mangolassie Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Jeg sliter med alvorlig PMS – eller PMDD som det kalles, når det blir så ille at det ødelegger livet. Hver måned etter eggløsning synker humøret, og jeg blir mer og mer deprimert helt til jeg føler meg i et bunnløst svart hull de siste dagene før menstruasjon. Det gjør at jeg mister all glede ved livet, klarer ikke å ta vare på relasjoner eller på barnet mitt, og lurer hver gang alvorlig på om jeg kommer til å komme ut av det på andre enden. Så, når mensen kommer, er det som om mørket letter med et knips, våkner om morgenen og kjenner meg vanlig igjen. Noen andre her med lignende erfaring? Noen som har prøvd ting som virker? Jeg kommer ikke til å begynne med p-piller igjen, da jeg får helt uutholdelige bivirkninger. Hormonspiral er blitt foreslått, og antidepressiva i lutealfasen (mellom eggløsning og menstruasjon).
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Føler ekstremt med deg, har det helt likt. De siste dagene av det helvete et livet mitt så svart og jævlig at det kan ikke beskrives Og det blir bare verre for hvert år.. Anonymkode: bc8cf...cde
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 mangolassie skrev (17 minutter siden): Jeg sliter med alvorlig PMS – eller PMDD som det kalles, når det blir så ille at det ødelegger livet. Hver måned etter eggløsning synker humøret, og jeg blir mer og mer deprimert helt til jeg føler meg i et bunnløst svart hull de siste dagene før menstruasjon. Det gjør at jeg mister all glede ved livet, klarer ikke å ta vare på relasjoner eller på barnet mitt, og lurer hver gang alvorlig på om jeg kommer til å komme ut av det på andre enden. Så, når mensen kommer, er det som om mørket letter med et knips, våkner om morgenen og kjenner meg vanlig igjen. Noen andre her med lignende erfaring? Noen som har prøvd ting som virker? Jeg kommer ikke til å begynne med p-piller igjen, da jeg får helt uutholdelige bivirkninger. Hormonspiral er blitt foreslått, og antidepressiva i lutealfasen (mellom eggløsning og menstruasjon). Har gått på prevensjon og ting med hormoner gjorde det helt ulidelig og 1000 ganger verre. Kan prøve anti depr. Virker for noen men ikke alle. Men desverre kan det ha bivirkningerog som feks mindre sexlyst el opp i vekt! Anonymkode: c2577...37e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 Hørte på en podcast (tror det var God bedring - Kaveh Rashidi er virkelig en forkjemper for kvinnehelse!) om PMDD. Mulig jeg husker feil, men jeg tror han snakka om at type p-piller eller annen hormonprevensjon gjerne var førstevalget, men at mange hadde god hjelp av fast bruk av anti-depressiva i noen perioder av syklusen 🤔 iallefall sa han at det finnes mange ulike ting å prøve, og at en ikke måtte gi opp. Hørt med legen din? Anonymkode: aa643...b43
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 Det finnes vitenskapelige studier som finner god effekt på PMDD fra tilskudd med vitaminer og mineraler. Denne studien viste at 60% av de som fikk vitamin B6 og 78% av de som fikk vitamin B12 ble fri fra PMDD i løpet av tre sykluser. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31928364/ En samlestudie, som analyserer en rekke enkeltsider som tester virkning av tilskudd med vitaminer/mineraler på PMDD, viser at tilskudd med magnesium, kalsium og vitamin D også bidrar til at symptomene på PMDD forsvinner. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6422848/ I det store og hele finnes det veldig mye vitenskapelig litteratur som viser at problemer med PMDD forsvinner når inntaket av vitaminer (spesielt B1, -3, -6 og -12 og vitaminene D og E) og mineraler (spesielt kalsium, magnesium og selen) blir økt. Det er synd at leger ikke har lov til å behandle sykdommer med kosttilskudd. Anonymkode: 87d26...2c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå