Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått/arvet tantes bunad. Det fineste jeg har fått. Hun lever fortsatt da men ville at jeg skulle få den nå for hun har ingen barn og sier jeg ville arvet den uansett så hun vil heller se meg i den nå. Kanskje også en baktanke å oppmuntre meg til å ikke legge på meg mer 😂 siden den passer meg perfekt nå.

Hva er passende anledninger for bunad? 17. mai, bryllup, konfirmasjoner, dåp så klart. Men passer det som brud? Er brudekjole vanligst? Begravelser? Nyttårsaften? Julaften? Julebord? 8. mars-tog? Når? Når ikke?

Anonymkode: d94da...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke begravelse. Bunad er et festplagg.

Anonymkode: a525e...19f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men passer det som brud? Er brudekjole vanligst? Begravelser? Nyttårsaften? Julaften? Julebord? 8. mars-tog? Når? Når ikke?

Brud? Ja. Brudekjole vanligst? Ja. Ikke begravelse, nyttårsaften, julebord, og jeg hadde ikke sett vitsen den 8. mars. Men ja til julaften.

Anonymkode: 542cd...cec

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikkr begravelse. Men 8 mars er ikke så dumt,  ble jo en slags bevegelse ift denne bunadsgeriljaen og nedleggelse av fødeavdelinger

• Liker 3
Skrevet

Festplagg så nei ikke i begravelse. Men du kan ha den i alle festlige anledninger, ville kanskje ikke kledd på meg den for å dra i bursdag til en venninne men mer dåp, bryllup, 17 mai. Vet flere som bruker den på julaften også. 

Anonymkode: 96d81...81b

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Festplagg brukes ikke i begravelser. 

Skrevet

Konfirmasjon, 17. mai, bryllupsgjest, 80årsdag.

Anonymkode: f3dff...7fc

• Liker 1
Skrevet

Noen har tradisjon for å bruke det i Begravelse også. 

Anonymkode: d0cbb...fa1

• Liker 4
Skrevet

Dere som sier ikke begravelse: noen av bunadene våre er laget for å skulle passe i begravelse også og man får kjøpt tilhørende sjal til nettopp begravelse. Så jeg vil si det kommer an på bunaden.

• Liker 10
Skrevet

Håper folk bruker bunad i begravelsen min. Livet mitt skal feires! 

Anonymkode: a1025...275

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva gjør samene i begravelser? Samedrakt kalles ikke bunad, men er kanskje noe av det samme?

Anonymkode: e368f...689

Skrevet

Vet om flere som bruker bunad på julaften ja. Synes det er veldig fint :)

Anonymkode: 2d9e1...4ef

• Liker 3
Skrevet

Man kan gjerne bruke bunad når man gifter seg. Brudekjole er nok vanligst, men bunad er absolutt innafor når man står brud (eller er brudgom).

Anonymkode: 2673b...768

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har fått/arvet tantes bunad. Det fineste jeg har fått. Hun lever fortsatt da men ville at jeg skulle få den nå for hun har ingen barn og sier jeg ville arvet den uansett så hun vil heller se meg i den nå. Kanskje også en baktanke å oppmuntre meg til å ikke legge på meg mer 😂 siden den passer meg perfekt nå.

Hva er passende anledninger for bunad? 17. mai, bryllup, konfirmasjoner, dåp så klart. Men passer det som brud? Er brudekjole vanligst? Begravelser? Nyttårsaften? Julaften? Julebord? 8. mars-tog? Når? Når ikke?

Anonymkode: d94da...c72

Du tar den på deg når du vil, ts. Og det med «ikke i begravelse» er bare tull. Flere kler seg i festklær i begravelse. Det er jo, først og fremst, en markering av en nær persons liv. Ikke hens død.

Men husk at å rense en bunad er dyrt. Og risikabelt utenfor større byer (man må ha en viss kunnskap for å rense ting på ok vis, kunnskap hvis tilgang mangler mange steder). Så ikke bruk den i sammenhenger der søl er garantert, om du ikke ønsker betale for rens.

Anonymkode: 871c3...eb6

Skrevet

Min mormor har brodert bunader til sine 6 døtre, 10 barnebarn og så langt 3 oldebarn. Hun ønsker at vi skal bruke bunaden vår i begravelsen hennes.

Anonymkode: 3553b...c0e

• Hjerte 4
Skrevet

Brud i bunad er kult! Mange bunader har tilhørende brudekrone, som sannsynligvis kan leies til anledningen.

Anonymkode: fe879...0a8

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Brud i bunad er kult! Mange bunader har tilhørende brudekrone, som sannsynligvis kan leies til anledningen.

Anonymkode: fe879...0a8

Jeg er så heldig å være forlovet med ei som synes pappkrone fra mcdonalds er bra nok.

Skrevet

Jeg går kun i bunad på 17.mai, i dåp eller i konfirmasjoner. Kunne ikke falt meg inn å gå med bunad i andre anledninger 😅

Anonymkode: 9639a...ef2

Skrevet

Folk må gjerne møte opp i bunad i min begravelse om de ønsker det. 

Anonymkode: 1234b...9e2

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk må gjerne møte opp i bunad i min begravelse om de ønsker det. 

Anonymkode: 1234b...9e2

Greit at hovedpersonen ikke ville ha reagert på det 🙂 Men kanskje andre vil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...