AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Vi har ikke mulighet til å ha ekstra permisjon med babyen og derfor skal hun begynne to uker før hun fyller ett år. Synes det virker så brutalt når alle andre vi kjenner sendte barna i barnehage fra de var tidligst 2 år. Går det fint med barna som begynner så tidlig? Hvor lang tilvenning være vi regne med og hvor lange dager kan en så liten baby være der uten at de tar «skade»? Anonymkode: bbc5d...e44 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Er i samme situasjon, og har innsett at det er det veldig mange andre som er også♥️ Det skal nok gå bra, selv om man gjerne skulle vært hjemme sammen lengre! Anonymkode: e41ad...80a 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Det blir folk av barn i andre land og, og det er som sagt vanlig i Norge også. For jentene mine gikk det helt fint å begynne rett etter de ble ett. Guttungen kjedet vettet av seg hjemme og var klar for å begynne da han var 10 måneder tror jeg nesten. Anonymkode: fb11c...4fe 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 Vår begynte nokre dagar etter 11 mnd, og det går strålande. Vi fekk 5 dager tilvenning, noko som eg trur hjalp litt på. Da fekk han 3 heile (1,5-2,5t) dager med oss tilstade, før han prøvde seg litt på egenhånd uten oss. Vi klarte å la han ha korte (under 6 t) dager første mnd, og passa på å ha masse tid sammen ellers. Det tøffaste var at han "måtte" over på en dubb om dagen, men det hadde ikkje bhg forberedt oss på. Så han vart jo rimelig trøtt og surra litt med søvn, på en måte vart det to forandringar samtidig. Kanskje høyre med bhg om det er slik dei forventer feks en dubb? Og ang mat, har dei innkudert mat der, eller sender du med mat? Vår trenger litt hjelp med mating, og der får han, men maten må vere klar (delt i passande biter, etc). Det går nok kjempefint! Dei er så tilpasningsdyktige, og vi kan ikkje ruinere familien ved å gå uten lønn. Anonymkode: 5a6c2...583 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 Det er tøft for de små å begynne i barnehage, men det går seg til. Gjør det dere kan for å gi henne så korte dager som mulig så lenge som mulig. Min erfaring er at de blir utrolig slitne av en full barnehagedag, mange inntrykk og nye tilknytningspersoner. Så dersom dere på ett vis får det til (en leverer sent, en henter tidlig, litt redusert stilling, evt besteforeldre eller andre i nettverket) så er det best med korte dager. Så kommer hun nok til å trives etter hvert. Har selv akkurat vert gjennom det for andre gang og jeg observerer mange slitne små som lengter hjem på slutten av dagen. Prøver derfor selv å hente mellom 14-15 de dagene vi får det til. Anonymkode: a3b29...c8e 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 De fleste begynner vel så tidlig. Jeg vet ikke om noen som har forlenget permisjonen annet enn med litt ferie. Det går nok helt fint. Anonymkode: d3ce6...776 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 Det er veldig vanlig, og går nok helt fint. I min omgangskrets er det overhodet ikke vanlig å vente til ungene er 2, så kanskje du har et litt skjevt bilde? Mine begynte begge da de var 18 mnd, og da fordi vi ikke fikk plass før da. I høst har det begynt tre som såvidt var fylt/ikke ennå fylt ett, på småbarnsavdelingen til minsten min. Da eldsten begynte, var det også flere av de nye som akkurat/ikke helt var fylt ett. Anonymkode: 83560...d30 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #8 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vi har ikke mulighet til å ha ekstra permisjon med babyen og derfor skal hun begynne to uker før hun fyller ett år. Synes det virker så brutalt når alle andre vi kjenner sendte barna i barnehage fra de var tidligst 2 år. Går det fint med barna som begynner så tidlig? Hvor lang tilvenning være vi regne med og hvor lange dager kan en så liten baby være der uten at de tar «skade»? Anonymkode: bbc5d...e44 Vår startet i barnehagen straks etter han fylte et år. De nærmeste ham aldersmessig er et halvt år eldre, men det er en veldig liten avdeling, så han blir godt ivaretatt. I tillegg er han storvokst (97. percentil på 1-årskontroll) og kunne gå noen uker før han fylte året. Vi hadde 5 dager tilvenning der vi var tilstede mens han var våken, og dro hjem mens han sov siden vi bor noen minutters gange unna bhg. De neste 5 dagene hadde han kortere dager. Gutten vår elsker bhg, og henter skoene sine hvis det drøyer for lenge om morningen. Han er dog stort sett bare 6 timer i bhg, men av og til 7 og 8 dersom det kræsjer med arbeidstidene til meg og kona. Anonymkode: 20483...421
RockyRose Skrevet 4. november 2022 #9 Skrevet 4. november 2022 Vår var nesten 1.5 år før han skulle i barnehagen, men hadde dog aldri vore aleine med andre enn foreldra. Han har alltid vore skeptisk til andre(sidan han ikkje er vant med å vere nær andre), så vi var veldig nervøse. Men dei i barnehagen er vant med det meste når det kjem til tilvenning! Første dagen var vi der 2t ilag, andre dagen nokre timar ilag også gjekk eg når han kvilte og kom att når han vakna, tredje dagen var eg der kanskje 30min før eg reiste og kom att etter han vakna frå kvilen, fjerde dagen følgte eg han inn til leikane og gjekk. Eg syns det var grusomt å gå ifrå han sjølv om han takla det så fint. Men det er såå fint å sjå gleden i ansiktet hans når han ser dei i barnehagen. No spring han bort til dei og gjer dei kos og gløymer nesten å sei hadet til oss 😂
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #10 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har ikke mulighet til å ha ekstra permisjon med babyen og derfor skal hun begynne to uker før hun fyller ett år. Synes det virker så brutalt når alle andre vi kjenner sendte barna i barnehage fra de var tidligst 2 år. Går det fint med barna som begynner så tidlig? Hvor lang tilvenning være vi regne med og hvor lange dager kan en så liten baby være der uten at de tar «skade»? Anonymkode: bbc5d...e44 Det er jo fælt, og de minste barna har ingen behov eller nytte av barnehagen. Det er kun oppbevaring fordi foreldre skal kunne gå på jobb. Men, må man så må man. Og den dårlige samvittigheten må bare deales med. Anonymkode: 5c248...7ac 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #11 Skrevet 4. november 2022 Min begynte da han var ti mnder, og er i dag en trygg og omgjengelig 13 åring 😊 Anonymkode: 6cbd5...42c 1
Anonym6789 Skrevet 4. november 2022 #12 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er jo fælt, og de minste barna har ingen behov eller nytte av barnehagen. Det er kun oppbevaring fordi foreldre skal kunne gå på jobb. Men, må man så må man. Og den dårlige samvittigheten må bare deales med. Anonymkode: 5c248...7ac Ikke helt enig i den påstanden. Barna lærer utrolig mye av de voksne og de andre barna i barnehagen fra 1-2 år, og selv om det for noen kan føles for tidlig så har også mange behov for mer aktivisering enn det slitne foreldre i noen tilfeller klarer å gi. Jeg skjønner at det ikke er ideelt med lange dager for så små barn, men er ikke enig i at de ikke har noe nytte eller behov for barnehagen. Til det TS spør om: vår begynte når han var 13 mnd, og det gikk helt fint 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Skrevet 4. november 2022 Min begynte nylig i barnehagen, akkurat 11 måneder gammel. Jeg syntes tanken var fæl, men det har gått veldig fint! Her har barnehagene begynt med hjemmebesøk før oppstart, slik at primærkontakten(?) og en annen fra avdelingen kom hjem til oss og møtte barnet i trygge omgivelser. Det tok ikke lang tid før barnet oppsøkte begge to og viste frem hver eneste leke, krabbet opp i fanget og koset. Vi bor også veldig nærme, så fikk beskjed om at vi kunne komme innom og besøke barnehagen hvis vi ville, og det gjorde vi. Da første tilvenningsdag startet så var barnet allerede litt kjent med de ansatte, barna, lydene osv, og da gikk alt på skinner. Vi hadde i utgangspunktet 16 dager til med permisjon fra første dag i barnehagen, og hadde allerede gradert litt av permisjonen pga besteforeldre som bidro mye, så etter tilvenningen jobber en av oss 50%. Det får vi gjort en god stund, slik at vi kan gi en rolig start😊 Vi har valgt en liten barnehage da, og er kjempefornøyd med hvor lett alt har gått. Anonymkode: 5e780...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Skrevet 4. november 2022 Har tatt 1 års ulønnet perm så min starter i bhg når hun er 18 mnd. Men min venninne sine 3 barn har alle startet rundt 11-12 mnd alder og det har gått helt fint. Hun er sykehuslege og har ikke kunnet ta ulønnet perm pga selve jobbsituasjonen. Mitt inntrykk er at de små blir tatt veldig godt vare på i barnehagen, så det går nok bra ❤️ Anonymkode: 1d3ae...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Skrevet 4. november 2022 Min startet når han var 11 mnd. Han elsker det! Ikke en dag har det vært gråt ved levering, har gått der i snart et år nå😊 Løper mot døren og inn til de andre barna, koser seg så mye! Jeg har hatt han hjemme noen dager innimellom for å få fri fra barnehagen, men hver gang ender det opp med en sutrete unge som ikke får nok påfyll fra andre barn og voksne… Han er super sosial, og jeg merker hvor mye han har vokst etter han begynte i barnehagen. Lærer utrolig mye, og er mer robust og tøffere 🙂 De går på turer, koser seg med baking og god mat, leker ute i skogen, har samlingsstunder med sang og musikk… Jeg ville nok heller kortet ned dagene om det er mulig. Vi leverer og henter sånn at han får ca 6-7 timer i barnehagen (leverer 8 og henter 14-15) Anonymkode: 6aec1...20f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er jo fælt, og de minste barna har ingen behov eller nytte av barnehagen. Det er kun oppbevaring fordi foreldre skal kunne gå på jobb. Men, må man så må man. Og den dårlige samvittigheten må bare deales med. Anonymkode: 5c248...7ac Helt uenig, men det er nok individuelt betont. Ungen vår har elsket bhg siden første dag som 1-åring. Han har en ekstrem utvikling på kort tid i bhg, og gleder seg til å dra dit hver dag. Det er rett og slett ikke i nærheten av spennende nok å bare leke sammen med mamma og pappa hele tiden lenger. Anonymkode: 20483...421 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #17 Skrevet 4. november 2022 Min er 10 måneder gammel, trygg, sosial og aktiv gutt. Han elsker åpen barnehage (med pappaen), siden han er veldig interessert i andre barn. Han er tidlig ute motorisk og jeg hadde sendt ham i barnehage nå dersom noen hadde gitt ham plass. Håper på barnehageplass fra han er 11 måneder. Anonymkode: 627e4...fc2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #18 Skrevet 4. november 2022 Jeg var i samme situasjon for mange år siden med min eldste. Jeg syntes også det var grusomt. Det gikk veldigfint og han har aldri bært preg av dette. Jeg er en like god mor, som de som har mulighet til å utsette barnehagestart. Anonymkode: 75602...cf9 4
Gjest Anonyme-meg Skrevet 4. november 2022 #19 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Min begynte da han var ti mnder, og er i dag en trygg og omgjengelig 13 åring 😊 Anonymkode: 6cbd5...42c Mitt barn begynte også ved ti mnd. Stor koste seg. Ser på bilder fra den tiden, hvor hen er i barnehagen og smiler fra øre til øre. Et trygt og sosialt barn nå på snart 10 år.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #20 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har ikke mulighet til å ha ekstra permisjon med babyen og derfor skal hun begynne to uker før hun fyller ett år. Synes det virker så brutalt når alle andre vi kjenner sendte barna i barnehage fra de var tidligst 2 år. Går det fint med barna som begynner så tidlig? Hvor lang tilvenning være vi regne med og hvor lange dager kan en så liten baby være der uten at de tar «skade»? Anonymkode: bbc5d...e44 Trist når de sendes så tidlig. Altfor liten. Hadde aldri gjort det om jeg hadde klart å vært hjemme lengre økonomisk. Men må du så må du. Det går nok bra skal du se Anonymkode: eb157...87f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå