AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Del Skrevet 4. november 2022 Hvordan funker dette igjen? Jeg vurderer å kjøpe litt dyrere leilighet enn det jeg har, og vil kjøpe før jeg selger. Jeg har 1 mill i lån nå. Leiligheten er verd ca 4mill og har da en egenkapital på nåværende leilighet på ca 3mill. Jeg vurderer å kjøpe ny leilighet til ca 5mill. Må jeg da søke mellomfinansiering på 5mill og ha det til jeg har solgt og overdratt den gamle leiligheten til nye kjøpere? Eller får jeg mellomfinansiering på 2mill, siden jeg har 3mill i egenkapital? Er mellomfinansieringen dyrere enn vanlig boliglån, hva ligger dette på ca? Jeg ønsker å overta evt ny leilighet før jeg overdrar min gamle, så jeg slipper å "mellomflytte", den perioden må jeg vel betale på "gammelt lån" og mellomfinansiering samtidig, til jeg får utbetalt kjøpet fra nye eiere? Eller kan noe av dette gjøres om til vanlig boliglån om det har rimeligere rente? Jeg vet mellomfinansiering er avdragsfritt og jeg kan også få avdragsfritt på mitt eksisterende lån. Jeg kan få boliglån opp til 3mill, men om jeg kjøper leilighet til 5mill, trenger jeg bare 2mill i lån når jeg har solgt gammel leilighet. Lurer, da jeg tenker kanskje jeg sitter med to leiligheter samtidig feks i 2mnd. Anonymkode: 25617...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toyah Skrevet 4. november 2022 #2 Del Skrevet 4. november 2022 Disse spørsmålene bør du ta med banken din. Det er de som sitter med hele bildet. Men vær klar over at mange sliter med å få solgt for øyeblikket. Det kan være du må sitte med din gamle bolig lenger enn 2 måneder. Mellomfinansiering kan for øyeblikket være skummelt for økonomien 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Del Skrevet 4. november 2022 Du må ha mellomfinansiering på 5 mill kr. Egenkapitalen din er jo bundet i leiligheten til den er solgt og overlevert selger. Da er ikke de 3 mill penger du kan betale ny leilighet med. Og ja, mellomfinansiering er litt dyrere enn vanlig boliglån. Anonymkode: b4bfb...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 5. november 2022 #4 Del Skrevet 5. november 2022 Hadde ikke turt å kjøpe først slik markedet er nå. Selg heller med lang overtagelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #5 Del Skrevet 5. november 2022 Jeg har mellomfinansieringslån på over 8 millioner akkurat nå, helt alene 😄 Solgte først, ellers hadde jeg vært rimelig stressa 😜 Anonymkode: 9545d...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har mellomfinansieringslån på over 8 millioner akkurat nå, helt alene 😄 Solgte først, ellers hadde jeg vært rimelig stressa 😜 Anonymkode: 9545d...4bd Hvilken bank og hva er renta på mellomfinansierings lånet? Hvor mye ca lån sitter du med når du har solgt ditt gamle og hva er renta på det? Ts Anonymkode: 25617...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Del Skrevet 5. november 2022 Vi hadde mellomfinansiering et par måneder i sommer. Den renta lå cirka 2 prosentpoeng høyere enn vanlig boliglånsrente. I dag ville det vært rimelig dyrt i lengden. Har du virkelig 0 egenkapital utover det som er bundet opp i leiligheten? Altså cash på konto? Dette trenger du ikke mellomfinansiere i så fall. Anonymkode: 2e038...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #8 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du må ha mellomfinansiering på 5 mill kr. Egenkapitalen din er jo bundet i leiligheten til den er solgt og overlevert selger. Da er ikke de 3 mill penger du kan betale ny leilighet med. Og ja, mellomfinansiering er litt dyrere enn vanlig boliglån. Anonymkode: b4bfb...cf5 Nei. Hun får gammelt lån på 1 mill, nytt lån på 2 mill og mellomfinansieringslån på 3 mill. Det er hele poenget med mellomfinansiering, at du må ha en løsning for sikkerheten så lenge du ikke har solgt i mellomtiden. Renta på mellomfinansiering nå er 6-7%. Anonymkode: 037d6...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #9 Del Skrevet 5. november 2022 Jeg kjøpte i 2016 og hadde mellomfinansiering på 800 000. Den gangen var renten på mellomfinansieringen rundt 5%. Kan tenke meg den er ganske mye høyere nå... Og en liten påminnelse og advarsel er på plass. Det er mange som sliter med å selge leiligheter og boliger nå, selv leilighetstyper og boliger i områder som før ble revet vekk dagen etter første visning. Jeg følger litt med fordi jeg er interessert i annonser på Finn, og er helt målløs over hvilke leiligheter som nå blir liggende, uke etter uke, uten å bli solgt. Det skjedde aldri for bare noen måneder siden. Jeg har fulgt med de siste 5 årene i et bestemt område. Anonymkode: c49ef...d1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå