Gå til innhold

Verdens beste dessert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lager oreokake i glass som dessert, det er det beste som finnes!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jaromei skrev (15 minutter siden):

Jeg lager oreokake i glass som dessert, det er det beste som finnes!

Oppskrift? :nigo:

Skrevet

Altså.. Grøt som dessert etter en middag? Er det virkelig noen som orker det? 😲

Anonymkode: 1a32d...aa6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det finnes ikke bedre dessert enn fruktsalat med f.eks frisk ananas, appelsin, banan og mye bær, og med råkrem til.  (Råkrem = miks av eggedosis og pisket krem.)

Anonymkode: 4c3a1...db4

• Liker 2
Skrevet

Dronning maud

Anonymkode: 93a57...fd8

• Liker 5
Skrevet

Gelato eller en ekte tiramisu.

Anonymkode: 24ddc...eab

Skrevet

Dronning Maud pudding er min favoritt dessert 😋

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Folk orker jo riskrem også, og det er grøt blandet med fløtekrem. Altså mer mektig enn vanlig risgrøt.

Anonymkode: f6f4a...09c

• Liker 4
Skrevet

Chirimoya! Rett fra treet aller helst 💚

Anonymkode: 3c280...0ad

Skrevet

Stemmer også for risengrynsgrøt, men en av mine skikkelige dessertversjoner. 

Man kan lage mange gode risengrynsgrøt-varianter til dessert. Her er to jeg lager ofte (bruker ikke mål, sorry): 

Høst- og vintergrøt:

Har en klatt smør i kasserollen, lar det smelte, har oppi risen og lar det surre til smøret har blitt absorbert. Har så i en dæsj vann og lar det koke inn. Så ca 30/70 med fløte og melk, en utskrapet vaniljestang (stang og frø), remser av appelsinskall, kanelstang, et laurbærblad, brunt sukker og salt.

Koker opp og lar det småkoke på lav varme mens jeg rører. Tilpasser evt med mer melk underveis. Skrur av plata rett før grøten er ferdig og lar den stå i 10 minutter. Serveres i små skåler, gjerne med en frisk saus laget av appelsinjuice over. Evt kan man dytte grøten så den blir flat på toppen (i skålen), drysse på sukker og bruke sånn creme brulee flammeblåser til å lage sprøtt karamellokk. 

Sommergrøt (kan enkelt lages vegansk): 

Samme fremgangsmåte som over. Smør (evt vegansk margarin) smeltes, tilsetter ris, har så oppi vann, så kokosmelk, raspet limeskall, limejuice, salt og sukker. Settes kjølig før servering. Kan serveres med masse frukt, kjempegodt! 

Skjønner ikke de som bestiller panna cotta på restaurant, det er jo noe av det enkleste og billigste du kan lage hjemme? Akkurat det samme som å lage gelé, bare med fløte (evt yoghurt). Stivnet fløte med sukker og vanilje... Og litt saus til. Dere om det! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mørk sjokoladekrem gjerne med en dæsj creme fraiche og litt friske bær til.

Også enig med den som skriver fruktsalat. Godt, enkelt og friskt - og undervurdert 😊

Skrevet

Skikkelig hjemmelaget karamellpudding eller gele med hele jordbær.

Anonymkode: 9287b...039

Skrevet

Sagopudding med pekannøtter og rød saus er høyt oppe på listen, eller noe med kaffe i seg 😋

• Nyttig 1
Skrevet

Oreodessert. Er det samme som hjemmelaget oreokake, bare at den serveres i glass. 

Skrevet

Dronning Maud pudding eller Créme Brûlée 😋

Anonymkode: 90628...b41

• Liker 1
Skrevet

Ferske, norske jordbær. Trenger ikke noe tilbehør til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hermetiske pærer med ekte krem

Skrevet

Sjokoladefondant med is til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Folk spiser jo riskrem også, og det gjerne etter en julemiddag. Og der jeg kommer fra er smørgrøt i vaffel en populær dessert.

Men selv er jeg ikke så glad i grøt, hverken til dessert eller middag, bortsett fra havregrynsgrøt. Mine favorittdesserter er sitronterte med italiensk marengs og tiramisu. 

Anonymkode: 3b3ae...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...