AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Jeg skal snart starte med kortisonbehandling, og forstår det sånn at dette tar knekken på immunforsvaret. Men hvor lang tid etter behandling tar det før immunforsvaret er normalisert igjen? Anonymkode: bcefa...937
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Jeg har gått på prednisolon i 10 år sammenhengende, ulike doser avhengig av sykdomsaktivitet. Det tar veldig kort tid etter avsluttet behandling før immunforsvaret normalisert igjen. (Det som er normalt for deg) For meg tok det, etter 10 års bruk, mindre enn 8 uker før immunforsvaret var tilbake til min normal. Men hvor vidt kortisonet "tar knekken" på immunforsvaret kommer an på dosering og utgangspunkt. Grunnen til at en del går på kortison er fordi de har et hyperaktivt immunforsvar i utgangspunktet, og at lavere doser, eller kortvarig kur, normaliserer immunforsvaret i stedet for å ta knekken på det. Det er vanligvis ved høye doser over lengre tid at immunforsvaret forsvinner. Spoiler Jeg er en av dem som har et hyperaktivt immunforsvar når jeg ikke går på kortison. Med hyperaktivt immunforsvar mener jeg at immunforsvaret mitt oppfatter alt som noe som må bekjempes, og bekjempes hardt med alle midler. Om det ikke er noe virus, bakterier, eller annet tilført utenfra, så finner immunforsvaret en innbildt fiende blant kroppens egne celler. En lav kortisondose demper som sagt immunforsvaret mitt, og får det til å fungere som det skal gjøre. Anonymkode: f35a2...721
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå