AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Del Skrevet 4. november 2022 Datteren min på 16 år fikk nylig diagnosen Aspergers syndrom, etter en lang utredning. Det begynte med økende skolefravær i slutten av barneskolen, og ble verre på ungdomsskolen. Så fikk hun alvorlig depresjon og angst (dette var under koronaen, så det bidro nok til å forsterke det). Vi kom etter hvert til BUP, men fokuset var på depresjonen og den sosiale angsten. Hun har to brødre med atypisk autisme, så muligheten for at det kunne være en underliggende autismespekterforstyrrelse ble diskutert, men det tok lang tid før de begynte å utrede for det. Hun fungerer bedre i dag, etter god hjelp fra psykologer i ambulant team, og går deltid på skole. Men det vil nok alltid være en del utfordringer hun kommer til å ha med seg. Ikke minst har vi forstått at Aspergers syndrom arter seg annerledes hos jenter enn hos gutter. Dere med lignende erfaringer; hvordan kan vi best hjelpe henne? Er også på utkikk etter gode bøker/videoer/podkaster om Aspergers hos jenter. Anonymkode: 48b39...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Del Skrevet 4. november 2022 Hei! Vi har nylig fått aspergerdiagnosen for vår 12-årige jente. Føler ikke vi har fått noe hjelp fra BUP utenom diagnosen. Jeg og mannen min har gått på mange samtaler og foreldreveiledning, men det jeg savner er at vår datter får hjelp. Hun vil ikke snakke med oss, vi når ikke inn, hun er sint HELE tiden, og jeg skulle ønske det var et tilbud for ungdom med denne diagnosen, et slags kurs i livsmestring og hvordan håndtere verden rundt seg. At ikke det følger noe slikt med diagnostiseringen er for meg helt hårreisende. Har altså ikke noe konkret å hjelpe deg med, og du har nok mye mer erfaring enn meg om temaet, da du har andre barn med autismediagnose. Jeg driver brannslukking av egne hjelpesløse og tunge følelser, ved å lese alt jeg kommer over, høre på autismepodcast, facebookgrupper osv. Har vært på møte i autismeforeningen der foreldre for jenter med aspergers møtes. Hører foreldre med 16-17-18-åringer har samme problemer som dere med angst/depresjon, det er spiseforstyrringer og selvskading. Vi har ikke kommet dit ennå, men jeg tenker det ikke er usannsynlig om noen år. Hvis dere har noe slikt i lokal autismeforening (altså møte for foreldre til jenter) kan det være mye støtte/felles skjebne å hente. Anonymkode: 9f9c8...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Del Skrevet 4. november 2022 https://www.norli.no/boker/boker-pa-andre-sprak/svenske-boker/autisterna-om-kvinnor-pa-spektrat Anonymkode: 9f213...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #4 Del Skrevet 4. november 2022 https://youtube.com/c/YoSamdySam Anonymkode: 9f213...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Del Skrevet 4. november 2022 https://youtube.com/c/PurpleElla Anonymkode: 9f213...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #6 Del Skrevet 4. november 2022 https://youtube.com/c/MomontheSpectrum Anonymkode: 9f213...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Del Skrevet 4. november 2022 Denne gruppen på Facebook er veldig fin: Forum For Nevromangfold. Bli kjent med nevrodiversitetsbevegelsen. Anonymkode: 9f213...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #8 Del Skrevet 5. november 2022 Takk for svar og gode linker, jeg skal sjekke det ut. Har også funnet en podkast som heter Autismepraten, men ikke fått hørt på den ennå. Anonymkode: 48b39...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 5. november 2022 #9 Del Skrevet 5. november 2022 Jeg vil sterkt anbefale en bok : kunsten å feike arabisk, skrevet av en kvinne som selv har Asperger. Beskriver skremmende godt hvordan det er å leve med autisme. Min erfaring, jeg har selv Asperger er å ta tiden til hjelp. Jeg vet at det er en stor klisje å si det, men det er sant. Jeg var 18 da jeg fikk diagnosen og nå i en alder av snart 40 er livet normalt. Ikke uten utfordringer, men livserfaring har gjort at jeg helt fint klarer meg i hverdagen nå. Orienterer meg frem, har jobb og reiser rundt. Det gjorde jeg ikke i tenårene. Da handlet alt om å komme seg gjennom en dag til 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå