Gå til innhold

Dere som har barn som senere fikk en bipolar diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var de som barn/ungdom? Er bekymret for min 15-årige datter. Har alltid følt at hun var litt annerledes, men det har eskalert nå i tenårene. Mer enn vanlig tenåringsadferd.

Anonymkode: ce6b7...e76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenårene var en sammenhengende helvete for å si det mildt. 

Vi satt igjen som en ganske traumatisert familie. Heldigvis roet det seg igjen rundt 20 års alder. 

Min fikk diagnose som 16 åring. 

Anonymkode: ab2ba...302

• Liker 1
Skrevet

Vi står midt i det,en tenåring. Et levende mareritt for å si det mildt. 

Anonymkode: b22ba...b97

Skrevet

Her gikk tenårene fint. Se bort i fra testing av rus. Ikke overraskende siden hun har adhd i tillegg. Går helt fint i det voksne liv. 

Anonymkode: c9724...30c

Skrevet (endret)

Jeg er ikke forelderen, men barnet. Hos meg var det depresjoner fra ca ni års alder. Så periodevis var det vanskelig å få meg på skolen, men jeg var ellers roligere av meg enn min søster for det meste. Men jeg ble nok mer ustabil fra 16 års alder, men ikke mer enn en typisk 16-åring tror jeg. Jeg var voksen da jeg fikk min første hypomani. Så akkurat den biten har ikke mine foreldre måttet hanskes med.

Jeg har generelt sett vært en større bekymring for de som voksen enn som barn. For til slutt knakk jeg sammen og det har vært mye siste seks år. Før det skjulte jeg mine plager så godt jeg kunne. Til det ikke gikk mer.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet om en som fikk diagnosen som 7 åring. Moren så tegnene da barnet var 3 år. Barnet var svært depressivt, suicidal i tidlig barneskolealder og psykotisk. Hun gjenkjente barnet i sin egen mor som også hadde bipolar lidelse. Det er sjeldent at det oppstår så tidlig. De fleste opplever første depresjon i tenårene. 

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Flere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi satt igjen som en ganske traumatisert familie. Heldigvis roet det seg igjen rundt 20 års alder. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi står midt i det,en tenåring. Et levende mareritt for å si det mildt. 

Kan dere si litt mer spesifikt om hvordan  symptombildet var? Takknemlig for svar❤️

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan dere si litt mer spesifikt om hvordan  symptombildet var? Takknemlig for svar❤️

TS

Jeg har fortrengt mye..

Min har Bipolar i tillegg til adhd, det er ikke helt lett å si hva som er hva av symptomtrykket.

Men i tenårene, rundt 15 år, ble humøret veldig ustabilt. Dette ses nok i sammenheng med at hormonene på denne tiden er i ulaget og i kombinasjon med adhd og bipolar ble ungdommen svært ustabil. Ungdommen var sint, aggressiv, manipulerende og slem mot andre. Opphøyet seg selv til leder av ulike grupperinger, satte folk opp mot hverandre. Ungdommen drapstruet medelever, terroriserte søsken, var voldelig. Hadde vrangforestillinger. Hadde sin første dokumenterte hypomane fase som 16 åring. Ble da innlagt på akuttpsykiatrisk, mens ungdommen lå der, terroriserte han andre vi chat/sms, ertet på seg en motorsykkelgjeng som ikke har helt redelige hensikter, så de dukket opp på min dør. Heldigvis lusket de av gårde når jeg forklarte at dette er en syk 16 åring med vrangforestillinger. 

Ungdommen ser verden på en helt annen måte, enn det vi andre rundt den gjør. 

Hypomane faser var nesten alltid etterfulgt av mørket og depressive tanker. Jeg har mange ganger vært redd for at ungdommen skal skade seg selv, men ikke planlagt, men i affekt. Jeg var i mange år livredd for at hn skulle skade andre. Jeg har også vært livredd for at hn skulle ta oss alle av dage, mens vi sov. Dette har heldigvis gått over. Det forferdelige sinne mot hele verden, er borte nå. 

Eksperimenterte litt med rus rundt 18 års alder, men det utviklet seg heldigvis aldri til å bli et stort problem.

Ungdommen ble hentet av politiet flere ganger under sine hypomane faser, ble sendt til tvangsinnleggelse og skrevet ut igjen etter 24 timer. Det var en evig runddans. 

Ville ikke ha hjelp, det var alle andre det var noe galt med. 

Heldigvis våknet ungdommen litt like etter hn fylte 20 år. La seg selv inn på psykiatrisk og ble der i over 2 måneder. Tok litt mer eierskap til diagnosen og lot seg medisinere. Det ble en ny hverdag. De har vært få alvorlige situasjoner de siste årene og ungdommen er ikke lenger slem mot andre. 

Det er fremdeles utfordringer, men det vi står i nå er håndterbart. Ungdommen har det bedre og vi har det bedre. Dessverre sitter disse årene i ryggmargen og det skal lite til før jeg går i kriseberedskap. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ungdommen ser verden på en helt annen måte, enn det vi andre rundt den gjør. 

Vondt å høre! Kan særlig relatere oss til dette. Skaper mye splid rundt seg, noe som har ført til forferdelige og uriktige beskyldninger mot oss, som har vært belastende for oss som har stått slik på for å hjelpe henne. Hun kan f.eks beskylde oss for ting hun har gjort mot oss. Alt blir drama. Føler meg helt knust!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bra at det har roet seg for dere❤️. Høres tøft ut! Vi føler oss også traumatiserte og står midt oppe i det nå.     Jeg forstår ikke hva hun holder på med rett og slett. Forteller tre forskjellige versjoner av historier f. eks. Forandrer historien underveis 3 gg på 2 min. Beskylder oss og søsteren for ting hun gjør mot oss. Beskylder oss for å være sinte mot henne når hun starter med å angripe oss. Har også hatt episoder der hun har sett el hørt ting som ikke er reelle. 

TS

Skrevet

Du kunne gjerne sendt meg pm TS men vet ikke hvordan det gjøres anonymt. Jeg som har skrevet lengre oppe som står midt i det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS

Depressive perioder,totalt isolert. Maniske faser med en voldsomt sinne,voldelig atferd,vrangforestillinger,irritablitet,uro. Mye trusler.Utageringer. Er da helt udødelig,kan gjøre som hen vil,overhodet ingen forståelse over at andre setter foten ned for atferden. Hjernen går på høygir,en historie endrer seg for hver gang den blir fortalt. Veksler mellom sinne,irritablitet og godt humør på få minutter. Har adhd i tilegg. Har vært innlagt flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...