordan man kan innføre ny mat? 

Anonymkode: b6328...3a0

Gi noe som  er trygt og barnet spiser sammen med noe nytt. Tilby det dere andre spiser hver gang. 

Det er ikke for sent, vår ble ett år i juni og smaker stadig vekk på nye ting og endrer preferanser. Begge våre to er ganske kresne (det er vi foreldre og), men yngste vil veldig gjerne smake på det vi spiser heller enn det han får på sin tallerken, så det er jo et triks (

Anonymkode: 3ceac...a36

Skrevet

Legg maten på tallerken, hver for seg i passende biter. Sett foran henne og ikke gjør noe mer ut av det. Spis du også samtidig som med henne. 

Anonymkode: 72501...1e9

• Liker 1
Skrevet

Vi ga normalt mat fra barnet var 6 mnd, fra 9 mnd fikk hun alt (utenom honning og kanel). 

Gi kokte grønnsaker , kjøtt/fisk, pasta/potet hver for seg, sånn at hun kan se, føle og smake på de forskjellige tingene.. La hu styre det selv, og ikke gi det noe spesielt oppmerksomhet. Smil og spør om det er godt når dere ser at hun spiser noe hun liker :) ikke prøv å mat eller press i ungen noe. De er flinke på å regulere selv. Hvis hun ikke spiser, eller spiser veldig lite så tilby en skive litt etter middagen 😊

Anonymkode: cae70...e6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...