Gå til innhold

Klarer du å glemme utroskap?

Friendss

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

Krøll sammen et ark. Si unnskyld til det. Brett opp arket igjen. Prøv å gjøre alt for at det skal bli rett, som før du krøllet det. Bruk strykejern om du vil.
Ser det likt ut som før skaden skjedde?

Nei.

Akkurat dette skjer med utroskap også. Det går verken an å tilgi eller glemme, uansett hvor mye man har lyst.

Anonymkode: f8b4c...ec1

Evt kan man være et par som liker å brette papirfly og dermed ikke bryr seg så mye om bretten på arket. Istedet for å skal ha plettfrie ark som ikke kan brukes til noe. 

Problemet er ikke utroskap, men den naive og barnslige holdningen og forventningene vi har til seksuell eksklusivitet.

Anonymkode: 1b16d...786

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker at jeg sliter litt med begrepet å tilgi. Hva betyr det egentlig å tilgi? 
jeg har klart å legge det bak meg. For at det skulle gå gjorde vi noen grep. 
Først måtte jeg få tid og luft til å tenke gjennom hva jeg faktisk ville. Ville jeg bli? Hva var grunnen til å bli? Jeg måtte være helt sikker på at jeg ønsket å bli, ikke at jeg var redd for å gå. 
så prater vi mye(!) tok opp ting som var vanskelig i forholdet før utroskapen, og hva vi ønsket for framtida. Jeg fikk stille alle de vanskelige spørsmålene og han svarte. Før han fortalte om utroskapen så jeg at det hadde spist han opp, han var helt ødelagt. Etterhvert som vi fikk snakka ble han mer og mer seg selv igjen. 
Da vi var klar for å gå videre måtte vi legge det bak oss. Det er ikke noe jeg kan dra opp i tide og utide i krangler osv. En periode i starten kom det episoder jeg syntes var vanskelige. Da sa jeg det, vi pratet og ble ferdige. 
Den sommeren prioriterte vi oss, vi møtte såvidt familie og venner, men vi prioriterte tid sammen, uten forstyrrelser. 
Vi vet begge at det har skjedd, men det er ikke noe vi går å tenker på, og konsekvensen er at vi måtte ta tak i en del ting som vi burde snakka om lenge før. 

Anonymkode: 8301f...e6c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friendss skrev (På 4.11.2022 den 15.48):

Hvordan klarer du å tilgi og legge utroskap bak deg? 

Det var ingen problem, vi snakket som to voksne mennesker. Han gjorde en tabbe, og jeg tilga. Case closed, tenker ikke på det som noe arr, men som en del av livet. 

Anonymkode: ae30a...b85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap er oppblåst og folk liker å lage drama rundt det. Hadde folk flest vært opplyst, så vet de at slikt kan skje, og dermed lager man ikke drama, men løser det med å kommunisere. Det skjer de fleste, likevel skal veldig mange lage massevis med drama og late som det er verdens største sjokk. Det er helt vanlig, skjer i aller slags hjem, og blant alle typer mennesker. Det er mye vanskeligere at man er blitt to forskjellige mennesker, enn å kunne tilgi en man elsker for å ha vært utro.

Anonymkode: bf109...5aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en glemme det? 
Tilliten og kjærligheten er trampet på, og da må en avslutte og komme seg bort fra et liv med mange år med sinne, sorg og en følelse av nedverdiget 

Anonymkode: 17dba...55e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Krøll sammen et ark. Si unnskyld til det. Brett opp arket igjen. Prøv å gjøre alt for at det skal bli rett, som før du krøllet det. Bruk strykejern om du vil.
Ser det likt ut som før skaden skjedde?

Nei.

Akkurat dette skjer med utroskap også. Det går verken an å tilgi eller glemme, uansett hvor mye man har lyst.

Anonymkode: f8b4c...ec1

Ja. Noe ureparerbart som blir ødelagt når den ene gjør noe sånt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Evt kan man være et par som liker å brette papirfly og dermed ikke bryr seg så mye om bretten på arket. Istedet for å skal ha plettfrie ark som ikke kan brukes til noe. 

Problemet er ikke utroskap, men den naive og barnslige holdningen og forventningene vi har til seksuell eksklusivitet.

Det er da enormt stor forskjell på å brette papirfly sammen og at den ene krøller sammen arket til en ball... Det ene er begge inneforstått med, det andre er et svik og foregår bak ryggen på partner. 

Anonymkode: cd079...97a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Noe ureparerbart som blir ødelagt når den ene gjør noe sånt.

Det er da enormt stor forskjell på å brette papirfly sammen og at den ene krøller sammen arket til en ball... Det ene er begge inneforstått med, det andre er et svik og foregår bak ryggen på partner. 

Prøver du med vilje å ikke forstå den billedlige metaforen? Helt utrolig hvilken tunnelsyn folk har når de leser her inne. Poenget er at man I UTGANGSPUNKTET ikke bør ha latterlige og uforholdsmessige forestillinger om hvordan et samliv skal være. Da er det hverken noen som krøller arket eller har et problem med krøllete ark i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøver du med vilje å ikke forstå den billedlige metaforen? Helt utrolig hvilken tunnelsyn folk har når de leser her inne. Poenget er at man I UTGANGSPUNKTET ikke bør ha latterlige og uforholdsmessige forestillinger om hvordan et samliv skal være. Da er det hverken noen som krøller arket eller har et problem med krøllete ark i utgangspunktet. 

Klarer du virkelig ikke å se forskjellen på å sammen bestemme at seksuell eksklusivitet ikke er for dere, versus at den ene bestemmer det for den andre men uten at vedkommende er klar over det?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utroskap er oppblåst og folk liker å lage drama rundt det. Hadde folk flest vært opplyst, så vet de at slikt kan skje, og dermed lager man ikke drama, men løser det med å kommunisere. Det skjer de fleste, likevel skal veldig mange lage massevis med drama og late som det er verdens største sjokk. Det er helt vanlig, skjer i aller slags hjem, og blant alle typer mennesker. Det er mye vanskeligere at man er blitt to forskjellige mennesker, enn å kunne tilgi en man elsker for å ha vært utro.

Anonymkode: bf109...5aa

Utroskap er svik, og ofte et svik den utro selv ikke tåler fra sin partner igjen.  Greit at du ikke har problem med det om din partner er utro, men å kalle andre mennesker latterlige fordi de er utstyrt med følelser og moral, blir for dumt.  Folk som er utro kunne valgt å vært ærlige med sin partner. Ærlighet er basis for partnerskap. Hvorfor tilgi en man elsker, når den samme personen med vitende vilje gjør deg vondt?  Utroskap er et valg. Som mange sier, man snubler ikke inn i folks kjønnsorganer. Alle vet om de er i et monogamt eller åpent forhold, så da vet man også når man velger å bedra partneren.

Anonymkode: 2f99c...e0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om man har den holdningen går man ikke inn i et eksklusivt forhold og sårer den man skal være mest glad i her i verden. 

Anonymkode: e9f67...017

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det sitter i, flere år etter han var utro og etter at forholdet tok slutt. Jeg tar med meg den samme usikkerheten inn i nye forhold, men det avhenger mye av mannen og forholdet hvor usikker jeg blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å glemme det, og skulle ønske jeg kunne påføre henne den samme smerten som jeg opplevde.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var utro mot meg hele forholdet. Gjorde det slutt da jeg fant det ut for han var såpass god til å skjule det. 
Men det ødelegger meg den dag i dag.. 

Jeg er nå i et nytt forhold og er livredd for at min nåværende kjæreste skal være utro. Har heller ikke mistanke om det, men når man har opplevd det tidligere, så sitter det et lite «stikk» inne i deg som gjør deg redd. 

Min eks har virkelig ødelagt meg.. jeg overtenker og er ofte redd for at typen skal gjøre noe dumt

Anonymkode: 1ed79...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg har heller ikke behov for det fordi jeg ser ingen grunner til å fortsette forhold med noen som ligger med andre enn meg. 

Anonymkode: d5486...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi nei, legge bak seg delvis… Men kjærlighet dør sakte….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarte ikke å tilgi eller legge det bak meg. Han var utro over flere år og inrømmet ingen ting før etter at jeg hadde flyttet.

Jeg har det mye bedre nå!

Anonymkode: cf0a9...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilga, under forutsetning av at jeg fikk et "free pass". Dvs. at jeg også fikk ligge med noen andre. Det ble akseptert, jeg kontaktet en gammel flamme som var mer enn villig, og som jeg savnet litt, og vi hadde en ganske så heftig helg for å si det slik :)

Nå er vi skuls, og vi går videre livet.

Anonymkode: 76d6f...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte etter veldig mye om og men å legge det bak meg. Jeg glemte det aldri, men jeg gav forholdet en sjanse til, etter mye gråt og fortvilelse fra hans side... Gikk helt ok til han var utro igjen, 4 år senere. 🙃

Anonymkode: 21460...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den utro sin oppgave å ta de tunge løftene , sitte i førersete for prosessen, lese seg opp på metoder og hva som bør gjøres.

Problemet er at de aller aller fleste utro ønsker å feie under teppet. Vil ikke snakke om det og etter noen uker blir sure når det taes opp. Og da er det ikke deres feil at den bedratte ikke klarer å se fremover!

Utro håndboka de fleste følger betyr nekte, minimering, ikke tilstå mer en kan bevises, juge om hvor lenge/aktivitet osv , ALDRI VÆRE ÅPEN OG ÆRLIG. På den måten vil den bedratte måtte forholde sewg tuil nye opplysninger i måneder og år etterpå. Som setter helingsprosessen tilbake til 0 hver gang.

Den bedratte vil aldri glemme, kanskje tilgi hvis den utro viser ekte anger. Men de fleste gjør ikke det.

Anonymkode: 397b2...f39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...