Gå til innhold

Forskjellsbehandling av søsken,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at i noen familier så blir søsken grovt forskjellsbehandlet? Ofte er det den yngste som blir dullet med.. Skjønner ikke at foreldre ikke får dårlig samvittighet over for sine eldre barn🤷🏻‍♀️ Det ødelegger gjerne selvtilliten til det andre barnet. Foreldre som holder på slik burde virkelig skamme seg.. 

Anonymkode: fe633...e1b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mange årsaker til det. Men mest av alt handler det kanskje om å møte barnet "der det er" Den minste har andre behov, enn den største? 

Kanskje det egentlig ikke er forskjellsbehandling, men at man allikevel opplever det slik? 

Min eldste har en tendens til å kaste ut det kortet - uten helt å forstå at det egentlig er han som blir "forfordelt" pga sine behov. 

• Liker 1
Skrevet

Har to tenåringer. En som alltid vil finne på noe med oss, sitte i stua og se film med oss, være med på handleturer, hjelper til hjemme og en som utelukkende sitter inne på rommet og kun kommer- etter mye mas når det er middag eller vi ber om noe gjort. Vi bruker mer penger på den som er mest med- fordi det faktisk er mulig å prøve på det som skal kjøpes. Jeg kan ikke kjøpe sko uten at det blir prøvd eller en god del klær- så da blir det ikke noe eller mindre. Jeg har 5000kr liggende i gave til bruk på klær siden i august, men gutten gidder ikke bruke to timer  på en handletur. Den ene gjør lekser med en gang det kommer hjem fra skolen, den andre må mases på om alt. Ja, det kommer klager om at vi er så mye strengere og ikke kjøper noe, men når den ene har sider med ting på ønskelisten og den andre ingenting så er det begrenset hvor fantasifull jeg blir.  Den ene kan spørre pent om å bli hentet- den andre krever det og blir dritsur om vi ikke kan.    Så ja, da blir det veldig ulikt og det er ikke utettferdig.

Anonymkode: 72457...79e

• Liker 1
Skrevet

Søsken kan jo være ulike og da blir det kanskje en forskjellsbehandling på noen områder siden de kan ha ulike behov.

Jeg synes det er en forskjell på det og det å forskjellsbehandle fordi man liker det ene eller flere av barna bedre enn et annet. Noe jeg har opplevd og da snakker vi om at et av barna får mye mer oppmerksomhet, komplimenter, tid brukt sammen og generelt blir vist mer velvilje i alle slags sammenhenger. Mens jeg har ikke opplevd det, fått mye kjeft og kritikk for måten jeg er på (det er da snakk om at de ikke liker min personlighet), blir ikke hørt eller tatt seriøst, blitt kalt vanskelig fordi jeg egentlig kunne trengt mer oppfølging da jeg var liten osv. Når mitt søsken gjør feil så blir det møtt med forståelse eller unnskyldninger på deres vegne. Hvis jeg gjør feil så blir jeg fremstilt som håpløs og at det er meg det er noe galt med.

Nå kan sikkert noen finne unnskyldninger her også for måten de oppførte seg, men jeg vet jo at mye av det gjorde ikke var greit eller er greit den dag i dag.

Anonymkode: 04455...4dc

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Søsken kan jo være ulike og da blir det kanskje en forskjellsbehandling på noen områder siden de kan ha ulike behov.

Jeg synes det er en forskjell på det og det å forskjellsbehandle fordi man liker det ene eller flere av barna bedre enn et annet. Noe jeg har opplevd og da snakker vi om at et av barna får mye mer oppmerksomhet, komplimenter, tid brukt sammen og generelt blir vist mer velvilje i alle slags sammenhenger.

Hva er det i deg og dine søskens personlighet som er ulikt.  Er du familiens solstråle eller en mørk sky ? Hvor lik eller ulik personlighet har dine foreldre og søsken fra deg. Hva slags utfordringer hadde søsken og hva hadde du. Hva slags utfordringer hadde du som dine foreldre ikke så og hvorfor kunne de ikke se de.  Så klart mange foreldre KAN gjøre en bedre jobb, men mye skjer på grunn av noe. 

Skrevet
Toyah skrev (1 time siden):

Det er vel mange årsaker til det. Men mest av alt handler det kanskje om å møte barnet "der det er" Den minste har andre behov, enn den største? 

Kanskje det egentlig ikke er forskjellsbehandling, men at man allikevel opplever det slik? 

Min eldste har en tendens til å kaste ut det kortet - uten helt å forstå at det egentlig er han som blir "forfordelt" pga sine behov. 

Det gjelder jo når de er små trenger mer hjelp/oppfølging eller hva det måtte være.

Men når forskjellsbehandlingen fortsatt er der, når barna er voksne og har egne barn. Og forskjellsbehandlingen mellom barnebarn også er der, forskjellsbehandles på lik linje av besteforeldre, som de forskjellsbehandlet sine barn. 

Sårt for den som gjennom hele livet har fått minst oppmerksomhet og oppfølging, når også dens barn får minst oppmerksomhet av besteforeldre.

Skrevet

I vår familie ble det byttet på hvem som var "gullungen", jeg som yngst ble "the black sheep" for lenge siden og den som de drev overformynderi over. I familier hvor de virkelig driver med forskjellsbehandling så drives det gjerne med triangulering også, det er om å gjøre for den som har makt (foreldre) å splitte søsken emosjonelt så narsissisten i familien får full oppmerksomhet fra dem alle, de går ikke lengre til hverandre fordi søsknene har blitt indoktrinert til å mislike hverandre blant annet på grunn av forskjellsbehandling.

Anonymkode: 12886...848

• Liker 1
Skrevet

Har ei på 4 år og en på 12 år.

Forskjellsbehandler de hver dag, rett og slett fordi jeg naturligvis forventer mer av en 12-åring enn av en 4-åring. Samme som at jeg forventet mindre av 12-åringen da han var 4 år.

Nå kommer det snart en baby og da kommer jeg også til å forvente mer av 4-åringen enn av babyen.

Anonymkode: 36ddd...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva er det i deg og dine søskens personlighet som er ulikt.  Er du familiens solstråle eller en mørk sky ? Hvor lik eller ulik personlighet har dine foreldre og søsken fra deg. Hva slags utfordringer hadde søsken og hva hadde du. Hva slags utfordringer hadde du som dine foreldre ikke så og hvorfor kunne de ikke se de.  Så klart mange foreldre KAN gjøre en bedre jobb, men mye skjer på grunn av noe. 

Jeg synes ikke at det er en unnskyldning for å ikke behandle et barn godt og det er heller ikke barnets feil at det har den personligheten det har. Barn fortjener ikke å bli behandlet dårlig av den grunn og det er vel ganske mange historier om barn som blir forskjellsbehandlet på en måte som gjør at det preger barnet inn i voksen alder.

Jeg synes det blir feil å unnskylde på den måten, men jeg også skjønner at ting har skjedd på grunn av noe. Det betyr ikke at det var greit av den grunn.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke at det er en unnskyldning for å ikke behandle et barn godt og det er heller ikke barnets feil at det har den personligheten det har. Barn fortjener ikke å bli behandlet dårlig av den grunn og det er vel ganske mange historier om barn som blir forskjellsbehandlet på en måte som gjør at det preger barnet inn i voksen alder.

Jeg synes det blir feil å unnskylde på den måten, men jeg også skjønner at ting har skjedd på grunn av noe. Det betyr ikke at det var greit av den grunn.

Å forskjellsbehandle er ikke ensbetydende med å behandle noen bra eller dårlig. Er dette egentlig en diskusjon som går på din personlige erfaring i en konkret situasjon eller ønsker du en diskusjon rundt forskjellsbehandling? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker jeg ble fortalt en historie av en dame engang. Hun hadde alltid vært godt likt av foreldrene, og veldig pliktoppfyllende. Hennes søster hadde adhd og andre vansker, og ble kjeftet på å kritisert. Når de ble voksen begynte den «dårlige» søsteren å hate søsteren sin, for hun følte hun aldri kunne bli like god som hun. Hun hadde vurdert å ta livet sitt flere ganger pga foreldrenes oppførsel som fikk hun til å føle seg aldri god nok. Damen gråt når hun fortalte dette, en godt voksen dame. Forskjellsbehandling er stygt!

Anonymkode: b8b53...593

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å forskjellsbehandle er ikke ensbetydende med å behandle noen bra eller dårlig. Er dette egentlig en diskusjon som går på din personlige erfaring i en konkret situasjon eller ønsker du en diskusjon rundt forskjellsbehandling? 

Jeg trodde denne diskusjonen var åpen for ulike perspektiv og jeg kommer da med mitt. Jeg skrev også i mitt andre innlegg at det var ulike former for forskjellsbehandling, men kom også med det jeg synes at ikke er en grei form for forskjellsbehandling.

Jeg svarer da videre på noen som siterte meg. Er ikke det å diskutere saken så vet ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forskjellsbehandler mine barn, og barnebarn. Siden de er i forskjellige aldre, livsstadier og ikke alle bor i Europa så sier det seg selv at det må bli slik. 

Skrevet
Toyah skrev (2 timer siden):

Hvis din eldste blir forfordelt er det jo han som trekker det korteste strået.

• Liker 2
Skrevet

Å behandle noen ulikt er ikke det samme som at de behandles urettferdig. Ett barn kan ha andre behov enn resten som gjør at det barnet får mer (penger, tid, hjelp ++). Mennesker har dessuten en tendens til å generalisere eller husker de tingene som stemmer med det de tror og glemmer det som ikke gjør det. At du kjenner noen som påstår at de blir behandlet dårligere eller får mindre enn søsknene sine betyr ikke at det stemmer.

Anonymkode: d8d94...707

• Liker 1
Skrevet
Toyah skrev (3 timer siden):

Jeg skjønte ikke helt det siste, hvis eldste blir forfordelt og påpeker forskjellsbehandling i hans disfavør, så forstår han det jo?

Anonymkode: f3936...38b

Skrevet

I mannens tilfelle ble han liksom dritten i midten, og det har fortsatt som voksen også. Han er bare bra nok når foreldrene trenger noe. Yngstemann har vært prinsessen fordi hun er yngst, og eldstemann har vært prinsen fordi han har en annen pappa (samboers far/brorens stefar flyttet sammen med mor da eldste var nyfødt). Dette har forflyttet seg videre til neste generasjon, og barna til eldste er prinsesser mens barnet vårt er kjedelig og teit. Foreldrene ser ikke selv at de har gjort og fortsatt gjør forskjell.

Anonymkode: cd789...e44

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at det er grovt urettferdig å ikke forskjellsbehandle. Enhver bør ses og behandles som det unike individet som er, og slippe for mye sammenligning med andre. Dårlig behandling av noen blir ikke bedre av å behandle alle dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Noe forskjellsbehandling handler vel om omstendighetene til foreldrene også. 
Mamma har to «kull» med to ulike menn, da blir det jo forskjeller bare fordi fedrene har ulike input på oppdragelsen som påvirker. Økonomien var veldig forskjellig i mitt «kull» vs med småsøskena mine og tidene forandrer seg.

Det er 21 år mellom eldste og yngste, det medfører forskjellsbehandling uansett om det er urettferdig eller ei. 

Noe forskjellsbehandling handler også om kjønn i mange familier, jeg fikk mye voksenansvar, spesielt for husarbeid og barnepass, broren min hadde ingen krav på seg om noen av delene og de yngste slapp naturligvis barnepass siden det ikke var flere barn å passe, de fikk da automatisk mer tid til å dyrke interesser. 

Jeg kan sutre over hvor dårlig gjort alt sammen var eller akseptere at det som var nå er forbi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønte ikke helt det siste, hvis eldste blir forfordelt og påpeker forskjellsbehandling i hans disfavør, så forstår han det jo?

Anonymkode: f3936...38b

Det jeg prøvde å skrive at forskjellsbehandlingen går ofte i hans favør, da han trenger mer hjelp enn man burde forvente i hans alder. Men han har litt lett for å glemme hva han faktisk får hjelp til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...