AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Vi er alle forskjellige, og jeg liker ikke at hun styrer sånn når hun er her. De skal passe barna her hjemme en helg, veldig snilt av de! Problemet er ikke at hun mopper over gulv og benker, men problemet er at hun kjører det litt langt noen ganger. Sist så flyttet hun om på klærne i skapene til barna, og hun går litt over grensene mine generelt.. Jeg vil ikke at hun skal snoke i skap og flytte om. Tips til hvordan jeg sier dette på en ok måte? Ikke sånn «du trenger ikke», for da gjør hun det 😆 Anonymkode: bf59a...ef1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Noen mødre/svigermødre tror de hjelper ved å vaske/klesvask/rydde. Vi bor nå heldigvis så nærme mine foreldre at de ikke lenger trenger å overnatte når de er på besøk. Mamma brukte all mulig tid til klesvask, gulvvask, bretting av klær++ Hun trodde hun hjalp, jeg satt ikke pris på å få undertøyet mitt vasket- hadde vært verre om det var svigermor. Noen mennesker har bare ikke forståelse for at de går over andres grenser. Det må bli din mann som må gi beskjed om å konsentrere seg om ungene og at rydding og hjelping/snoking er helt uaktuelt, ellers er det fremover ikke ønskelig at svigermor passer barna. Anonymkode: b111a...c14 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Noen mødre/svigermødre tror de hjelper ved å vaske/klesvask/rydde. Vi bor nå heldigvis så nærme mine foreldre at de ikke lenger trenger å overnatte når de er på besøk. Mamma brukte all mulig tid til klesvask, gulvvask, bretting av klær++ Hun trodde hun hjalp, jeg satt ikke pris på å få undertøyet mitt vasket- hadde vært verre om det var svigermor. Noen mennesker har bare ikke forståelse for at de går over andres grenser. Det må bli din mann som må gi beskjed om å konsentrere seg om ungene og at rydding og hjelping/snoking er helt uaktuelt, ellers er det fremover ikke ønskelig at svigermor passer barna. Anonymkode: b111a...c14 Jeg blir faktisk skikkelig stressa av det.. Så nei, det hjelper ingenting, du har helt rett… Anonymkode: bf59a...ef1 1
Perle Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 (endret) Dette er jo din manns oppgave, det er hans mor. Feigt og tafatt av ham å la dette skje. Endret 4. november 2022 av Perle 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 Perle skrev (1 minutt siden): Dette er jo din manns oppgave, det er hans mor. Feigt og tafatt av ham å la dette skje. Det var da voldsomt. Hvordan vet du at mannen til ts i det hele tatt er klar over dette? TS: si til mannen din at han får si ifra til svigermor. Hadde heller ikke taklet at noen gikk og ryddet i skapene mine. Anonymkode: 79870...d28 2
Perle Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var da voldsomt. Hvordan vet du at mannen til ts i det hele tatt er klar over dette? TS: si til mannen din at han får si ifra til svigermor. Hadde heller ikke taklet at noen gikk og ryddet i skapene mine. Anonymkode: 79870...d28 Ja, det er het utrolig hvor unnvikende mange menn kan väre når det kommer til å forvare og å stille opp for egen kone og kjernefamilie. (Dersom ts ikke har kommunisert dette til mannen, får hun jo skylde seg selv)
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 Si at du ønsker at ting forblir på sin plass og at vasking er unødvendig. Anonymkode: ae55b...303
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #8 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke sånn «du trenger ikke», for da gjør hun det 😆 Anonymkode: bf59a...ef1 Jeg leste et sted at hjernen faktisk har et problem med ordet/konseptet "ikke". Derfor anbefaler man blant annet til småbarn å si "sitt rolig i sofaen" fremfor "ikke hopp i sofaen". Så når du sier "du trenger ikke å rydde i skapene til ungene", så blir "rydde i skapet til ungene" det hun husker. (Jeg har merket det samme på meg selv; hvis jeg f.eks skal unngå å bli stiv i nakken, og tenker "ikke bli stiv i nakken", så er det som om kroppen fokuserer på følelsen av .... *trommevirvel* stiv nakke. Tenker jeg på å slappe av i musklene, så er det lettere å faktisk slappe av.) Så hva med "klesskapet til (meg/mannen/ungene) tar jeg helst selv"? Eller "Det er til mer hjelp for oss om du fokuserer på ungene"? Eller lignende, poenget er å sette ord på det du vil skal skje, fremfor det du vil unngå. (Og for positiv forsterkning; gi ros/skryt/takk for det du vil se mer av. Ignorer det du vil ha mindre av. Funker på både barn, hunder og voksne mennesker.) Anonymkode: 2215c...3b1 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #9 Skrevet 4. november 2022 Ganske enkelt. "Veldig snilt av deg å vaske osv, men vi syns det blir for mye at du går i skapene våre. Vær så grei å ikke gjør det mer". Anonymkode: 020bc...d75 3
Gjest ti10 Skrevet 4. november 2022 #10 Skrevet 4. november 2022 Det må du nok si rett ut. Det er bare det at hvis hun først er typen som tar seg til rette med uoppfordret vasking og styring i andres hjem, er hun nok typen til å ikke bry seg om at du ikke liker det også ...
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #11 Skrevet 4. november 2022 Min mor er sånn. I går passet hun ungene i mens jeg var på ett møte og mannen jobbet. Når hun dro hjem gikk jeg ned i vaskekjelleren for å finne noe. Skittentøyet var borte. Var ikke i vaskemaskin eller hengt opp. Så jeg ringte henne. Joda, Skittentøy var i bilen hennes. Hun skulle ta med hjem for å vaske det. Er veldig snilt tenkt, men..... Anonymkode: 5ec6a...922 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #12 Skrevet 4. november 2022 Jeg ville bare sagt at hun gjør en kjempe jobb, men at nye systemer skaper kaos for deg. Anonymkode: e911c...c47 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Skrevet 4. november 2022 Hva med å lage en skriftlig liste over ting hun faktisk kan hjelpe til med, så blir det litt vinn-vinn? Hin får bidra og dere får hjelp. Og så får hun kanskje ikke tid til p gjøre det dere ikke vil ha hjelp til (..uten at dere trenger å korrigere henne). Litt sånn: Så bra at du kan passe ungene i dag. Hvis du har litt tid til overs og har lyst til å gjøre noe, hadde det vært helt supert om du kunne støvsuge teppet i peisestua og vaske kjøleskapet. Anonymkode: 66318...e70 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Skrevet 4. november 2022 Snoking? Hvis du har rare ting liggende, sexleketøy ect, putt det i en låsbar boks. Voksne mennesker som vasker snoker ikke, barn med venner på besøk derimot... Anonymkode: 0d45c...e7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min mor er sånn. I går passet hun ungene i mens jeg var på ett møte og mannen jobbet. Når hun dro hjem gikk jeg ned i vaskekjelleren for å finne noe. Skittentøyet var borte. Var ikke i vaskemaskin eller hengt opp. Så jeg ringte henne. Joda, Skittentøy var i bilen hennes. Hun skulle ta med hjem for å vaske det. Er veldig snilt tenkt, men..... Anonymkode: 5ec6a...922 Et. Ikke ett. Anonymkode: f5d90...415 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Noen mødre/svigermødre tror de hjelper ved å vaske/klesvask/rydde. Vi bor nå heldigvis så nærme mine foreldre at de ikke lenger trenger å overnatte når de er på besøk. Mamma brukte all mulig tid til klesvask, gulvvask, bretting av klær++ Hun trodde hun hjalp Anonymkode: b111a...c14 De fleste setter pris på slik hjelp. Hadde du fått unna dette selv, så hadde det jo ikke vært noe å gjøre. Har du ekkelt undertøy grunnet sykdom ect, bør det jo vaskes med en gang. Ellers har jo folk forståelse, og bryr seg garantert ikke. Anonymkode: 0d45c...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #17 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De fleste setter pris på slik hjelp. Hadde du fått unna dette selv, så hadde det jo ikke vært noe å gjøre. Har du ekkelt undertøy grunnet sykdom ect, bør det jo vaskes med en gang. Ellers har jo folk forståelse, og bryr seg garantert ikke. Anonymkode: 0d45c...e7e Jeg tenker miljø. Min mor tenker alltid ha tom skittentøyskurv. Jeg samler opp nok klær av en kategori så jeg ikke sløser vann, min mor setter gjerne på en vask med f.eks en rød trøye- bare for da er skittentøyskurven tom. Jeg liker ikke å bruke tørketrommel på så mye /små maskinvasker og har kun ett stativ der det er vamt, det betyr at når min mor vasket hang det klær overalt og tørketrommelen gikk mye mer- sånt for konsekvenser for luftfuktigheten i huset. Her i huset vil jeg ikke ha våte klær i stua. Undertøy, litt personlig sfære synes jeg man kan få ha. Handler ikke om forståelse eller ikke for ev «rester» på de. Anonymkode: b111a...c14 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #18 Skrevet 5. november 2022 Godt å ha Bestemor som trår til litt! Anonymkode: a1a62...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #19 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste setter pris på slik hjelp. Hadde du fått unna dette selv, så hadde det jo ikke vært noe å gjøre. Har du ekkelt undertøy grunnet sykdom ect, bør det jo vaskes med en gang. Ellers har jo folk forståelse, og bryr seg garantert ikke. Anonymkode: 0d45c...e7e Slett ikke alle setter pris på slik hjelp nei. For meg hadde det også vært invaderende og mer stress enn hjelp. Har ikke så mye å skjule, men veldig unødvendig å begynne å ta seg til rette. Min mor får heller ikke lov til det. Svigermor hadde lignende tendenser ++ i begynnelsen, jeg følte meg som om jeg var på besøk hjemme hos meg selv. Jeg er litt konfliktsky, så la opp møtene så jeg hadde det meste klart og ga hun beskjed om at hun kunne sette seg ned og slappe av. Men sprakk for meg en gang og sa «sitt ned!». På en måte var det fint for da begynte vi å snakke og fikk frem begge sider. Nå har vi et fint forhold. Tenker ideelt sett bør mannen din ta samtalen, men om ikke si det rett ut, at du setter pris på at hun vil hjelpe, men at skap og lignende vil dere organisere selv. Anonymkode: e3306...2ab 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #20 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde du fått unna dette selv, så hadde det jo ikke vært noe å gjøre. En ting er å få unna klesvask, få på plass rene klær, gulvvask etc. Men så skriver ts også: AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sist så flyttet hun om på klærne i skapene til barna Betyr det at ts må organisere barnas klesskap etter svigermors smak? Med tanke på å ha fått dette unna selv, så er der ikke noe å gjøre? Ikke engang min ellers giftige svigermor har prøvd å flytte på klær i skapene eller andre ting. Anonymkode: 2215c...3b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå