Gå til innhold

Helt utslitt, 1 1/2 åring våkner fortsatt om natta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et og halvt år er han, og våkner opptil flere ganger om natta, noen ganger opp til fem seks ganger. Føler jeg ikke gjør noe annet enn å stå opp hele tiden, jeg sover dårlig fra før (også gravid), og kan ikke be mannen min ta han fordi det er han som står opp og fikse de andre ungene og kjører de til skolen. Jeg begynner å bli helt utslitt etter så lang tid med å være våken så mye, det er som regel bare å gi han smokk, fille og sette på lydbamse med lyd igjen, noen ganger drikke, men noen ganger bare griner han. Vet ikke hva for noe mer jeg kan gjøre, når det eventuelt kan ta slutt. Er redd jeg kommer til å ha hender fulle med både han og en baby som skal ammes om natta. Han sover fortsatt dupp, er tydelig han trenger det fortsatt og. Søvn er virkelig en mangelvare. Noen tips ? Han sover fortsatt på rommet hos oss, men skal gradvis vende han til eget rom nå snart.

Anonymkode: 3b1d1...81a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

H ar for får man nytt barn i en slik situasjon, jeg bare lurer, oppriktig. 

Anonymkode: 9c48e...119

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Et og halvt år er han, og våkner opptil flere ganger om natta, noen ganger opp til fem seks ganger. Føler jeg ikke gjør noe annet enn å stå opp hele tiden, jeg sover dårlig fra før (også gravid), og kan ikke be mannen min ta han fordi det er han som står opp og fikse de andre ungene og kjører de til skolen. Jeg begynner å bli helt utslitt etter så lang tid med å være våken så mye, det er som regel bare å gi han smokk, fille og sette på lydbamse med lyd igjen, noen ganger drikke, men noen ganger bare griner han. Vet ikke hva for noe mer jeg kan gjøre, når det eventuelt kan ta slutt. Er redd jeg kommer til å ha hender fulle med både han og en baby som skal ammes om natta. Han sover fortsatt dupp, er tydelig han trenger det fortsatt og. Søvn er virkelig en mangelvare. Noen tips ? Han sover fortsatt på rommet hos oss, men skal gradvis vende han til eget rom nå snart.

Kan bli både verre og bedre om han skal bytte rom. Noen trenger tryggheten. Men noen sover bedre alene. Ikke alle får sovebabyer men det går seg til tilslutt. Noen ganger tar det 1år og noen ganger 10år. Hold ut! Og legg deg tidlig om du trenger mer søvn. Se om mannen kan hjelpe litt til? 

Anonymkode: 35963...018

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn i alderen 1 til 5 år, og alle våkner på natta, flere ganger. Sånn er det dessverre bare 🥲

Anonymkode: b78db...d11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det slikt vi også. Tror det er relativt normalt? 

Anonymkode: 87b0a...c0a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legger han seg, når står han opp og hvor mye sover han på dagtid? 

Anonymkode: a074b...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

H ar for får man nytt barn i en slik situasjon, jeg bare lurer, oppriktig. 

Anonymkode: 9c48e...119

Ikke sikkert det var planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er fortsatt liten. Det sies at det er normalt at barn våkner om natta frem til treårsalderen. Jeg har en på tre år som også våkner om natta, og har valgt å ikke få flere barn enda. Nettopp fordi vi ikke har kapasitet til det enda. Dere har selv satt dere i denne situasjonen.

Tips? Legge deg tidligere? Fortsette å samsove så lenge han trenger det? Mannen får vel flytte ut av soverommet, så kan du ligge der med både ettåringen og babyen.

Anonymkode: 30a88...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la han ligge sammen med dere..om dere har plass sett seng ved siden av sengen deres...det gjorde vi...holdt på slik i 3 år

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn på 1 år og 5 år. Begge våkner fortsatt på natten. Tror det er veldig vanlig.

Anonymkode: 7f85d...ddc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har et barn på 1 år og 5 år. Begge våkner fortsatt på natten. Tror det er veldig vanlig.

😳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😳

Mine er 4 og 6, de våkner også. Det positive er at de sovner fort igjen hvis de får opp i senga vår eller vi legger oss med dem👍

Anonymkode: 03108...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine er 4 og 6, de våkner også. Det positive er at de sovner fort igjen hvis de får opp i senga vår eller vi legger oss med dem👍

Anonymkode: 03108...d1c

Aldri hørt om at så store barn driver å våkner 🙈 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å få ungen over på eget rom ASAP! Om du tar det rett før neste barn vil halvannetåringen føle at det er baby sin skyld at han måtte flytte.

Deretter må du redusere servicenivået om natta til et rent minimum. Si at det er natt, vi skal sove nå! Ikke vart opp med for mye! Bare si hysj og klapp litt på ungen. Vanndrikking midt på natta handler om vane og ikke behov. Bamser og sånt sover om natta og startes bare ved leggetid. Jo mer show som man har med ulike ting, jo mer venner du ungen på å vokne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsøkt å bytte rom, kanskje det hjelper. Vår våknet av snorking osv på vårt rom. 

Enig i det en over skriver, bytt i god tid før babyen kommer så ikke han føler at han må ut pga babyen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Aldri hørt om at så store barn driver å våkner 🙈 

Det er veldig vanlig 😅 heldigvis så blir det ofte lettere når de blir større i den forstand at de sovner fortere igjen ved oppvåkning og du slipper å gjøre noe annet enn at de får en bekreftelse på at du er der. 5 åringen vår vil ofte bare vite at vi er i huset før hun sovner igjen (ikke at vi noengang har forlatt ho).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig vanlig 😅 heldigvis så blir det ofte lettere når de blir større i den forstand at de sovner fortere igjen ved oppvåkning og du slipper å gjøre noe annet enn at de får en bekreftelse på at du er der. 5 åringen vår vil ofte bare vite at vi er i huset før hun sovner igjen (ikke at vi noengang har forlatt ho).

Som skrevet, jeg har aldri hørt om det før🤷‍♀️ Ingen i vår familie driver å våkner om natten🙈 1 åringen kan våkne av og til for å få litt drikke, men han sover 14 timer i strekk så det er ikke rart om han trenger ny bleie og litt vann… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig😊 De to minste sov ikke en hel natt uten oppvåkning før de var 4år. Frem til 2-2,5 årsalder var det mange hyppige oppvåkninger. 

Anonymkode: c8edf...02e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som skrevet, jeg har aldri hørt om det før🤷‍♀️ Ingen i vår familie driver å våkner om natten🙈 1 åringen kan våkne av og til for å få litt drikke, men han sover 14 timer i strekk så det er ikke rart om han trenger ny bleie og litt vann… 

Åå så heldig med sovebarn😍

Anonymkode: c8edf...02e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...