Gå til innhold

Får ikke kontakt med fastlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid uke 38 og går ut i permisjon i dag, er stort sett aldri vekk fra jobb, men har den siste uken ikke orka å gå på jobb fordi jeg ikke får puste/ er så tungpusta at det er ubehagelig å sitte/ ligge, og det blir lite nattesøvn. Har også slitt med diaré og må hyppig på do, dette gjør meg også veldig irritabel. Ringte legekontoret forrige uke og ba om en sykemelding på 5 dager, helsesekretærer noterte men fastlegen min (kjenner meg egentlig ikke) har fortsatt ikke ringt opp igjen (ikke vært tilstede på jobb) og jeg har purret daglig. Jeg sliter også med å komme gjennom på telefon til legesenteret grunnet stor pågang. Mitt spm. Er: hva gjør jeg hvis legen ikke vil tilbakedatere sykemelding? 

Anonymkode: 8af9a...007

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da taper du penger. Det skjer flere i disse dager. Fastlegene har ikke tid. 

Kjenner ei som opplevde dette nylig. Det er en dørstokkmil å virkelig mase og presse for å få time. Ingen liker å prakke seg på andre men med ffastlegeordningen er det det man må desverre. Hvilket leder til at noen, særlig eldre, går med plager som utvikler seg til noe ille. Yngre gidder ikke og oppsøker private spesialister. 

Anonymkode: f632f...5a0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er gravid uke 38 og går ut i permisjon i dag, er stort sett aldri vekk fra jobb, men har den siste uken ikke orka å gå på jobb fordi jeg ikke får puste/ er så tungpusta at det er ubehagelig å sitte/ ligge, og det blir lite nattesøvn. Har også slitt med diaré og må hyppig på do, dette gjør meg også veldig irritabel. Ringte legekontoret forrige uke og ba om en sykemelding på 5 dager, helsesekretærer noterte men fastlegen min (kjenner meg egentlig ikke) har fortsatt ikke ringt opp igjen (ikke vært tilstede på jobb) og jeg har purret daglig. Jeg sliter også med å komme gjennom på telefon til legesenteret grunnet stor pågang. Mitt spm. Er: hva gjør jeg hvis legen ikke vil tilbakedatere sykemelding? 

Har legesenteret ditt sms-system eller epost, da tenker jeg eks helserespons eller pasientsky. Send melding der. Legesentre er underbemannet og det hver pasient som ringer tar som regel litt tid. 

Hvis du kan vise til at du har tatt kontakt og fastlegen ikke har vørt tilstede skal fastlegen tilbakedatere sykemelding med grunnlag i eget fravær. Men mer naturlig er at legesenteret sin sekretær skal sette deg på oppfølging hos en av de andre legene på senteret hvis FL ikke er tilstede.

Kommer du fortsatt ingen vei i løpet av dagen i dag, så tar du kontakt med pasientombudet på mandag, også leverer du en klage til fylkeslegen på nett. Klagen går da til kommunelegen. 

Endret av Chlypa
Skrevet

Kan du skrive til legen på helsenorge ? Mener du har krav på svar innen 5 dager. 

Anonymkode: 5b3a0...f41

Skrevet

Det er viktig at legen begrunner tilbakedatering, jeg fikk avslag på tilbakedatering fordi legen ikke hadde begrunner det godt nok. ( var under covid og de jobbet i kohorter og det var lang ventetid - holdt ikke ) 

kan du dra på legevakten? 

Anonymkode: 5b3a0...f41

Skrevet

Du må bare fortsette å prøve, men du risikerer å ikke få godkjent tilbakedatering av sykemelding. Hvor mange egenmeldingsdager har du? Hos oss har vi 8 dager, kan du bruke egenmelding på hele eller deler av fraværet?

Anonymkode: 15e97...eea

Skrevet

Fikk du ikke akuttime? Behov for sykmelding er grunn nok til det..faktisk veldig god grunn - men litt sent nå da. 

Egenmeldinger var god ide i tilfelle du ikke får tilbakedatert. Du trenger jo ikke akkurat flere av dem dette året når du uansett er i permisjon.

Lykke til med alt som ligger foran! 💓

Anonymkode: f9fd2...93b

Skrevet

Tusen takk for alle svar / mulig jeg kan bruke egenmelding men hadde håpet at dette ikke skulle bli noe problem : )

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for alle svar / mulig jeg kan bruke egenmelding men hadde håpet at dette ikke skulle bli noe problem : )

Det er uansett vanlig å bruke egenmeldingsdager før du får sykemelding dersom du har behov for lenger fravær. Vi har som jeg skrev mulighet til 8 dager sammenhengende egenmelding, men jeg jobber i det offentlige. Vet ikke hvordan det er andre steder.

Anonymkode: 15e97...eea

• Liker 2
Skrevet

Fastlegene har 5 dager på å svare på Helse Norge, men min lege gjør det aldri.

Forrige måned svarte han 2 uker senere, og nå venter jeg fortsatt svar 8 dager senere.

Dette er totalt uakseptabelt!

Anonymkode: 7b4a6...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...