AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Iflg denne artikkelen fra oktober i år, er det farligere for oss mennesker å gå og føle på kronisk ensomhet enn å røyke. "Når man er ensom øker stressnivået i kroppen. Da øker også nivået av stresshormonet Kortisol. – Kortisol setter kroppen i en akutt stressituasjon. Er vi ensomme over tid utsettes kroppen for kronisk stress og risikoen for en rekke sykdommer kan øke. Eilertsen nevner sykdommer som muskel- og leddplager, diabetes, hjerteinfarkt, nedsatt immunforsvar og hjerte- karsykdommer som mulige konsekvenser, dersom man er ensom over lengre tid." Dette var nytt for meg. Jeg trodde virkelig ikke en FØLELSE kunne være farligere for oss enn å tilføre kroppen nikotin, tjære og alle de kjemiske giftige stoffene som er i sigarettrøyk. Har du følt på kronisk, langvarig ensomhet i ditt liv? Anonymkode: 6fce9...36d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Det psykiske og fysiske henger tett sammen:) Ja, jeg har perioder der jeg er ensom. Sånn som nå. Skjønner godt at det går utover den fysiske helsa, for det gjør fysisk vondt. Anonymkode: 76df7...7b8
Snok1 Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Trygdekontoret behandler ensomhet i denne episoden. Veldig høreverdig og gripende: https://radio.nrk.no/podkast/trygdekontoret/l_39ace8b1-2191-4cc3-ace8-b121918cc3d3?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_39ace8b1-2191-4cc3-ace8-b121918cc3d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå