Gå til innhold

Kostnad ved å overføre 4 millioner NOK til utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest Michigan
Skrevet (endret)

Svigers har i mange år hatt hus i Portugal, nå tar vi over og flytter ned neste sommer. Vi skal selge huset vårt i Norge og meglervurderingen på det er 5.6 millioner. Vi skal betale svigers 1.5 for huset i Portugal, og har da 4 millioner som vi ikke vet hvordan vi gjør det med. Vi flytter jo fra Norge og skal bo i Portugal og ønsker disse pengene inn på konto der nede. Hva må vi betale for å overfør dette, og vil det være begrensninger på hvor mye vi kan overføre? Vil helst ikke ha konto i Norge når vi flytter.

Endret av Michigan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt med lignende summer til utlandet. Overførte bare fra bank til bank. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Michigan
Skrevet
Munti skrev (14 minutter siden):

Jeg har tatt med lignende summer til utlandet. Overførte bare fra bank til bank. 

Utløser det noe ekstra gebyr eller valutapåslag? Mao hva blir kostnadene ved å overføre et så høyt beløp utenlands?

Skrevet
Michigan skrev (Akkurat nå):

Utløser det noe ekstra gebyr eller valutapåslag? Mao hva blir kostnadene ved å overføre et så høyt beløp utenlands?

Hør med banken din.

Du kan ta det med i kontanter helt lovlig, men det må oppgis. 
Du må ganske sikkert dokumentere at pengene stammer fra lovlige kilder når du kommer til Portugal. I tillegg er det risken med å reise med masse kontanter.

Gjest Michigan
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Hør med banken din.

Du kan ta det med i kontanter helt lovlig, men det må oppgis. 
Du må ganske sikkert dokumentere at pengene stammer fra lovlige kilder når du kommer til Portugal. I tillegg er det risken med å reise med masse kontanter.

Ja, det blir kun via bank.

Endret av Michigan
Skrevet

Det er selvsagt bedre å spørre banken din enn KG for eksakt overføringskostnad.  Norge er medlem av SEPA (single euro payments aerea). Det er derfor svært kurant og ikke minst raskt å overføre penger fra din bank til din portugisiske konto uten at banken kan kreve høye gebyrer for transaksjonen. 
Noen her snakker om kontanter (!), det er det stort sett bare kriminelle som tar sjansen på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gjest Michigan skrev (25 minutter siden):

Ja, det blir kun via bank.

Da er det jo bare å lage en plan sammen med banken i Norge og banken i Portugal.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Guest Michigan said:

Jeg mener jeg betalte 150 kr gebyr til norsk bank, og ca 50 kr gebyr i utenlandsk bank.

Gikk innom banken i utlandet og varslet at det kom til å komme relativt store beløp inn fra Norge. Trengte ikke oppgi bevis for at pengene var rene.

Kursen jeg fikk var overraskende god. 

Skrevet

Vi brukte transferwise (heter Wise nå). Tok litt lenger tid med begrensing på hvor mye som kunne sendes hver dag og sånn, men MYE billigere enn bankoerføring. Det var vel et par millioner.

Anonymkode: eeb24...175

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri flyttet så stor sumner som et er snakk om her, men jeg har allikevel vært innom vesens større tall enn man har med seg i lommen. Var veldig i tvil om hva man gjør, selv. Allikevel var jeg veldig klar over at man spør ikke om rett metode på KG.

• Liker 1
Skrevet

Bruk en av bankene som ikke tar valutapåslag, bare et fast gebyr, og velg mottakerbankens valuta. Jeg tror Sbanken tar valutapåslag, så det kan bli ganske mye dyrere for store beløp. Jeg betalte 35 kr for å overføre litt over 2 mill for noen år siden fra Bank2. De brukte dagens kurs uten påslag.

Husk at dere mister det meste av retten til helsehjelp, velferdstilbud og oppsparing av pensjonsrettigheter i Norge hvis dere flytter permanent.

Anonymkode: eaa79...635

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville opprettet en valutakonto i utlandet sånn at du overfører og har 4 mill kroner der nede, så kan du flytte over på en lokal konto når kursen er god. en venninne studerte i Polen og hadde en slik konto, overførte til sin polske brukskonto når kursen var god, ofte var den lav.

Anonymkode: 87ced...f0f

Skrevet

Finn banken dere vil bruke i Portugal. Jeg hadde nok behold kontoene mine i Norge og, i første omgang. Lite å tape på det. Men da si opp ev kostnadskrevende avtaler.

Jeg vokste opp delvis i søreuropa, men både jeg og foreldrene mine har hele veien hatt norske bankforbindelse.  Greit med tanke på at du kanskje flytter tilbake en gang.

Anonymkode: 2c5e5...499

Skrevet
On 11/6/2022 at 10:07 AM, AnonymBruker said:

Finn banken dere vil bruke i Portugal. Jeg hadde nok behold kontoene mine i Norge og, i første omgang. Lite å tape på det. Men da si opp ev kostnadskrevende avtaler.

Jeg vokste opp delvis i søreuropa, men både jeg og foreldrene mine har hele veien hatt norske bankforbindelse.  Greit med tanke på at du kanskje flytter tilbake en gang.

Anonymkode: 2c5e5...499

Enig i denne. Har bodd i utlandet i over 10 år men har fortsatt kontoene mine i Norge. Koster ingenting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2022 den 21.37):

har 4 mill kroner der nede, så kan du flytte over på en lokal konto når kursen er god. 

Anonymkode: 87ced...f0f

Merkelig logikk. Kronen er svak, så ikke veksle kronen til EURO. nå men vent...

Problemet med denne logikken er, kronen kan jo fortsette å svekke seg videre..... Svak svakere svakest 

Det du foreslår er valuta spekulering, som handler om at hjernen din lurer deg til å tro at du kan spå fremtiden, det er det samme som spilleautomater gjør. Du føler at du nesten vant, snart vil du vinne, du har tapt så mange på rad nå vinner du snart

Det er rett og slett farlig å få økonomiske råd på kvinneguiden, for folk aner ikke hva de snakker om og gir råd som ville fått økonomiske rådgivere sparket. Men vanskelig å sparke noen som ikke er ansatt...

Om du faktisk kan spå fremtidige bevegelser i valuta kursene, så blir du milliardær. Om du kan slå spilleautomatene og vinne i snitt, blir du milliardær. Men, om det bare er hjernen din som lurer deg og du faller for hjernen dins svakheter, blir du fattig :) Verden bryr seg ikke om dine FØLELSER.  Verden sender dge ikke penger fordi du er idiot og tror du er noe. Sorry.

Anonymkode: 8ff6b...de6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...