Gå til innhold

Overnattinger på barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn i 6.klasse. Hun er sjelden på overnatting, og i såfall er det på hennes eget initiativ og bestemt i siste liten. Andre barn spør ofte om overnatting her, og da er det enten én mor som spør selv, fordi hun "vil ha fri og ut med venner", eller venner som spør, fordi foreldrene "skal noe", aldri fordi de "bare har lyst". 

Selv er jeg alene med barnet mitt, jobber stort sett 6 dager i uka + annenhver helg, så det er sjelden det passer med overnatting, men jeg er bevisst på å gjengjelde tjenesten om barnet mitt har sovet et sted. Jeg har generelt lite overskudd til overnattinger, det er kun ett barn jeg trives med å ha her, fordi det er "så enkelt".

Hva tenker dere om overnattinger? Er jeg sær som ikke prioriterer dette? Det er riktignok ikke noe barnet mitt maser om, men jeg vet ikke om det er fordi hun "vet" at jeg kommer til å si nei..

Anonymkode: c0ea2...1c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en på samme alder og han vet jeg som regel alltid sier ja til sånt men han synes selv det er stress og masete.. 😄 Da er det lettere å ha gamingnetter og prate på discord så kan han bare logge av når han er lei. Kanskje samme greie for henne?

Vi har og periodevis hatt mye mas fra en forelder og to som trenger barnevakt men mitt barn leker jo aldri med deres barn på fritiden så vi sier som regel nei. Hvis foreldrene trenger barnevakt for de gå et annet sted så lenge det ikke er krise.

• Liker 2
Skrevet

Ungene mine er aldri på overnatting pga behov for barnevakt.  De har i innimellom en hel gjeng som overnatter- fordi vi har god plass til det og de har det gly.  Litt stress, men de har det gøy. Har ingen problem å ha overnatting her en gang i måneden.  (da en av gangen) Begge to har en god venn som det er null stress med overnatting.  Skulle ønske de ble invitert bort mer da de var små, bra å lære seg å være med andre.

Anonymkode: 18bcf...33c

• Liker 1
Skrevet

De får ha så mange overnattinger de vil i helgene. Har vel hatt 4 unger ekstra noen ganger. Litt stress, men barna får så mange gode minner 🙂 Men er jeg sliten så godtar barna dette. 

Anonymkode: ad611...d0e

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har ofte andre barn på overnattinger (aldri for barnevakt, det er bare fordi de synes det er gøy). For enkelte barn er fordelingen ganske skjev slik at de sover mye oftere her enn mitt barn sover der mens for andre er det mer jevnt. For meg er det viktig å prioritere dette og vi sier alltid ja til overnatting så fremt vi ikke har planer. Barna er uansett opptatt med sine egne ting og forstyrrer ikke oss så det er ikke som om overnattingsbesøk er uforenlig med å slappe av i helgene. Når det er sagt legger jeg meg ikke opp i om andre barn/foreldre inviterer mitt barn til dem like ofte som deres barn er hos oss, for meg er det viktigere at de er sammen og ikke hvor de er. 

Skrevet

Vi har ofte overnattinger og hun overnatter ofte borte, selv om vi må hente henne ca 50% av gangene. 

Syns det er hyggelig med ekstra barn i heimen og ofte syns jeg min blir enklere, når hun har noe å gjøre

Skrevet

Har ei jente på samme alder. Hun har ofte overnattingsbesøk og er ofte på overnatting selv. Og det er alltid fordi de har lyst. Jeg syns egentlig ikke det er noe stress at hun har besøk. De styrer og ordner selv, og det er aldri noe mas. 

Anonymkode: 3f5b9...b29

Skrevet

Jeg synes det er mye mas med overnatting, fordi barna blir selvsagt lei av å være på rommet og skal henge med meg i stua. Da får jeg ikke sett det jeg vil på tv, må lage mat til en ekstra og ta hensyn til hva de liker/vil ha, må passe på at de legger seg før meg og ikke holder meg våken (jeg liker å sove tidlig), ekstra rydding. Føles bare veldig EKSTRA, fordi jeg hele tiden føler jeg må gjøre noe for å sørge for at de har en fin overnatting hos oss. Det blir liksom ikke avslapping, som man gjerne trenger i noen helger.

TS

Anonymkode: c0ea2...1c1

Skrevet

Du har jo tydelig et kontrollbehov ifht hvordan kveldene skal forløpe, og da forstår jeg godt at det er stress med avvikene som overnatting medfører. 

Da mine barn drev m overnattinger på den alderen, senket jeg lista betraktelig for nettopp å slippe og måtte kreve og tilpasse.

Jeg forsvant inn på soverommet mitt og så det jeg ønsket der, vi spiste enkel mat eller bestilte noe alle likte, og leggetid ble ikke prioritert annet enn alle i seng til midnatt ca. En fin overnatting sørget barna for selv, men ved evt uenigheter hjalp jeg dem litt. De hadde fri tilgang på playstation og et utvalg spill og filmer, samt den maten som fantes i hus. 

Så i motsetning til deg, så følte jeg at overnattinger ga mer mulighet til avslapning. Litt ekstra å rydde opp i etterkant bare.

Anonymkode: b8590...a77

Skrevet

Jeg kjenner jeg gruer meg til de begynner med det. Foreldrene har allerede begynt å mase om overnatting. Jeg har sagt ja til å ha barn hjem til oss. Det syns jeg bare er koselig, men barnet mitt får ikke lov til å overnatte hos andre. 

Anonymkode: c8861...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...