Gå til innhold

Hva med en artikkel om de som egentlig sliter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgmyJj/boliglaanet-koster-tre-tusen-mer-i-maaneden

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KnnxVy/her-hentet-trebarnsfar-truls-33-en-matpose-hardt-slag-i-magen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row14_pos1&utm_medium=df-86-jf971257

Her tjener de 5-600 000 og klager på at de har dårlig råd, må kanskje droppe en av to sydenferier og trenger bare omprioritere litt for å leve videre som normalt. 

Hva med de som har et lønnsnivå som folk flest har og ikke bor i en enebolig til 5+ millioner, men tjener 3-400 000 og sliter med et boliglån på 2 millioner, i tillegg til høye strømpriser og økende offentlige utgifter og matvarepris? Skjønner jo at de er kjipt å senke levestandarden, men finn nå de som virkelig sliter, ikke middelklassen som har hatt det litt for godt, litt for lenge med lave renter og strømpriser. De har nå hatt god tid til å sette av penger i stedet for å sløse de bort...

Anonymkode: 274e7...1ad

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo situasjoner mange i befolkningen kan kjenne seg igjen i. Synes det er bra at det blir synlig at folk med "normal" inntekt også begynner å slite. 

Anonymkode: 4db93...054

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo situasjoner mange i befolkningen kan kjenne seg igjen i. Synes det er bra at det blir synlig at folk med "normal" inntekt også begynner å slite. 

Anonymkode: 4db93...054

Jeg skjønner at det er kjedelig å måtte droppe en sydentur eller bilkjøp, men å si at man sliter når man tjener 600 000(!) er å dra strikken litt langt. Da har man gjort noen feilprioriteringer og ikke lagt av penger til en regnværsdag.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Middelklassen tjener ikke 5-600 tusen, altså. Vi har en samlet inntekt på 1,5 og føler oss absolutt ikke som middelklasse. Lavere middelklasse, kanskje. Og hus til 5 millioner er ganske beskjedent i store deler av landet. Jeg synes det er veldig bra at det belyses at det nå er ganske vanlige folk som sliter.

Og det har vært mange artikler om fattige også, men det er kanskje noe confirmation bias hos deg? Det du er opptatt av, fester seg.

Forøvrig synes jeg alle de som står frem med privatøkonomien sin i disse dager er råtøffe! De får mye pepper og det er alltid noen som mener noe om dem. Dropp ferien, prioriter bedre... Jeg hadde ikke orket å stå i dritten, selv om vi i "lavere middelklasse" også merker høyere priser.

Anonymkode: 2e612...709

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her tjener de 5-600 000 og klager på at de har dårlig råd, må kanskje droppe en av to sydenferier og trenger bare omprioritere litt for å leve videre som normalt. 

Jeg velger å kommentere den artikkelen du har lenket til øverst: "Boliglånet koster 3000 kr mer i mnd".  (Den andre artikkelen likte jeg ikke vinklingen på, den virker som den er skrevet for å provosere frem reaksjoner, så den velger jeg å ignorere)

Jeg ser ikke det samme som deg, at han klager på dårlig råd.  Det jeg ser er at han ønsker å belyse at langt flere enn før nå må omprioritere når det kommer til økonomi, og det synes jeg er en grei vinkling.

Anonymkode: 8ad07...f1c

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Middelklassen tjener ikke 5-600 tusen, altså. Vi har en samlet inntekt på 1,5 og føler oss absolutt ikke som middelklasse. Lavere middelklasse, kanskje. 

:sjokkbla:

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Artiklene fokuserer på ar det ikke lenger bare er de lavest lønnede og de som er utenfor arbeidslivet som sliter. Og da er det fornuftig å finne en person med ca medianinntekt (som er i overkant av 550 000 for en fulltidsarbeidende). 

Men når de finner en relativt ung person med 3 barn som tydeligvis også forsørger partneren sin, så blir det likevel lite representativt. De fleste voksne mennesker forsørger seg selv og man tilpasser antallet barn til hva man har råd til. Dermed blir dette hverken fugl eller fisk. Familien er ikke gjennomsnittsfamilien og kan ikke representere "folk flest", men er heller ikke vlant de som virkelig sliter nå, altså de uføre og de som jobber ufrivillig deltid (eller delvis arbeidsledige som man burde kalt dem).

Anonymkode: 98f09...128

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke det samme som deg, at han klager på dårlig råd.  Det jeg ser er at han ønsker å belyse at langt flere enn før nå må omprioritere når det kommer til økonomi, og det synes jeg er en grei vinkling.

Jeg syns også den siste er helt greit. Han klager jo ikke. :) Han bare sier at man merker ting, men at det er ikke synd på han og de klarer seg fint. Jeg tror mange merker nå at de har veldig mye i lån, kanskje litt mer enn de er komfortabel med. 

• Liker 2
Skrevet
Blått skrev (3 minutter siden):

:sjokkbla:

Intektsmessig er dere et srykke over median.

Klassemessig er det flere faktorer som teller, som utdanningsnivå, kulturell kapital osv. Det er umulig å si om du treffer blink eller ikke når du definerer hvilken klasse dere tilhører. 

Vi er definitivt middelklasse. Besteforeldrene våre var småbrukere, håndverkere og industriarbeidere, og foreldrene våre var de første i sine familier med høyere utdannelse. Mine foreldre har begge jobbet i det offentlige gjennom karrieren, svigers er lærer og mellomleder i privat bedrift. Vi har fireårig høyskole (jeg) og teknisk fagskole (han). Omgangskretsen er en blanding av høyskole- og unisversitetsutdannede, håndverkere og industriarbeidere. Inntekten vår er til sammen ca 1,2 mill brutto.

Anonymkode: 98f09...128

• Liker 1
Skrevet

Jeg har inntekt på under 300 000 med kronisk sykdom og ett barn. Jeg ville aldri stilt meg til hugg i en artikkel noe sted, jeg ser jo hvordan folk skriver og kommenterer til de som har det trangt, med dobbelt så stor inntekt som det jeg har. Det siste jeg trenger eller vil ha i livet mitt er kritikk fra folk. Det har aldri vært ferier, fest eller stort forbruk her, vi har bare gått fra å snu på krona for det mest grunnleggende, til å være avhengige av at absolutt alt utover mat og husly er kjøpt brukt på finn eller gaver fra familie o.l.

Anonymkode: 85b49...979

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Blått skrev (2 minutter siden):

Jeg syns også den siste er helt greit. Han klager jo ikke. :) Han bare sier at man merker ting, men at det er ikke synd på han og de klarer seg fint. Jeg tror mange merker nå at de har veldig mye i lån, kanskje litt mer enn de er komfortabel med. 

Det er ikke familien/intervjuobjektet jeg reagerer på, han sier ikke noe galt, men jeg liker ikke journalistens vinkling.  :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Artikler som dette er ærlig talt veldig merkelige. Vi leser om folk som sliter med å dekke forbruket sitt med en inntekt på 600k, og folk som synes det er blitt så dyrt å varme opp en enebolig på 250 kvm til 22 grader, og folk som "føler seg" veldig ensomme selv om de har ektemann, barn, nære venner, jobb og stort nok nettverk til å gi ut bøker om det og intervjues i pressen.

Synes ærlig talt det trengs en liten realitetsendring. Vi har tusener, om ikke hundretusener, av nordmenn som har en inntekt på godt under 300 000, som aldri vil få muligheten til å eie bolig, og virkelig er alene, og ikke av eget valg. Få fokus bort på de som har masse, men "føler det absolutt ikke sånn."

Anonymkode: 96a9c...5b3

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Artikler som dette er ærlig talt veldig merkelige. Vi leser om folk som sliter med å dekke forbruket sitt med en inntekt på 600k, og folk som synes det er blitt så dyrt å varme opp en enebolig på 250 kvm til 22 grader, og folk som "føler seg" veldig ensomme selv om de har ektemann, barn, nære venner, jobb og stort nok nettverk til å gi ut bøker om det og intervjues i pressen.

Synes ærlig talt det trengs en liten realitetsendring. Vi har tusener, om ikke hundretusener, av nordmenn som har en inntekt på godt under 300 000, som aldri vil få muligheten til å eie bolig, og virkelig er alene, og ikke av eget valg. Få fokus bort på de som har masse, men "føler det absolutt ikke sånn."

Anonymkode: 96a9c...5b3

Det må være den artikkelen her du mener ang ensomme med stort nettverk, mann, barn og fancy karriere? Jeg reagerte selv! Pluss at de valgte et utrolig lite flatterende bilde. Dama er jo egentlig  superstilig og kul, men de valgte et bilde hvor hun ser virkelig stakkarslig ut. 

Screenshot_20221101-093646_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 4d972...e5b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en års"inntekt" på 215 000, er ufør og har dermed valgt å ikke få barn selv om det er mitt største ønske her i livet. Jeg kunne lett hatt både ett og to barn nå hadde jeg ikke tenkt meg litt om. Selv uten barn sliter jeg veldig nå med å kun forsørge meg selv med et minimum

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om artikler som det der

Anonymkode: 6fb8b...0e3

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes ærlig talt det trengs en liten realitetsendring. Vi har tusener, om ikke hundretusener, av nordmenn som har en inntekt på godt under 300 000, som aldri vil få muligheten til å eie bolig, og virkelig er alene

Og siden det finnes slike folk er det ikke interessant i et samfunnsperspektiv at tilogmed passe greit lønnede personer i samfunnet begynner å merke at økonomien presser på? Kan man virkelig ikke ha noen artikler om folk og saker som ikke ligger definitivt nederst på rangstigen? Hvorfor i det hele tatt stoppe på ufør med kroniske sykdommer med uføre minstesats og 4 barn i et gammelt trekkfullt hus når det finnes folk som opplever krig vinterstid i Ukraina? Eller tenk på alle som dør miserable andre steder i verden? Selv om noen har det verre enn andre er det lov til å skrive artikler om det 

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Middelklassen tjener ikke 5-600 tusen, altså. Vi har en samlet inntekt på 1,5 og føler oss absolutt ikke som middelklasse. Lavere middelklasse, kanskje. Og hus til 5 millioner er ganske beskjedent i store deler av landet. 

Lavere middelklasse? Hvilken verden lever du i? 
5695 nordmenn hadde i 2019 en bruttoinntekt på 5 millioner eller mer. Av disse var 86 prosent menn. 1 av 10 tjener mellom 700.000 og 1 million, og bare 6 av 100 har en inntekt over én million.

(Rødt mener de rike tjener over 600000. Så hvor da ligger middelklassen? )

For øvrig ikke bare penger som kvalifiserer en til middelklasse. Vil si oppførsel likeså. Din er under. 

Anonymkode: 3fd24...e4e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen av oss har middelklasseverdier og kulturell kapital OG er trygda... Tygg på den...

Anonymkode: 4d972...e5b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ser ikke noe problem at det at en med vanlig lønn belyser dette. Hvorfor skal det være lavtlønnede eller trygdede hver eneste gang?

Anonymkode: 6c4fd...c66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Middelklassen tjener ikke 5-600 tusen, altså. Vi har en samlet inntekt på 1,5 og føler oss absolutt ikke som middelklasse.

Hva mener du middelklassen tjener?

Hvilken økonomisk klasse vil du si at dere tilhører, om ikke middelklassen (lavere middelklasse er også middelklasse).

Vi har en samlet inntekt på ca 800 000 i året,  hvilken økonomisk klasse ville du sagt at vi tilhører?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Folk som tjener 5-600K drar sjeldent på to sydenturer i året altså. Sånn siden du er opptatt av å gi et korrekt realitetsbilde.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...