AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Altså, hvis en etter loven er arveberettighet men er spesifikt utelatt som arving i testamentet. Anonymkode: 410d2...515
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 "Arveloven § 87.Rett til innsyn i testament hos tingretten etter arvelaterens død Er arvelateren død og etterlater seg et testament, kan den som uten testamentet ville ha hatt rett til arv etter loven, kreve innsyn i testamentet hos tingretten. Den som er tilgodesett i testamentet, kan kreve innsyn i den delen av testamentet som gjelder hans eller hennes rettigheter i boet. Retten kan også ellers gi innsyn i testamentet i den utstrekning den som ber om innsyn, har behov for dette for å kunne vurdere sine rettigheter i boet. Foreligger det et gjensidig testament, er innsynsretten etter første og annet punktum ved den førstavdødes død begrenset til den delen av testamentet som gjelder arven etter den førstavdøde."
CAPS LOCK Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Nei. Man får ikke automatisk tilsendt testamentet hvis man er utelatt som arving i testamentet. Lov om arv og dødsboskifte § 90: "Foreligger det et testament, skal retten uten opphold gi melding til den eller dem som etter testamentet har rettigheter i boet, om disse rettighetene." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Skrevet 5. november 2022 Om teksten i loven er vrien å forstå, her en en historie fra virkeligheten om hvordan det fungerer: Min barnløse tante døde. Arving etter loven var min far, som eneste søsken (foreldrene var døde for lenge siden). Ingen visste at hun hadde skrevet testament der hun bestemte at arven skulle deles mellom mine to sønner på 16 og 19 (hennes eneste grandnevøer, så ingen urettferdighet i tilfelle noen henger seg opp i det). Et par uker etter dødsfallet kom det to brev i posten fra tingretten. Et til meg (som foresatt til sønnen på 16) og et til 19-åringen. Innholdet var kopi av testamentet og et infobrev. Min far hørte ikke noe. Altså: arvingene etter testamentet fikk info, ikke han som ville vært arving uten testament. Anonymkode: aea8e...6b6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Det stemmer som nevnt over her. Men hadde man vært arving etter loven dersom det ikke finnes testament kan man be tingretten om å få se på testamentet. Dette tilfelle man vil bestride det. Anonymkode: 636a7...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå