Gå til innhold

Hvordan håndtere å være sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet gått unna systemet, eller, følt at jeg ikke "fortjener" det. Jobbet litt, sagt opp når jeg ikke orker mer. Nå har jeg nylig fått diagnosene C-PTSD, ADHD og angst, og begynt i behandling. Det var litt tyngre enn jeg trodde, eller, jeg visste vel at det kom til å bli tungt og en del av meg VIL IKKe. Men en annen del av meg vil ha livet mitt tilbake. Som følge av påkjennelsen dette har vært har jeg blitt sykemeldt 40%. Synes det er SÅ utrolig pinlig. Men jeg vet jo at det er normalt å være sykemeldt en eller annen gang... Hvordan kan jeg jobbe med holdningene mine?

Anonymkode: b6cfc...ab7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel  jeg ville begynt med å være klar over at det er ikke din feil at du er syk, at du har fått diagnosene. Ikke din feil.

Og så må du lære deg at du fortjener behandlingen for å få et bedre liv. Du er verd det. Det skal bli bedre, men det blir mye jobb.

Ingen har noe med hvorfor du er sykemeldt heller, du trenger ikke forklare til venner eller kollegaer om du ikke vil. Men personlig kan jeg anbefale litt åpenhet med enkelte personer når du selv har blitt mer komfortabel med diagnosene dine. Noen du stoler på, som er der.

Aksept tar tid. Du skal gjerne gjennom en slags sorgprosess også, over at livet ikke ble helt slik du ønsket. På andre siden får du det litt bedre, jeg har selv alvorlig kronisk sykdom som begrenser meg ekstremt men klarer likevel ha et helt ok liv. Fordi jeg kjenner egne begrensninger, er tydelig på dem, og må rett og slett prioritere egen helse. Håper det hjelper litt.

Anonymkode: f9c27...ca7

Skrevet

Jeg klandret også meg selv da jeg ble sykemeldt, men jeg måtte jobbe med tankegangen. Det er ikke din feil at du er syk og du må si til deg selv at «dette gjør jeg for meg selv, dette fortjener jeg»!

Skrevet

Synes du er tøff, TS! Jeg tør ikke sykemelde meg nettopp av skamfølelse. Så flink du er som står i det selv om det er ubehagelig :) Håper du får god nytte av behandling. 

Anonymkode: b151a...8a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hele livet gått unna systemet, eller, følt at jeg ikke "fortjener" det. Jobbet litt, sagt opp når jeg ikke orker mer. Nå har jeg nylig fått diagnosene C-PTSD, ADHD og angst, og begynt i behandling. Det var litt tyngre enn jeg trodde, eller, jeg visste vel at det kom til å bli tungt og en del av meg VIL IKKe. Men en annen del av meg vil ha livet mitt tilbake. Som følge av påkjennelsen dette har vært har jeg blitt sykemeldt 40%. Synes det er SÅ utrolig pinlig. Men jeg vet jo at det er normalt å være sykemeldt en eller annen gang... Hvordan kan jeg jobbe med holdningene mine?

Anonymkode: b6cfc...ab7

Det er veldig vanskelig å gi individuelle råd om hvordan du skal "jobbe" med holdningene som er dine egne. Det blir til en umulig oppgave til slutt fordi du pålegger deg en tankegang og samtidig et mål om å forsone deg mot eller med noe som er irrasjonelt.
Holdningen, som du kaller det, er en følelse. Følelser styres ofte av tanker og ikke av faktiske forhold (selv om de selvfølgelig påvirker i noen grad) Det er derfor vanskelig å si hva du skal gjøre fordi akkurt du er bare du, og jeg anbefaler heller at du snakker med de samme som har deg til behandling nå om akkurat dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...