AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Vi skal feire sammen med svigers og svigerinne m/fam denne julen. Det gjorde vi også for to år siden, og den gangen var jeg helt utslitt etter julen. Ikke fordi det var "noe galt", men fordi svigerfamilien har et helt annet behov for sosial kontakt enn det vi har. For to år siden var hele storfamilien sammen 4 dager på rad. Det var julaften hos en av familiene, førstedag hos en annen, og andre dag hos den tredje familien. Og når det i tillegg ble invitert til middag den fjerde dagen pga feiring av bryllupsdag, gråt både jeg og den mellomste ungen pga vi var så slitne av å farte rundt. Jeg sa klart i fra til mannen at slik vil jeg ikke ha det en gang til. Jeg må også ha tid til å slappe av i julen, og det var han helt enig i. Jeg må understreke at det overhodet ikke har å gjøre med at jeg ikke liker svigerfamilien. De er helt supre hele gjengen, det er bare det at det blir så MYE. Og jeg hadde syntes akkurat det samme om det hadde dreid seg om min egen familie, men der er de ikke like ivrige på besøk i utgangspunktet, så det blir ikke en problemstilling. 😉 Uansett - nå venter ny jul sammen med svigerfamilien og allerede i august var det i gang med full planlegging av nok en jul spekket med julebesøk. Vi er allerede invitert ut både julaften, første juledag og nyttårsaften, og så kjenner jeg at det ligger en forventning i at vi også inviterer til besøk en av dagene. Og så er det jo nok en bryllupsdag i romjulen, selv om det ikke er invitert noe i den forbindelse ennå. Jeg har så lyst til å si at vi ikke ønsker å være med på alle disse tilstelningene, men så har dessverre svigerfar fått en alvorlig diagnose, så vi føler ikke at vi kan si nei.... Tenk om det blir hans siste jul, liksom. Det er ingenting som tilsier at dette kommer til å gå fort, men man vet jo aldri med slike diagnoser. Så nå kvir jeg meg til nok en jul med fullt program og liten tid til avslapning og kos hjemme. Jeg ønsker rett og slett ikke å ha det sånn, men jeg føler ikke vi kan slippe unna heller. Tenk hvis det plutselig går dårlig med svigerfar, og vi valgte å ikke være til stedet hele hans siste jul...... Anonymkode: f527a...c6c 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Jeg føler med deg ❤️ Er i en lignende situasjon selv og gruer meg hver gang. Mannen er vant til et sånt opplegg og synes det er supert med masse besøk som går slag i slag. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg fort blir syk av for mye stress og lite hvile. Jeg må ha noe egentid og ro mellom slagene for å fungere, men han skjønner ikke det helt. Det er fint at din mann har forståelse for ditt synspunkt på dette. Kan du kanskje la han ta barna til besøk en dag uten at du trenger være med? Jeg skjønner at situasjonen er vanskelig mtp syk svigerfar, men du skal ikke måtte gå rundt å grue deg til julen. Anonymkode: 84ad7...023 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #3 Skrevet 5. november 2022 Takk for svar. Trist å høre at du kjenner på litt av det samme. Jeg synes det virker så passivt-aggressivt å sende resten av familien på julebesøk og bli hjemme selv. Er redd de skal tro at jeg sitter hjemme og furter eller er sur for noe. 🙈 Dessuten kjenner jo en av ungene også på at det blir litt mye, så da blir jo i såfall 2/5 av familien hjemme, og det virker i hvertfall rart...😬 Æsj, det blir sikkert til at vi føler at vi "må" delta på alt, og så ender vi opp utslitt i år også. Hvile får man gjøre i graven... 🤪 Anonymkode: f527a...c6c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Skrevet 5. november 2022 Det er jo fortsatt julaften som er den «viktigste» dagen, så jeg hadde prioritert julaften og en dag til, da har dere stilt opp for svigerfar på de viktigste dagene. Også skal du ikke se bort i fra at svigerfar er sliten selv, siden han har fått en diagnose som du skriver. Så det er ikke sikkert at han orker alt han heller ♥️ Anonymkode: aa6dd...1f3 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 Bare lat som du er blitt syk mens resten drar på besøk, virk skikkelig lei deg Anonymkode: 3c9b4...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 Så dere er bedt ut julaften, 1juledag og nyttårsaften. 3 av 8 dager. Skal altså være hjemme 5 av 8. Samme som svært mange andre. Her er det jo du som har et problem, ikke hans familie. Fake sykdom og bli hjemme 1 juledag. Anonymkode: 665ad...398 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så dere er bedt ut julaften, 1juledag og nyttårsaften. 3 av 8 dager. Skal altså være hjemme 5 av 8. Samme som svært mange andre. Her er det jo du som har et problem, ikke hans familie. Fake sykdom og bli hjemme 1 juledag. Anonymkode: 665ad...398 Hyggelig av deg å svare, selv om jeg ikke skjønner den aggressive tonen. Hadde også vært fint om du tok deg tid til å lese hele innlegget. Som jeg har skrevet, ligger det også en forventning der om at vi inviterer en dag, samt at det nok blitt en feiring av bryllupsdag. Selv om disse dagene ikke er avklart ENNÅ, er de basert på erfaringer fra tidligere år. Så da er vi oppe i 5 dager med besøk sammen med de samme folka, ikke "bare" 3. Hjemme 5 av 8 dager, sier du. Så vidt jeg vet er det noen arbeidsdager innimellom der også - det er ikke alle som har mulighet til å ta fri hele romjulen. Så hjemmedager kan vi nok se langt etter denne julen . Anonymkode: f527a...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #8 Skrevet 5. november 2022 Er det mulig f.eks å sette en absolutt grense for leggetid for deg og den av barna som også blir sliten? Da kan dere to trekke dere tilbake med julelitteratur og julepysj, og ta det med ro f.eks hver dag fra kl 20. Jeg kan kjenne meg igjen i det at slike julebesøk er veldig heftige. Det er sikkert andre ting som feiler familien til mannen din også, men du legger kanskje ikke merke til det, på grunn av julestøy, og at du ikke kjenner dem så godt. Husker en gang fra min egen juletid, da datteren min hadde blitt helt hyper og dritsliten av masse mas, gaver og sen leggetid. Hun må ha vært max f år, kanskje yngre. Min mor og min tante var i harnisk over at jeg kunne finne på det overgrepet de mente det var å legge barnet kl 23 på selveste julaften. De mente det skulle være fri leggetid, og at datteren min skulle bestemme selv. Etter årevis med slike episoder, har jeg gradvis trukket meg mer og mer unna min egen familie. Nå nyter vi juletiden barna og jeg, femte året på rad uten å la de eldre familiemedlemmene ødelegge kosen for oss. Vi feirer hjemme hos meg, og alle er fornøyde med dette, untatt de gamle som ikke får besøk. Når folk trakker over grensene til egne familiemedlemmer i årevis, blir det til slutt slik at man bestemmer seg for å sette en kontant grense. Da blir de krevende eldre familiemedlemmene til slutt sittende alene. med sine krav og giftige kommentarer. Det er bedre om du kan sette grenser for deg selv nå, så varer kanskje disse relasjonene hele livet. Anonymkode: 0c591...df4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #9 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (På 4.11.2022 den 15.47): Vi skal feire sammen med svigers og svigerinne m/fam denne julen. Det gjorde vi også for to år siden, og den gangen var jeg helt utslitt etter julen. Ikke fordi det var "noe galt", men fordi svigerfamilien har et helt annet behov for sosial kontakt enn det vi har. For to år siden var hele storfamilien sammen 4 dager på rad. Det var julaften hos en av familiene, førstedag hos en annen, og andre dag hos den tredje familien. Og når det i tillegg ble invitert til middag den fjerde dagen pga feiring av bryllupsdag, gråt både jeg og den mellomste ungen pga vi var så slitne av å farte rundt. Jeg sa klart i fra til mannen at slik vil jeg ikke ha det en gang til. Jeg må også ha tid til å slappe av i julen, og det var han helt enig i. Jeg må understreke at det overhodet ikke har å gjøre med at jeg ikke liker svigerfamilien. De er helt supre hele gjengen, det er bare det at det blir så MYE. Og jeg hadde syntes akkurat det samme om det hadde dreid seg om min egen familie, men der er de ikke like ivrige på besøk i utgangspunktet, så det blir ikke en problemstilling. 😉 Uansett - nå venter ny jul sammen med svigerfamilien og allerede i august var det i gang med full planlegging av nok en jul spekket med julebesøk. Vi er allerede invitert ut både julaften, første juledag og nyttårsaften, og så kjenner jeg at det ligger en forventning i at vi også inviterer til besøk en av dagene. Og så er det jo nok en bryllupsdag i romjulen, selv om det ikke er invitert noe i den forbindelse ennå. Jeg har så lyst til å si at vi ikke ønsker å være med på alle disse tilstelningene, men så har dessverre svigerfar fått en alvorlig diagnose, så vi føler ikke at vi kan si nei.... Tenk om det blir hans siste jul, liksom. Det er ingenting som tilsier at dette kommer til å gå fort, men man vet jo aldri med slike diagnoser. Så nå kvir jeg meg til nok en jul med fullt program og liten tid til avslapning og kos hjemme. Jeg ønsker rett og slett ikke å ha det sånn, men jeg føler ikke vi kan slippe unna heller. Tenk hvis det plutselig går dårlig med svigerfar, og vi valgte å ikke være til stedet hele hans siste jul...... Anonymkode: f527a...c6c Det er ikke bare andres behov som skal dekkes. Om du har behov for å trekke deg litt tilbake, gå en tur eller være litt for deg selv skal det respekteres. Jeg blir også litt mettet av romjulen. Det er 3 obligatoriske dager med familieselskap, pluss bursdag for barnet mitt. Jeg kveles av for mye folk og selskap og trenger også å trekke meg litt tilbake og bare få fred Anonymkode: 2b7fb...242 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #10 Skrevet 5. november 2022 Syns man har all rett til å lage sine egne juletradisjoner, jeg. Vi har det slik at vi ber familie hit, så får de som vil komme:) , men vi farter ikke land og stand rundt og stresser oss selv og ungene for å leve opp til 30/40- år gamle juletradisjoner fra forrige generasjon. Syns generelt når man blir en egen familie så skal man ikke følge foreldrene sine i selskapslivet.. man bør lage sitt eget og heller inkludere dem inn. Julaften og kanskje en dag til er hyggelig å feire med familie -men vi liker også å kunne ha besøk av venner med barn etc, kanskje reise på hytte i romjulen. Syns ikke noen skal være fornærmet for det. Kan godt være Anonymkode: a8200...956 1
Gjest supernova_87 Skrevet 5. november 2022 #11 Skrevet 5. november 2022 Oh, jeg skjønner dette dilemmaet! Verden er jo mer tolerant for ekstroverte og de som har stort behov for sosialt stimuli. Uten at det er noe galt med de som har mer behov for ro. Men man må fremme sine egne behov! Og det er ofte vanskelig i en verden som ikke helt forstår det, og at det handler om helsa og livskvalitet, men begynner å tolke det i verste mening. Mitt beste tips er å møte opp men si at man bare kan bli med 2 timer en av dagene. Altså med tanke på dette med svigerfar. Men hadde det ikke vært det med hans helse, så tror jeg at jeg ville vært ærlig om mine behov. Sagt at "For meg blir det for mye med så mye tilstelninger, selv om jeg liker det så godt!" og så sagt at vi tok en dag hjemme hos oss i familien på 1.dag. Eventuelt hva enn du egentlig har behov for. Eller kanskje også hoppet over julefeiringer. 1 år bare kjernefamilien, og neste år med slekta. For det er jo noe med at man kan greie det annenhver jul, men når man vet at det blir like ille neste år, så gruer man seg hvert år.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #12 Skrevet 5. november 2022 Så heldig dere er som Jar noen rundt dere som vil feire jul med dere tenker jeg. Anonymkode: d1dd4...9a6 1
Gjest supernova_87 Skrevet 5. november 2022 #13 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så heldig dere er som Jar noen rundt dere som vil feire jul med dere tenker jeg. Anonymkode: d1dd4...9a6 Det går vel fint an å se at man er heldig som har noen rundt seg som vil feire jul med en, og samtidig ha andre behov som man også vil dekke. Eller er det mening tenker du at man er så takknemlig og føler seg så heldig at alle andre behov fordufter?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #14 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så heldig dere er som Jar noen rundt dere som vil feire jul med dere tenker jeg. Anonymkode: d1dd4...9a6 Ja, det er jo bare ensomme mennesker som legitimt kan lufte sine problemer, er det så? Anonymkode: aceda...74f 1 1
Serafina. Skrevet 5. november 2022 #15 Skrevet 5. november 2022 Jeg forstår deg godt TS, da jeg synes tre dager på rad med mer eller mindre de samme menneskene er i overkant. Og det er jo ikke fordi det ikke er hyggelig, men det tar enormt mrd energi for meg. Hvis det er de samme folkene dere skal være sammen med i alle selskapene kan dere godt si nei til et par invitasjoner. Dere bestemmer selv hva dere skal gjøre i julen, selvom du føler sterke forventninger. Selv har jeg begynt å gå hjem tidligere, da det er forventninger om «eviglange» juleselskaper i familien. Å tilbringe f.eks. to selskaper med svigerfar bør vel dekke behovene deres? Jul og juleselskaper er hyggelig, men kan være energikrevende for noen av oss. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå